TNT Post Groep NV

Persbericht

Oproep van WFP en TNT op World Economic Forum

28 januari 2005 - Structurele betrokkenheid van bedrijven bij humanitaire organisaties dringend nodig

In hun toespraak voor de top van het internationale bedrijfsleven tijdens het World Economic Forum in Davos (Zwitserland) zullen Peter Bakker, Voorzitter Raad van Bestuur van TNT, en James Morris, Executive Director van het World Food Programme van de Verenigde Naties, vanavond een dringende oproep doen tot meer betrokkenheid van bedrijven bij humanitaire organisaties. Samenwerkingsverbanden zoals tussen TNT en het World Food Programme (WFP) leveren een effectieve bijdrage aan de oplossing van de problemen in de wereld en zijn bovendien belangrijk voor het toekomstige succes van bedrijven, aldus beide sprekers.

Het twee jaar oude samenwerkingsverband tussen TNT en WFP is voor beide partijen waardevol gebleken. Het belang hiervan is overtuigend aangetoond na de tsunami-ramp van 26 december in Zuidoost-Azië. Doordat WFP en TNT beschikken over een noodhulpscenario, waren zij in staat snel en doelmatig te handelen om hulp te bieden aan de slachtoffers.

TNT leverde hulp die gericht was op de kerncompetenties van het bedrijf, zoals het vervoer van goederen per vrachtauto, per vliegtuig en het beschikbaar stellen van opslagruimte voor voedsel en noodhulpmaterialen. Een gezamenlijk TNT/WFP konvooi van 20 vrachtwagens met energierijke biscuits, rijst, water en dieselolie was het eerste transport dat in Banda Atjeh aankwam. Daarnaast heeft TNT onmiddellijk geld beschikbaar gesteld om hulpactiviteiten te financieren.Tevens heeft TNT medewerkers ingezet om de opslag en het vervoer te helpen coördineren en om te zorgen voor de logistieke goederenafhandeling op kleinere vliegvelden binnen het rampgebied.

WFP is bijzonder dankbaar voor het lange termijn samenwerkingsverband met TNT. Dit stelde ons in staat vrijwel onmiddellijk na de tsunami actie te ondernemen. Wat TNT voor ons doet - en nog belangrijker - voor de mensen die wij helpen - is gewoon fantastisch", aldus Morris. Op dit ogenblik zijn alle ogen gericht op Azië, maar laten we niet vergeten dat ook in andere delen van de wereld miljoenen mensen dringend hulp nodig hebben. Wij doen een klemmend beroep op grote ondernemingen om een vergelijkbare ondersteuning te bieden en epxertise beschikbaar te stellen. Het is duidelijk dat dit werkt.

Bakker zal de voordelen die ondernemingen kunnen halen door samen te werken met humanitaire hulporganisaties belichten. Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld waarin we leven, betekent het combineren van inzet, vaardigheden en kracht, aldus Bakker. Wij hebben kunnen zien dat de trots van onze medewerkers en de reputatie van ons bedrijf zijn verbeterd als gevolg van onze betrokkenheid bij WFP. In de dienstensector waarin wij actief zijn betekent een sterkere motivatie van de medewerkers een concurrentievoordeel. Om de beste en meest getalenteerde mensen voor TNT aan te trekken, moeten wij ook aandacht schenken aan de ideeën en de bezorgdheid van onze toekomstige leiders. Ondernemingen die zich daadwerkelijk inzetten voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zullen in staat zijn nieuw talent aan zich te binden. Het werven van high potentials is van wezenlijk belang voor het toekomstige succes van samenwerking tussen het bedrijfsleven en humanitaire organisaties.

Wereldwijd onderzoek bevestigt opvatting TNT over voordelen van samenwerking met humanitaire organisaties
TNT heeft onlangs het onderzoeksbureau Trendbox opdracht gegeven om meer dan 1300 jonge hoog opgeleide mensen die de toekomstige generatie van managers zullen vormen te interviewen. Uit dit onderzoek, uitgevoerd in 2004, kwam naar voren dat zij bezorgd zijn over de wereld en de mensheid. Tevens zijn zij van mening dat, veel meer dan de huidige topmensen, humanitaire problemen oorlogen en conflicten, terrorisme, milieuproblemen, honger en armoede een bedreiging voor de wereld vormen.

Uit het onderzoek blijkt bovendien dat bedrijven iets moeten doen om de toekomstige generatie managers ervan te overtuigen dat zij zich betrokken voelen bij humanitaire onderwerpen. De toekomstige generatie is sceptisch over de bereidheid van bedrijven om de problemen van onze wereld te helpen oplossen. De huidige high potentials geven de voorkeur om te werken voor bedrijven met duidelijk omschreven waarden en doelstellingen en die zich ook inzetten voor de ontwikkeling van het bedrijf.

Het Trendbox-onderzoek kunt u hieronder downloaden.

Downloads:

2005 - Voice of the Next Generation