Nieuwe Mitsubishi Colt CZ3 vanaf 29 januari bij de dealer
(27-1-2005)
De AutoRAI 2005, van 10 t/m 20 februari in Amsterdam, fungeert als
lanceerplatform voor de nieuwe driedeursversies van de succesvolle
Mitsubishi Colt.
Met de toevoeging van de sportieve Colt CZ3 wordt de toch al sterke
positie van de Mitsubishi Colt verder verstevigd. De Colt CZ3 staat
vanaf 29 januari bij de dealer en ook de ultrasportieve Colt CZT zal
nog dit kwartaal bij de dealers arriveren.
Tot nu toe stond de Mitsubishi Colt vijdeurs er alleen voor. Maar in
de ruim zeven maanden van zijn leven heeft hij wel al meer dan
tweeduizend kopers van zijn kwaliteiten weten te overtuigen. Ook de
pers heeft de Colt enthousiast ontvangen. De ANWB Kampioen promoveerde
de Colt tot 'Compacte Auto van het Jaar 2004' en de Duitse
zondagskrant 'Bild am Sonntag' eerde de nieuwkomer met het onder
autofabrikanten fel begeerde 'Goldenes Lenkrad' (Gouden Stuur). Mede
dankzij de interieurruimte aan boord is de Colt door het tijdschrift
'OpMaat' bekroond met de 'OpMaat Award 2004-2005', gereserveerd voor
auto's die voldoende ruimte bieden aan mensen van bovengemiddeld
formaat.
Coupé-achtig
De nieuwe Colt CZ3 zal zo'n 40% van de totale Colt-verkopen voor zijn
rekening nemen. Dit doet het model op een geheel eigen wijze. Behalve
de motorkap en de voorschermen deelt de Colt CZ3 namelijk weinig
plaatdelen met de vijfdeurs-versie. De Colt CZ3 is dan ook compleet
nieuw ontworpen, met als resultaat een unieke en spannende
coupé-achtige vorm. Een lagere daklijn, een iets schuiner geplaatste
voorruit, volumineuzere dorpels, nadrukkelijker gewelfde flanken en
druppelvormige zijruiten dragen bij aan de gespierde en sportieve
uitstraling van de Colt CZ3.
Atletisch gevormd
Met zijn lengte van 3.820 millimeter is de Mitsubishi Colt CZ3 zes
centimeter korter dan de Hatchback. Ook de kortere overhang aan de
achterkant en de met 30 millimeter ingekorte hoogte maken meteen
duidelijk dat het hier om een atletisch gevormde auto gaat.
De turboversie, de Colt CZT, ziet er zelfs nog sportiever uit.
Hiervoor zorgen met name de unieke, wat agressief ogende voorbumper,
het gaaswerk in de grille, de brede dorpels, de achterspoiler, de
speciale 16 inch lichtmetalen velgen, de sportuitlaat en de in
carrosseriekleur gespoten deurgrepen, stootstrips en buitenspiegels.
Geen concessies aan interieurruimte
Hoewel de Colt CZ3 iets kleiner van formaat is dan de vijfdeurs
Hatchback, wordt er geen enkele concessie gedaan aan de
interieurruimte. De wielbasis meet net als bij de vijfdeurs 2.500
millimeter en staat hierdoor garant voor een zee aan binnenruimte. De
bagageruimte van 535 liter behoort net als de interieurruimte tot de
grootste in zijn klasse. Bovendien is de achterbank over 150 mm te
verschuiven en kan de verstelbare rugleuning in 60/40-verhouding
neergeklapt worden. De rugleuning van de voorste passagiersstoel is
neerklapbaar om ook lange voorwerpen te kunnen vervoeren.
Het interieurdesign sluit overigens naadloos aan bij de sportieve
inslag van de Colt CZ3, met Italiaans ogende overkapte meters, een
driespaaks stuur en zilveren schakelaars en knoppen die speciaal voor
de dynamische driedeurs Colt werden ontwikkeld. Ook hier doet de Colt
CZT er nog een schepje bovenop met bijvoorbeeld sportstoelen,
aluminium sportpedalen, witte wijzerplaten en alu-look accenten.
Vlag dekt de lading
Sportief uitzien is natuurlijk aardig, maar dan verwacht je natuurlijk
ook een sportief rijkarakter. Wat dat betreft dekt de vlag de lading.
Zo neigt het onderstel van de Colt CZ3 meer naar sportiviteit dankzij
een stevige maar comfortabele afstelling van de vering. De Colt CZT
beschikt over een sportonderstel en maakt hiermee zijn naam als
sportief vlaggenschip helemaal waar. ABS en EBD (elektronische
remkrachtverdeling) zijn standaard op de Colt CZ3. De Colt CZT
beschikt bovendien over Mitsubishi Active Stability Control (M.A.S.C.)
en Mitsubishi Active Traction Control (M.A.T.C.).
Motoren
De CZ3 is in eerste instantie leverbaar met keus uit drie
benzinemotoren, met vermogens van 75 tot 109 pk. Later dit jaar volgt
nog een common rail dieselmotor met een vermogen van
95 pk.
De Colt CZT wordt aangedreven door een 150 pk sterke 1.5 liter
turbomotor. De zestienklepper met variabele kleptiming,
turbocompressor en intercooler is speciaal voor de CZT ontwikkeld. Met
dit fraaie stukje techniek schiet de ultrasportieve CZT in
8 seconden rond van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een top van 210
km/u. Een betere ode aan de succesvolle, 42-jarige
autosport-geschiedenis van het merk is nauwelijks denkbaar.
Prijzen
De Colt CZ3 is leverbaar vanaf ⬠11.999,- voor de 1.1 (75 pk). De 1.3
met 95 pk is er als Inform vanaf ⬠13.499,-. Medio 2005 komt de 109
pk sterke 1.5 in hoogste Invite-uitvoering voor een prijs van â¬
15.499,-. De supersportieve Colt CZT volgt eind maart in één rijk
uitgeruste uitvoering met een vanafprijs van ⬠21.999,-.
Op de 1.3 Invite, vanafprijs ⬠14.499,-, is bovendien de
geautomatiseerde manuele zesversnellingsbak Allshift⢠leverbaar tegen
een meerprijs van ⬠800,-. Allshift⢠geeft de bestuurder de keuze
tussen volledig automatisch schakelen of sportief op- en
terugschakelen door de pook naar de + of - te duwen.
AutoRai