Marktwerking in openbaar vervoer pakt slecht uit
De reizigers en de werknemers in het openbaar vervoer zijn het
slachtoffer van marktwerking in het openbaar vervoer. Dat blijkt uit
een onderzoek van organisatie- en adviesbureau WVM, in opdracht van
FNV Bondgenoten.
Binnenkort evalueert de Tweede Kamer de Wet Personenvervoer 2000. FNV
Bondgenoten wil met zijn eigen evaluatie aandacht vragen voor de
problemen die het aanbesteden van openbaarvervoerregio's veroorzaakt.
"Een goed openbaar vervoer is met de aanbestedingen verder weg dan
ooit", vindt vakbondsbestuurder Ron van Baden. "Een pas op de plaats
zou zeer wel op zijn plaats zijn. De Raad voor Verkeer en Waterstaat
adviseert dat ook."
FNV Bondgenoten wil dat het aanbesteden stopt. Van Baden: "Het
openbaar vervoer mag geen proeftuin zijn voor onkundige en
bezuinigende overheden. Samen met de particuliere bedrijven creëren
zij een onbetrouwbaar en instabiel product."
Uit de evaluatie van FNV Bondgenoten blijkt dat de kwaliteit van het
openbaar vervoer op aanbestede trajecten achteruit gaat. Er zijn wel
meer dienstregelinguren (dru's), maar dat betekent niet dat er ook
daadwerkelijk meer vervoer is. Er wordt regelmatig met deze dru's
gesjoemeld. Zo geven sommige vervoerbedrijven ritten van en naar de
stallingen door als uren volgens de dientregeling.
Vermindering van de dienstverlening blijkt ook uit een enquête die in
het kader van de evaluatie onder ruim 2700 chauffeurs is gehouden. Zij
geven aan dat ze minder mogelijkheden hebben voor goede
dienstverlening en dat de uitval van ritten toeneemt. Ook vinden de
chauffeurs dat de arbeidstijden langer zijn geworden, de op-, afstap-
en pauzetijden af zijn genomen, de werkdruk is gestegen en dat hun
werk steeds minder veilig wordt.
Hieronder is het rapport van het onderzoek naar de marktwerking in het
openbaar vervoer op te halen.
Attachments:
rapport
Enquête Marktwerking Openbaar Vervoer.pdf
FNV