Voorjaar 2005: de nieuwe BMW 7 Serie
(28-1-2005)
De meest succesvolle 7 Serie uit de geschiedenis van BMW zet vanaf het
voorjaar van 2005 opnieuw maatstaven in de topklasse.
Met aanzienlijk toegenomen prestaties bij een gelijkgebleven, ten dele
zelfs gereduceerd verbruik, een geoptimaliseerd onderstel, alsmede een
geoptimaliseerd iDrive bedieningsconcept en een aangepaste standaard-
en extra-uitrusting. De toegenomen dynamiek en sportiviteit komen aan
de buitenzijde tot uitdrukking in het verder verfijnde design. Zijn
onmiskenbare uitstraling maakt de BMW 7 Serie tot een elegante
automobiel met een geheel eigen karakter.
Vijf van de zes motorvarianten nieuw of substantieel gewijzigd.
De nieuwe BMW 7 Serie krijgt, met uitzondering van de V12-krachtbron
in het topmodel BMW 760i/Li, vanaf dit voorjaar de beschikking over
een grotendeels nieuw motorenpalet.
Bij de modellen met achtcilinder benzinemotor vervangen de BMW 750i/Li
en 740i/Li de modellen 745i/Li en 735i/Li. De BMW 740d wordt opgevolgd
door de BMW 745d met een volledig nieuw ontwikkelde achtcilinder
dieselmotor. De zescilinder-in-lijn dieselmotor van de 730d werd
ingrijpend gewijzigd. En de BMW 730i/Li wordt nu voorzien van een
zescilinder-in-lijn benzinemotor met cilinderblok uit
aluminium/magnesium legering uit de BMW 630i.
De nieuwe motoren worden gekenmerkt door een hoog specifiek vermogen,
optimaal bruikbaar koppelverloop, ongekend rustige draaikarakteristiek
en een efficiënt verbruik. Alle modellen zijn standaard uitgerust met
een zestraps automatische versnellingsbak met Steptronic.
BMW 750i/Li en 740i/Li: meer vermogen bij gelijkgebleven verbruik.
De krachtige en gecultiveerde achtcilinder benzinemotoren met
variabele klepbediening Valvetronic vormen de kern van de BMW 7 Serie
â wereldwijd is 60 procent van alle BMW 7 Serie modellen met deze
krachtbron uitgerust. Voortaan zijn ze nog sterker: dankzij de
toegenomen cilinderinhoud leveren ze nu respectievelijk 270 kW (367
pk) en 225 kW (306 pk) en bedraagt het maximum koppel 490 en 390 Nm.
Ondanks de aanzienlijk verbeterde rijprestaties blijft het verbruik
nagenoeg gelijk.
BMW 745d en 730d: sprong voorwaarts voor dieseltechniek.
De 7 Serie neemt op het gebied van dieseltechniek een flinke sprong
voorwaarts met de introductie van een volledig uit aluminium
vervaardigd cilinderblok, Common Rail 3 met Piezo-inspuittechniek en
technologie waarmee, mede door de standaard dieselpartikelfilter, aan
de EU4-norm wordt voldaan. De achtcilinder dieselmotor van de BMW 745d
werd volledig nieuw ontwikkeld en legt de lat in de klasse van
toplimousines met V8-dieselmotor weer een stuk hoger. Zo heeft hij nu
een vermogen van 220 kW (300 pk) en een maximum koppel van 700 Nm dat
tussen 1.750 en 2.500 toeren per minuut constant blijft. De
zescilinder-in-lijn diesel van de BMW 730d, die ingrijpend is
gewijzigd, levert nu 170 kW (231 pk) en een maximum koppel van 520 Nm
tussen 2.000 en 2.750 toeren per minuut.
Door het cilinderblok volledig uit aluminium te vervaardigen kon het
motorgewicht bij de BMW 745d en 730d met respectievelijk 30 en 25 kg
worden teruggebracht. Daarmee bieden de beide dieselmodellen een
nieuwe dimensie in wendbaarheid en dynamiek in deze klasse.
