Ministerie van Algemene Zaken


1red15233
28-1-2005, NOS, Met het oog op morgen, Radio 1, 23.07 uur

MINISTER-PRESIDENT BALKENENDE, NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE MINISTERRAAD,

OVER BEDREIGINGEN TEGEN POLITICI EN TERRORISMEBESTRIJDING


- BEDREIGING VAN POLITICI -

WALLAART:
Hoe serieus neemt u de bedreiging?


BALKENENDE:
Alle uitlatingen die wijzen in de richting van mensen het leven ontnemen, die moet je serieus nemen.

WALLAART:
NOVA sprak van een dodenlijst, dat is een beladen woord. Alsof het een soort van officieel document was. Vindt u die term passend voor een rijtje namen van politici die Jason W. september vorig jaar in een chatbox genoemd heeft?


BALKENENDE:
Het klinkt natuurlijk dramatisch. Je weet niet wat de exacte motieven geweest zijn, of er sprake is van handeling. En daar wil ik ook geen uitlatingen over doen, omdat de zaak onder de rechter is. En het past mij om juist daar geen verdere uitlatingen over te doen via de media. In algemene zin zien we natuurlijk wel dat dit iets zegt over verharding van het klimaat in Nederland. Nu zie je ineens dat het te maken heeft met mensen uit allochtone kring. Maar laten we elkaar niets wijs maken, het komt van verschillende kanten. Ik heb zelf ook meegemaakt dat er werd gezegd over mij: die Balkenende moet eerst maar eens in de rolstoel, toen ik ziek was en in het ziekenhuis lag, toen ik niks kon, en daarna moet hij in de elektrische stoel. Dat zijn ook uitlatingen die niet bijdragen aan een klimaat van respect, om het maar eens heel voorzichtig uit te drukken.

WALLAART:
Voor alle duidelijkheid, het waren uitlatingen die stammen uit de tijd van de grote demonstraties tegen het kabinetsbeleid.


BALKENENDE:
En daar geldt dus ook weer voor: natuurlijk kun je het oneens zijn met een kabinet. En je kunt het oneens zijn met maatregelen. Maar ook als er sprake is van maatschappelijke spanning, althans sprake van oneens zijn, dan ga je elkaar met woorden te lijf maar niet met uitlatingen die te maken hebben met de dood van anderen, om maar eens een voorbeeld te noemen. Ik vind dat ongepast. Ik vind het moreel verwerpelijk en het draagt ook bij aan een klimaat van verharding en het doen van uitspraken die gewoon niet passen. Ik vind dat we met elkaar moeten zeggen: dit kan gewoonweg niet.

WALLAART:
Maar dat er indertijd bij die demonstraties tegen het sociale beleid weinig verontwaardiging was over die spandoeken en dat de media daar eigenlijk helemaal geen verhaal van maakten, wat vond u daarvan?


BALKENENDE:
Laat ik die vraag aan u stellen, u bent journalist. Het viel mij gewoon op dat het nauwelijks naar voren is gekomen. Het was net zo goed een opmerking met een bedreigend karakter. En dan valt het mij op, in het geval van sommige allochtonen, dat dan ineens een rubriek als NOVA er mee komt. Het ook zwaar neerzet, terwijl andere uitlatingen die evengoed niet deugen, onbeantwoord worden gelaten.

WALLAART:
U vindt dit eigenlijk een vorm van selectieve verontwaardiging?


BALKENENDE:
Dat gaat wat al te ver. Daarom stel ik aan u de vraag als journalist. Hoe u er zelf tegenaan kijkt.

WALLAART:
Wat vindt u? Vindt u de zaak nog binnen proporties?


BALKENENDE:
We hebben het de afgelopen tijd zo vaak gehad over bedreigingen, dat we moeten afzien van geweld, dat het gewoon niet kan en niet mag. We hebben verdorie gezien in Nederland dat Pim Fortuyn om het leven is gebracht. We hebben de verschrikkelijke moord op Theo van Gogh nog steeds in onze gedachten. En we weten dat je vrijheid van meningsuiting in een land moet hebben, en je mag best ver gaan in Nederland, maar het kan nooit zo zijn dat mensen de mond wordt gesnoerd door middel van bedreiging. En dat signaal zal steeds moeten klinken. En daar moeten we elkaar ook een beetje in ondersteunen. We hadden deze week in de Ridderzaal een goede bijeenkomst over maatschappelijke binding. En het was heel goed om te merken dat er heel breed werd gezegd dat afwijzen van geweld gewoon nodig is.


- TERRORISMEBESTRIJDING -

WALLAART:
Er is natuurlijk meer voor nodig. Daarom neemt het kabinet ook zware maatregelen tegen bedreigingen en terrorisme. Laten we er eens een aantal doornemen. Verdachte personen kunnen een straatverbod krijgen in de buurt van Schiphol of de Tweede Kamer of de plicht om zich regelmatig te melden bij de politie. Welke instantie gaat bepalen wie welke maatregel opgelegd krijgt?


BALKENENDE:
Het is natuurlijk altijd een combinatie van OM en politie hoe je optreedt, wie je in de gaten houdt. En u weet ook, en daar doelt u natuurlijk een beetje op, dat als deze voorstellen naar voren komen, daar heb je ook deze politieke dekking voor nodig.

WALLAART:
Ik doel er eigenlijk meer op dat er volgens mij dan toch altijd een rechter aan te pas moet komen.


BALKENENDE:
Dat blijft natuurlijk ook zo. Het gaat allemaal binnen de kaders van de Nederlandse rechtsstaat, alleen de vraag waar je steeds tegen op loopt bij de strijd tegen het terrorisme, is: datgene wat wij aan regels hebben, verdraagt zich dat nog met die nieuwe werkelijkheid van terrorisme. We hebben in het verleden in Nederland wel eens de discussie gehad van: twee op één cel, mag niet. We hebben het gehad over DNA-materiaal, mag je niet gebruiken in strafrechtzaken. Preventief fouilleren kan niet. En wij zeggen ook als kabinet: we zullen een aantal van deze instrumenten hard nodig hebben om Nederland veiliger te krijgen.

WALLAART:
Maar er zit een behoorlijke noviteit in die plannen van Remkes en Donner. Eén ervan is dat contacten en activiteiten op zichzelf, kortom, en nu citeer ik uit de brief: aanwijzingen die op zichzelf onvoldoende zijn voor strafrechtelijk optreden, genoeg zijn. Gaat u daarmee niet over een grens?


BALKENENDE:
Nee, dank je de koekoek. Natuurlijk weet ik wat de strafrechtelijke kaders zijn. Maar het wezenskenmerk van terrorisme is dat mensen vaak onderdeel uitmaken van een netwerk. En als je nu zou kijken naar de afzonderlijke handelingen, dan zou je wel eens kunnen zeggen dat die afzonderlijke handelingen nog onvoldoende zijn om iets strafrechtelijk relevant te laten zijn.

WALLAART:
Maxime Verhagen heeft daar ooit over gezegd: om een aanslag te voorkomen, kun je beter tijdelijk tien onschuldigen in de cel zetten, dan één terrorist met een bom om straat te laten rondlopen. Bent u het daar mee eens?


BALKENENDE:
Het gaat me niet precies om die uitlatingen van Maxime Verhagen.

WALLAART:
Maar zijn uw voorstellen niet een impliciete erkenning daarvan?


BALKENENDE:
De notie van Verhagen is: pas op dat je de harde aanpak van terroristen, dat je die gaat frustreren door een overmaat van waarborgen te creëren, ook voor daders. En wat we nu zien, en dat is een groter verschil misschien met vroeger, we hebben een strafrechtelijk kader ontwikkeld in Nederland dat is gestoeld op de geachte dat iemand in de fout gaat, iemand krijgt een straf en vervolgens gaat iemand dan weer proberen te integreren in de samenleving door middel van reclassering. En als je dan nog een keer in de fout gaat, dan krijg je een hogere straf of grond van de recidive. Wat is de werkelijkheid van terroristen? Dat is er een dat men zegt: ik heb lak aan die rechtsorde, waarin mensen soms hun eigen leven willen opofferen om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Dat is een totaal andere realiteit dan de principes van ons strafrechtelijk denken. Daar kun je je ogen niet voor sluiten, want ik verzeker u, als er een keer een terrorist komt en het heeft grote consequenties, en ik hoef geen voorbeelden te noemen, dan zal iedereen zeggen: hadden we het dan niet kunnen voorkomen. En het kabinet is er nu juist mee bezig om te zeggen: laten we, waar het kan, proberen te voorkomen dat die situaties zich gaan voordoen.

WALLAART:
Het past in de internationale trend. In Engeland zitten verdachten al drie jaar zonder aanklacht vast. Verdenking is daar al genoeg om mensen onder huisarrest te plaatsen. Bent u niet bang dat we in Nederland ook een soort van Guantanamo aan de Noordzee krijgen?


BALKENENDE:
Ik denk dat in Nederland voldoende, wat je noemt, tegenwicht biedende krachten zijn. Countervailing powers. U als journalist bent iemand die als iets niet goed gaat, die zaak aan de orde stelt. Kamerleden zijn kritisch. We hebben een vrije pers in Nederland. Kortom, het is niet zo dat alles zomaar zal gaan van: we hebben rechteloze samenleving. Terrorisme doet zich nu voor, en dat betekent dat we dan ook zeggen: we moeten met een passend kader komen om er antwoord op te geven omdat die werkelijkheid verwoestend is. En dat betekent dat je op een andere manier tegen zaken aan moet kijken dan in het verleden.
(Letterlijke tekst, ongecorrigeerd, RS)