Europees Parlement stemt in met vijfde WAM-richtlijn
Het Europees Parlement heeft ingestemd met de vijfde WAM-richtlijn
voor motorrijtuigenverzekeraars. Belangrijkste bepaling voor
verzekeraars is de verhoging van het minimum verzekerd bedrag voor
letselschade. Het Verbond kan zich redelijk in de richtlijn vinden,
maar is niet met alles blij. Zo heeft het parlement niet ingestemd met
een verplichte verzekering voor aanhangwagens en caravans, waar het
Verbond groot voorstander van is.
Een van de belangrijkste bepalingen uit de richtlijn is de invoering
van een minimum verzekerd bedrag voor letselschade van 1 miljoen per
slachtoffer of 5 miljoen per gebeurtenis (ongeacht het aantal
slachtoffers) én een minimum verzekerd bedrag van 1 miljoen voor
materiële schade. Die bedragen liggen aanzienlijk hoger dan in ons
land gebruikelijk is: in Nederland geldt nu een minimum verzekerd
bedrag van 2 miljoen gulden voor letsel- én materiële schade samen; de
meeste verzekeraars hanteren in de praktijk een maximum van 2 tot 2,5
miljoen.
Volgens het Verbond is het nog moeilijk te zeggen wat de precieze
gevolgen zijn van de nieuwe bedragen. Het maximaal verzekerd bedrag
wordt nu in maar weinig gevallen volledig uitgekeerd, dus de vraag is
hoe vaak dat straks wél gebeurt, aldus beleidsmedewerker Ernst Pompen.
Ook speelt de vraag in hoeverre verzekeraars van
herverzekeringscapaciteit gebruik moeten maken en hoe herverzekeraars
daar vervolgens op inspelen.
Als de Europese richtlijn wordt aangenomen, kunnen lidstaten zelf
bepalen of ze kiezen voor invoering van een minimum verzekerd bedrag
van 1 miljoen per slachtoffer of 5 miljoen per gebeurtenis. Pompen
verwacht dat Nederland voor de laatste optie kiest.
Verplichte verzekering
Hoewel het Verbond zich redelijk kan vinden in de richtlijn, is de
brancheorganisatie niet met alle punten blij. Zo heeft het Europees
Parlement niet ingestemd met een verplichte verzekering voor
aanhangwagens en caravans, een maatregel waarvoor het Verbond de
afgelopen tijd uitdrukkelijk heeft gepleit. Nu een apart kenteken voor
aanhangwagens verplicht is, ligt het in het verlengde om ook voor
aanhangwagens een aparte verzekering af te sluiten. In een aantal
lidstaten is dat zelfs al verplicht, aldus Pompen. Ook met het oog op
een goede slachtofferbescherming is een verplichte verzekering van
belang. Nu is een aanhangwagen via de verzekering van het trekkende
voertuig verzekerd als deze is aangekoppeld en rijdt. Als een caravan
echter ontkoppeld stilstaat op een camping en een heuvel afrolt en een
campinggast aanrijdt, is de eigenaar niet (wettelijk) verplicht
verzekerd.
Naast de verplichte verzekering heeft het parlement ook niet ingestemd
met het voorstel tot opname van (buiten-)gerechtelijke kosten onder
het schadebedrag. Wel is het parlement akkoord met het instellen van
een databank, waarin alle ongevallen in de Europese Unie moeten worden
geregistreerd. De richtlijn gaat nu naar de Europese Raad van
Ministers, die de voorstellen formeel nog moet goedkeuren. Daarna
wordt bepaald wanneer de richtlijn in Nederlandse wet- en regelgeving
moet zijn geïmplementeerd (meestal binnen anderhalf jaar).
Verzekerd!, januari 2005
Verbond van Verzekeraars