Het verbruik van de BMW 745d en 730d kon ondanks de verbeterde
rijprestaties worden gereduceerd.
BMW 730i/Li: zescilinder-in-lijn benzinemotor met cilinderblok
uit aluminium/magnesium legering.
De zescilinder-in-lijn benzinemotor met cilinderblok uit
aluminium/magnesium legering en variabele klepbediening Valvetronic,
bekend van de BMW 630i, is nu ook voor de 7 Serie beschikbaar. Met een
verhouding van 63,3 kW per liter heeft deze motor het hoogste
relatieve vermogen in zijn klasse bij een extreem gunstige verhouding
tussen de pkâs en het gewicht. Daarmee is het een van de meest
innovatieve in serieproductie gebouwde krachtbronnen van dit moment.
Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe 3,0 liter motor 10 kg
lichter. Hij levert 190 kW (258 pk), een maximum koppel van 300 Nm en
verbruikt ondanks het met 12 procent gestegen vermogen 4,7 procent
minder brandstof dan de vorige BMW 730i.
BMW 760i/Li: twaalfcilinder motor met directe benzine-inspuiting en
Valvetronic in een unieke combinatie.
De V12-motor, die BMW in 2003 in de BMW 760i/Li introduceerde, blijft
ongewijzigd in het programma. Hij levert 327 kW (445 pk) en een
maximum koppel van 600 Nm. Met de combinatie van technieken als vier
kleppen per cilinder, Valvetronic, dubbele VANOS en directe
benzine-inspuiting neemt de BMW 760i/Li wereldwijd een absoluut unieke
positie in. Daarbij zorgt Valvetronic voor een verbluffend laag
brandstofverbruik, vooral bij gedeeltelijke belasting. De directe
benzine-inspuiting zorgt voor een nog hoger koppel en vermogen.
Nieuwe BMW krachtbronnen bieden puur rijplezier: meer power, meer
efficiency, gereduceerd verbruik en minder emissie.
Parallel aan de niet aflatende stroom nieuwe modellen heeft BMW het
afgelopen jaar al een reeks buitengewoon krachtige en technisch
vooruitstrevende krachtbronnen geïntroduceerd. Voorbeelden daarvan
zijn de in 2004 voorgestelde nieuwe 3,0 liter zescilinder-in-lijn met
cilinderblok uit een aluminium/magnesium legering. De 3,0 liter
zes-in-lijn dieselmotor met Variabele Twin Turbo van de BMW 535d, en
niet te vergeten de hoogtoerige 5,0 liter V10 van de BMW M5.
Bij de ontwikkeling van nieuwe krachtbronnen onderzoekt BMW alle
parameters en componenten op hun potentieel en worden vertrouwde
principes ter discussie gesteld. Alleen daardoor ontstaan innovatieve
materialen, nieuwe toepassingen en geoptimaliseerde
productietechnieken. De klanten van BMW profiteren van aanzienlijk
krachtiger, lichter gebouwde, efficiëntere en minder milieubelastende
motoren, die voor nog meer rijplezier zorgen. De motoren die nu in de
nieuwe BMW 7 Serie aangeboden worden vormen daarvan het indrukwekkende
bewijs.
Efficiënte dynamiek: tegengestelde eigenschappen worden aanvullende
eigenschappen.
Een van het vermogen losgekoppeld verbruik, optimale rijeigenschappen
en comfort alsmede intensief genieten van maximale rijdynamiek: het
vormt de leidraad in alle ontwikkelingen en innovaties van BMW. Zo ook
in de bouw van de motoren. Dit is het principe van âefficiënte
dynamiekâ. Tegenstellingen moeten daarbij worden overbrugd. Van
tegengestelde eigenschappen worden aanvullende eigenschappen gemaakt.
Meer vermogen betekent over het algemeen immers ook een hoger
verbruik; meer comfort betekent een hoger gewicht en daardoor weer een
hoger verbruik enzovoorts. Juist bij grote, luxe automobielen als de
BMW 7 Serie vraagt deze negatieve spiraal om intelligente oplossingen.
