Persbericht
Oproep van WFP en TNT op World Economic Forum
28 januari 2005 - Structurele betrokkenheid van bedrijven bij
humanitaire organisaties dringend nodig
In hun toespraak voor de top van het internationale bedrijfsleven
tijdens het World Economic Forum in Davos (Zwitserland) zullen Peter
Bakker, Voorzitter Raad van Bestuur van TNT, en James Morris,
Executive Director van het World Food Programme van de Verenigde
Naties, vanavond een dringende oproep doen tot meer betrokkenheid van
bedrijven bij humanitaire organisaties. Samenwerkingsverbanden zoals
tussen TNT en het World Food Programme (WFP) leveren een effectieve
bijdrage aan de oplossing van de problemen in de wereld en zijn
bovendien belangrijk voor het toekomstige succes van bedrijven, aldus
beide sprekers.
Het twee jaar oude samenwerkingsverband tussen TNT en WFP is voor
beide partijen waardevol gebleken. Het belang hiervan is overtuigend
aangetoond na de tsunami-ramp van 26 december in Zuidoost-Azië.
Doordat WFP en TNT beschikken over een noodhulpscenario, waren zij in
staat snel en doelmatig te handelen om hulp te bieden aan de
slachtoffers.
TNT leverde hulp die gericht was op de kerncompetenties van het
bedrijf, zoals het vervoer van goederen per vrachtauto, per vliegtuig
en het beschikbaar stellen van opslagruimte voor voedsel en
noodhulpmaterialen. Een gezamenlijk TNT/WFP konvooi van 20
vrachtwagens met energierijke biscuits, rijst, water en dieselolie was
het eerste transport dat in Banda Atjeh aankwam. Daarnaast heeft TNT
onmiddellijk geld beschikbaar gesteld om hulpactiviteiten te
financieren.Tevens heeft TNT medewerkers ingezet om de opslag en het
vervoer te helpen coördineren en om te zorgen voor de logistieke
goederenafhandeling op kleinere vliegvelden binnen het rampgebied.
WFP is bijzonder dankbaar voor het lange termijn samenwerkingsverband
met TNT. Dit stelde ons in staat vrijwel onmiddellijk na de tsunami
actie te ondernemen. Wat TNT voor ons doet - en nog belangrijker -
voor de mensen die wij helpen - is gewoon fantastisch", aldus Morris.
Op dit ogenblik zijn alle ogen gericht op Azië, maar laten we niet
vergeten dat ook in andere delen van de wereld miljoenen mensen
dringend hulp nodig hebben. Wij doen een klemmend beroep op grote
ondernemingen om een vergelijkbare ondersteuning te bieden en
epxertise beschikbaar te stellen. Het is duidelijk dat dit werkt.
Bakker zal de voordelen die ondernemingen kunnen halen door samen te
werken met humanitaire hulporganisaties belichten.
Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld waarin we leven, betekent
het combineren van inzet, vaardigheden en kracht, aldus Bakker. Wij
hebben kunnen zien dat de trots van onze medewerkers en de reputatie
van ons bedrijf zijn verbeterd als gevolg van onze betrokkenheid bij
WFP. In de dienstensector waarin wij actief zijn betekent een sterkere
motivatie van de medewerkers een concurrentievoordeel. Om de beste en
meest getalenteerde mensen voor TNT aan te trekken, moeten wij ook
aandacht schenken aan de ideeën en de bezorgdheid van onze toekomstige
leiders. Ondernemingen die zich daadwerkelijk inzetten voor
maatschappelijk verantwoord ondernemen zullen in staat zijn nieuw
talent aan zich te binden. Het werven van high potentials is van
wezenlijk belang voor het toekomstige succes van samenwerking tussen
het bedrijfsleven en humanitaire organisaties.
Wereldwijd onderzoek bevestigt opvatting TNT over voordelen van
samenwerking met humanitaire organisaties
TNT heeft onlangs het onderzoeksbureau Trendbox opdracht gegeven om
meer dan 1300 jonge hoog opgeleide mensen die de toekomstige generatie
van managers zullen vormen te interviewen. Uit dit onderzoek,
uitgevoerd in 2004, kwam naar voren dat zij bezorgd zijn over de
wereld en de mensheid. Tevens zijn zij van mening dat, veel meer dan
de huidige topmensen, humanitaire problemen oorlogen en conflicten,
terrorisme, milieuproblemen, honger en armoede een bedreiging voor de
wereld vormen.
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat bedrijven iets moeten doen om
de toekomstige generatie managers ervan te overtuigen dat zij zich
betrokken voelen bij humanitaire onderwerpen. De toekomstige generatie
is sceptisch over de bereidheid van bedrijven om de problemen van onze
wereld te helpen oplossen. De huidige high potentials geven de
voorkeur om te werken voor bedrijven met duidelijk omschreven waarden
en doelstellingen en die zich ook inzetten voor de ontwikkeling van
het bedrijf.
Het Trendbox-onderzoek kunt u hieronder downloaden.
Downloads:
2005 - Voice of the Next Generation
TNT Post Groep NV