Arnhem, 28 januari 2005
Onderzoek naar gebruik van Citotoets door het voortgezet onderwijs
Gebruik Citoscore door voortgezet onderwijs volgens richtlijnen
Eind 2004 heeft de Citogroep in kaart gebracht hoe het voortgezet
onderwijs de resultaten op de Citotoets gebruikt bij toelating. 786
scholen in het voortgezet onderwijs namen deel aan het onderzoek. Bij
95% van de leerlingen wordt het advies van de basisschool opgevolgd.
De meerderheid van de respondenten vindt het van belang om bij de
toelating te beschikken over onafhankelijke informatie. Bij 14% van de
leerlingen is sprake van een verschil tussen het basisschooladvies en
het onafhankelijke advies van de Citotoets. De helft van de
respondenten treedt in dit geval in overleg met de basisschool. Een
heel klein deel van de respondenten (0,3%) overlegt niet en gaat
alleen af op de Citoscore.
De Citogroep vindt het belangrijk dat al haar toetsen en
toetsresultaten op een juiste manier gebruikt worden. `Dat geldt ook
voor de Citotoets', aldus Marleen van der Lubbe, projectleider van de
Citotoets. Van der Lubbe is blij met de uitkomst: `het blijkt dat de
Citotoets bij de toelating over het algemeen juist wordt gebruikt,
namelijk naast het advies van de basisschool. De Citogroep zal ook in
de toekomst het gebruik van de resultaten op de Citotoets via
onderzoek blijven volgen. `In onze voorlichting zullen wij de nadruk
blijven leggen op een juist gebruik'.
Citotoets
De belangrijkste functie van de Citotoets is leerkrachten, ouders en
leerlingen voorzien van onafhankelijke informatie die gebruikt kan
worden voor de advisering bij de keuze van een brugklastype. De
opgaven van de Citotoets sluiten nauw aan bij het onderwijs in de
basisvaardigheden: Taal, Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden.
Daarom noemen we de Citotoets ook wel een leervorderingentoets.
Indirect zegt de score op deze toets veel over eigenschappen die van
grote invloed zijn op toekomstig schoolsucces, zoals bijvoorbeeld
intelligentie, concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen.
Meer informatie: onderzoeksverslag (PDF, 699 Kb)
Zie het origineel