BMW doorbreekt die spiraal door de toepassing van innovatieve
materialen en systemen. Zoals aluminium in het onderstel, waardoor de
7 Serie over ongekend dynamische rijeigenschappen beschikt. Of de
toepassing van â in vergelijking met aluminium â nogmaals duidelijk
lichter magnesium in het cilinderblok van de innovatieve 3,0 liter
benzinemotor, die nu ook in de 7 Serie aangeboden wordt. Maar ook de
jarenlange research door BMW op het gebied van waterstofaandrijving
vormt onderdeel van onze filosofie. Over enkele jaren zal een BMW 7
Serie die door milieuvriendelijke waterstof wordt aangedreven als
serieproductiemodel op de markt verschijnen.
Geoptimaliseerd onderstel â drie varianten.
De BMW 7 Serie kenmerkt zich met zijn geavanceerde lichtmetalen
onderstel door de exacte besturing, grote wendbaarheid en een
plezierig uitgebalanceerd rijgedrag. Met dit onderstel is het BMW
gelukt, dynamiek en sportiviteit te koppelen aan subliem comfort.
Het onderstel van de BMW 7 Serie werd gewijzigd en doorontwikkeld.
Naast de 14 millimeter grotere spoorbreedte achter en een gewijzigde
asgeometrie, die een positief effect heeft op de rijdynamiek, heeft
BMW het aanbod op onderstelgebied nieuw gerangschikt. Voortaan worden
een standaard onderstel en twee speciale varianten (die beide
beschikken over het actieve onderstelsysteem Dynamic Drive) met
verschillende karakteristiek aangeboden:
⢠Het gewijzigde en doorontwikkelde standaard onderstel biedt de
voor BMW kenmerkende balans tussen dynamiek en comfort.
⢠De onderstelvariant Adaptive Drive omvat de combinatie van Dynamic
Drive en de elektronische dempercontrole EDC. Daarmee biedt Adaptive
Drive een perfecte synthese van maximaal rijcomfort en uiterst
dynamische rijeigenschappen. Met het actieve onderstelsysteem Dynamic
Drive wordt via volledig variabele stabilisatoren aan voor- en
achteras het overhellen van de carrosserie in bochten aanmerkelijk
gereduceerd. Door EDC wordt de dempingskracht traploos ingesteld en
continu aangepast aan de wisselende weg-, beladings- en
rijomstandigheden â van comfortabel tot sportief stevig.
⢠In combinatie met de sportieve onderstelafstemming van het
sportpakket levert Dynamic Drive uitgesproken sportieve
rijeigenschappen. De tot het sportpakket behorende verlaging van het
onderstel, hardere vering en straffere demping maakt, gecombineerd met
Dynamic Drive, een verdere verbetering van het stuurkarakter, de
wendbaarheid en de spoorstabiliteit mogelijk.
Daarmee biedt BMW in het topsegment de grootste keuze aan
onderstelafstemmingen. De remmen zijn optimaal afgestemd op het
toegenomen vermogen.
Verder verfijnd design: meer sportiviteit en dynamiek, onmiskenbare
uitstraling en elegantie.
Aan de buitenzijde weerspiegelt de BMW 7 Serie zijn toegenomen
sportiviteit en dynamiek door het verder verfijnde design: de motorkap
met markante powerdome, de nieuwe koplampen en de nieuwe bumperspoiler
springen direct in het oog. De achterzijde wordt gekenmerkt door
krachtiger vormgegeven contouren, met een elegante chroomsierlijst,
bredere achterlichten en een nieuw ontworpen bumper. En profil
onderstreept de meer geprononceerde dorpellijn het nog dynamischer
karakter van de BMW 7 Serie. Met de nieuwe, verfijnde vormgeving
behoudt de 7 Serie zijn buitengewoon krachtige uitstraling en
onderscheidt hij zich door zijn elegante en onmiskenbare lijnenspel.
Het interieur ademt nog meer luxe en rust door de toepassing van
nieuwe materialen en kleuren, waardoor er een nog exclusievere
ambiance ontstaat.
iDrive bedieningsconcept: met verfijnde details nog
gebruiksvriendelijker.
