Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Internet favoriete medium Tweens.
Radio en tijdschriften minst populair.
Amsterdam 28 januari 2005. Internet is het favoriete medium van Tweens. Dit blijkt uit een grootschalig on-line onderzoek door Kaboem, het marketingplatform voor Tweens, uitgevoerd in 2005. In totaal deden er 2.500 respondenten mee aan het onderzoek, die allemaal in het bezit zijn van een Internet aansluiting.
Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna tweederde van de Tweens(61%) de meeste tijd besteedt aan het medium Internet. 87 procent van de jonge internetbezitters is dagelijks on-line. 47 procent van de Tweens zit dagelijks zelfs meer dan 3 uur op internet.
De TV blijft achter met een voorkeur van 30 procent.
37 procent van de Tweens zegt dagelijks 3 uur of meer TV te kijken. Slechts 3 procent kiest radio of tijdschriften als favoriet medium.
Opvallend is dat 43 procent niet dagelijks naar de radio luistert. Radio heeft plaats gemaakt voor muziek download-programma's, zoals KaZaA, LimeWire en eDonkey. Met deze programma's kan je muziek gratis downloaden. Het downloaden van muziek is mateloos populair onder de jeugd. Zij geven aan dat zij het belangrijk vinden om zelf te kunnen bepalen naar welke muziek ze luisteren.
De Tweens besteden per dag hun meeste tijd aan:
1. 61% Internet
2. 28% TV kijken
3. 5% Mobiel bellen/SMS-en
4. 5% Radio luisteren
5. 1% Tijdschriften lezen
Uit het onderzoek blijkt dat Tweens internet vooral als communicatiemiddel gebruiken. 81 procent zit minimaal één keer per week op MSN. (MSN is een chatprogramma van Microsoft.) 72 procent geeft zelfs aan dagelijks via MSN te communiceren. MSN wordt hoofdzakelijk door de Tweens gebruikt om te kletsen en te flirten.
Top 6 internet activiteiten.
1. 81% MSN
2. 63% Games spelen
3. 55% Muziek downloaden
4. 53% Surfen
5. 48% Plaatjes zoeken
6. 47% Mailen
Op de vraag wat de favoriete bezigheid is op internet, antwoordt 61 procent MSN.
Hot Spots
Het maken van een eigen homepage op internet is razend populair onder Tweens. Tweederde (66 procent) van de jongeren die on-line is, is in het bezit van een eigen homepage. Kaboem speelt in op deze trend met de lancering van de Kaboem Hot Spots. Hier kunnen de jongeren eenvoudig hun eigen homepage maken. Op de Kaboem Hot Spots kunnen zij zichzelf presenteren en elkaar vertellen wat hen bezig houdt.
Vandaag is de website van Kaboem geheel vernieuwd. Naast de Hot Spots, lanceert Kaboem ook het Kaboem Forum. Op het Forum kunnen jongeren elkaar vragen stellen over onderwerpen die zij zelf belangrijk vinden, zoals liefde, muziek, games en kleding.
Kaboem is met meer dan 600.000 leden het mediaplatform voor en door Tweens (9 t/m 15 jaar) Het is voor Tweens dé plek om elkaar te ontmoeten en alles aan te treffen over typische Tweens onderwerpen. Kaboem is onderdeel van NewRulez BV (dochter van ilse media groep BV). NewRulez BV is continu op zoek naar de laatste trends onder jongeren. Daartoe wordt voortdurend onderzoek gedaan binnen o.a. www.kaboem.nl
Noot aan de redactie:
Noot aan de redactie:
Ingezonden persbericht