Contactpersoon
-
Datum
28 januari 2005
Ons kenmerk
IVW/DL/S&B/04.520740
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
29800XII-3
Onderwerp
Beantwoording vragen Vaste Commissie Verkeer en Waterstaat.
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van de Vaste Commissie van
Verkeer en Waterstaat.
1
Hoe reageert de regering op de reactie van de Vereniging van Nederlandse
Luchtvaart Ondernemingen op de passage in de brief van de Staatssecretaris
met betrekking tot de relatieve daling van de bijdrage van de kleine
luchtvaart? (in deze reactie spreekt de VNLO tegen dat er sprake is van
deze daling).
1
Het advies van de Commissie Tarieven Divisie Luchtvaart van 8 juli 2004 dat
door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat is overgenomen, gaat uit
van een nieuwe tariefstructuur voor 2004-2006. De Commissie heeft
nadrukkelijk rekening gehouden met de belangen van de kleine commerciële
verkeersluchtvaart. De Commissie heeft berekend dat de tarieven voor de
belangrijkste (post)toelatingsinspecties voor de kleine commerciële
verkeersluchtvaart globaal dalen met 64% ten opzichte van de tarieven in
2003.
2
Kan de regering een overzicht geven van de inspanningen die worden geleverd
om de IVW - divisie Luchtvaart efficiënter en doelmatiger te organiseren?
Welke (cijfermatig onderbouwde) doelstellingen zijn hier aan gekoppeld en
hoe wordt toegezien op het bereiken van deze doelstellingen alvorens de
tarieven in 2007 worden verhoogd?
2
Bij de IVW, waar de divisie Luchtvaart deel vanuit maakt, vindt een
reorganisatie plaats. Doel van deze reorganisatie is het toezicht te
verbeteren en de organisatie anders in te richten. Het toezicht wordt
verbeterd aan de hand van het programma Toezicht in Beweging en moet leiden
tot onder andere eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven en één
inspectieprogramma. Voor de divisie Luchtvaart zijn hiertoe de eerste
stappen gezet. Zo zijn de zweefvliegbewijzen afgeschaft en worden de
medische verklaringen voortaan rechtstreeks door de keuringsinstantie
afgegeven. De divisie Luchtvaart werkt in 2004 voor het eerst met één alles
omvattend inspectieprogramma dat in overleg met de luchtvaartsector tot
stand is gekomen. Een en ander heeft onder andere tot gevolg gehad dat het
inspectieprogramma 2005 met 13% gereduceerd kon worden ten opzichte van
2004.De organisatie van de divisie Luchtvaart wordt structureel anders
opgezet.
De toezichtactiviteiten zullen worden ondergebracht in drie nieuw te vormen
toezichteenheden. De ondersteunende (staf) activiteiten worden
gecentraliseerd.
In het overleg met de sector zal een referentiekader worden ontwikkeld om
de efficiency van de divisie Luchtvaart vast te stellen en te monitoren.
3
Op welke termijn wil de regering het overleg met de luchtvaartsector over
het kostenniveau van de inspectie gestart hebben en welke rol krijgt dit
overleg ij de vaststelling van de tarieven?
3
In haar brief van 11 oktober 2004 aan de voorzitter van de Tweede Kamer
heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat aangegeven dat in het
advies van de Commissie een aantal mogelijkheden wordt geopperd om een
structureel overleg over tarieven met de luchtvaartsector op te zetten.
Onderwerp van gesprek zou in de eerste plaats zijn het komen tot een lager
kostenniveau van de IVW - divisie Luchtvaart dan op dat moment het geval
was, door vergroting van de doelmatigheid. Dit zou ertoe moeten leiden dat
vanaf 2007 op basis van volledige kostendekkendheid getarifeerd kan worden.
Tevens zegde de staatssecretaris toe in overleg te zullen treden met de
sector over hoe een dergelijk structureel overleg het beste vorm kan
krijgen, waarbij zoveel mogelijk getracht zal worden aan te sluiten aan
bestaande overlegvormen. Ik kan u nu mededelen dat ik in het eerste
kwartaal 2005 dit overleg wil gaan opstarten. In overleg met de sector wil
ik ook "terms of reference" opstellen voor dit overleg, waarin de rol die
dit overleg krijgt in de vaststelling van de tarieven moet worden
opgenomen.
4
In hoeverre is overwogen om een deel van de taken van de IVW - divisie
Luchtvaart uit te laten voeren door andere organisaties, onder
verantwoordelijkheid van de IVW? Op basis van welke argumenten wordt deze
werkwijze niet toegepast.
4
Momenteel zijn er twee taken die zijn uitbesteed aan derden namelijk
examens voor vliegbrevetten en medische verklaringen. Verder mogelijkheden
tot uitbesteding hebben de voortdurende aandacht van de Inspectie.
(Verdere) uitbesteding van taken is slecht mogelijk indien een geschikte
marktpartij zich aandient, die deze werkzaamheden aanzienlijk efficiënter
kan uitvoeren, waarop effectief toezicht gehouden kan worden door IVW en
die passen binnen de internationale eisen.
5
Kan de regering inzichtelijk maken hoe de kosten zich de komende jaren
ontwikkelen voor de verschillende categorieën bedrijven die te maken hebben
met de IVW - divisie Luchtvaart (waaronder de grote, internationale
luchtvaart en de kleine luchtvaart)?
5
De commissie heeft voorgesteld vaste tarieven te gaan hanteren in plaats
van uurtarieven. De kosten voor de verschillende categorieën bedrijven
worden gebaseerd op de op hen van toepassing zijnde determinanten uit de
Tarievenregeling. Bij de Tarievenregeling Luchtvaart 2005 wordt een
handleiding uitgegeven waarmee bedrijven van tevoren kunnen berekenen welke
kosten ze zullen gaan maken als ze actief zijn in de luchtvaartsector. Pas
vanaf 2007 zullen de tarieven eventueel gaan stijgen als de IVW - divisie
Luchtvaart heeft aangetoond dat zij doelmatiger en transparanter is gaan
werken. Wat dat zal betekenen voor de kosten voor de verschillende
categorieën bedrijven is op dit moment niet vast te stellen. Dit onderwerp
zal in het op korte termijn te starten overleg met de sector aan de orde
komen.
6
Hoe verklaart de regering de stijging van de totaalkosten van de IVW-
divisie Luchtvaart van 5,5 miljoen in 1996 naar 29,2 miljoen thans?
6
In 1996 was de Luchtvaartinspectie (huidige IVW/DL) onderdeel van de
Rijksluchtvaartdienst (RLD). De totale apparaatsuitgaven die in dat jaar
zijn verricht ten behoeve van LI bedroegen 9,2 mE. In 2000, 2003 en 2004
bedroegen de apparaatsuitgaven respectievelijk 13,5/25,0 en 23,0 mE. Het
budget voor apparaatsuitgaven 2005 bedraagt 22,2 mE.
Het ligt in de bedoeling om door middel van risico analyse en reorganisatie
van staftaken verdere efficiency te realiseren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat