Cito

Arnhem, 28 januari 2005

Onderzoek naar gebruik van Citotoets door het voortgezet onderwijs

Gebruik Citoscore door voortgezet onderwijs volgens richtlijnen

Eind 2004 heeft de Citogroep in kaart gebracht hoe het voortgezet onderwijs de resultaten op de Citotoets gebruikt bij toelating. 786 scholen in het voortgezet onderwijs namen deel aan het onderzoek. Bij 95% van de leerlingen wordt het advies van de basisschool opgevolgd. De meerderheid van de respondenten vindt het van belang om bij de toelating te beschikken over onafhankelijke informatie. Bij 14% van de leerlingen is sprake van een verschil tussen het basisschooladvies en het onafhankelijke advies van de Citotoets. De helft van de respondenten treedt in dit geval in overleg met de basisschool. Een heel klein deel van de respondenten (0,3%) overlegt niet en gaat alleen af op de Citoscore.

De Citogroep vindt het belangrijk dat al haar toetsen en toetsresultaten op een juiste manier gebruikt worden. `Dat geldt ook voor de Citotoets', aldus Marleen van der Lubbe, projectleider van de Citotoets. Van der Lubbe is blij met de uitkomst: `het blijkt dat de Citotoets bij de toelating over het algemeen juist wordt gebruikt, namelijk naast het advies van de basisschool. De Citogroep zal ook in de toekomst het gebruik van de resultaten op de Citotoets via onderzoek blijven volgen. `In onze voorlichting zullen wij de nadruk blijven leggen op een juist gebruik'.

Citotoets
De belangrijkste functie van de Citotoets is leerkrachten, ouders en leerlingen voorzien van onafhankelijke informatie die gebruikt kan worden voor de advisering bij de keuze van een brugklastype. De opgaven van de Citotoets sluiten nauw aan bij het onderwijs in de basisvaardigheden: Taal, Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden. Daarom noemen we de Citotoets ook wel een leervorderingentoets. Indirect zegt de score op deze toets veel over eigenschappen die van grote invloed zijn op toekomstig schoolsucces, zoals bijvoorbeeld intelligentie, concentratie, motivatie en doorzettingsvermogen.

Meer informatie: onderzoeksverslag (PDF, 699 Kb)

Zie het origineel