Al in 2001 introduceerde BMW het inmiddels meermalen gekopieerde
innovatieve bedieningsconcept iDrive. Met het oog op de
gebruiksvriendelijkheid werd het nu op details verder verfijnd.
Daarbij is de optimale combinatie van één centraal geplaatste
controller en een midden bovenin het dashboard geplaatst control
display in ergonomisch opzicht consequent verder ontwikkeld. Geen
enkel ander systeem op de markt maakt een betere concentratie op het
rijden mogelijk dan het iDrive bedieningssyteem van BMW.
De menubesturing is geoptimaliseerd en de weergave in het control
display kent een nog grotere gebruiksvriendelijkheid â de diverse
menuâs zijn nu bijvoorbeeld voorzien van een specifieke
achtergrondkleur waardoor ze meteen herkenbaar zijn. Bovendien is het
systeem nu in het Nederlands uitgevoerd wat het bedieningsgemak
vereenvoudigd. Daarnaast is voortaan directe toegang tot functies op
entertainmentgebied mogelijk â in het bijzonder het direct kiezen van
de audiobron en radiofrequenties.
Omvangrijkere standaarduitrusting en optiemogelijkheden voor meer
veiligheid, comfort en individualisme.
Vanaf het voorjaar van 2005 beschikt de BMW 7 Serie over een
omvangrijkere standaarduitrusting en nog meer mogelijkheden om de 7
Serie naar eigen, individuele smaak uit te rusten:
⢠Xenon-lampen en koplampsproeiers zijn standaard op alle modellen
uit de BMW 7 Serie. Adaptieve bochtverlichting is opgenomen in de
nieuwe High Executive uitvoering.
⢠Alle modellen uit de BMW 7 Serie zijn nu standaard uitgerust met
Brake Force Display (tweefasen remlichten). Bij een noodstop wordt het
oppervlak van de remlichten groter. Zo kunnen achterliggers direct
onderscheiden of er licht of hard wordt geremd.
⢠De optionele CD-wisselaar is voortaan uitgerust met een
MP3-decoder en daardoor geschikt voor het afspelen van MP3-bestanden.
⢠Voor de nieuwe BMW 7 Serie zijn vier nieuwe lakkleuren en drie
nieuwe bekledingskleuren verkrijgbaar. Ook zijn er twee nieuwe 18 inch
velgen en een nieuwe 19 inch velg aan het assortiment toegevoegd.
Dynamiek en sportiviteit, luxe, uitstraling en élégance: de meest
succesvolle 7 Serie uit de geschiedenis van BMW.
De vierde generatie van de BMW 7 Serie is met wereldwijd bijna 160.000
verkochte automobielen tot nu toe de meest succesvolle BMW limousine.
Na 38 maanden streeft de huidige BMW 7 Serie zijn eveneens succesvolle
voorganger voorbij met bijna 8 procent meer verkochte exemplaren. In
zijn beste jaar tot nu toe (2003) werden er wereldwijd 57.899
automobielen verkocht en daarmee overtrof de huidige 7 Serie de
verkopen in het topjaar van zijn voorganger (1997) met bijna 14
procent. In 2004 werd de 7 Serie in Duitsland marktleider in zijn
segment. Indrukwekkend is ook de groei van de afzet in de gebieden
Azië, Midden-Oosten, Oost-Europa, Oceanië en Afrika: ten opzichte
van zijn voorganger is de afzet daar na 38 maanden ruim verdubbeld.
Met de introductie van de huidige 7 Serie is BMW er in geslaagd, de 7
Serie ook op deze markten een sterke positie in het luxe-segment in te
laten nemen, in aansluiting op de markten, waar de BMW 7 Serie van
oudsher een sterke positie inneemt â in het bijzonder Europa en
Noord-Amerika. Wereldwijd beschouwd is de BMW 745i/Li met V8-motor met
meer dan 50 procent van de verkopen het meestverkochte model. De
Li-uitvoeringen met langere wielbasis nemen meer dan de helft van de
totale 7 Serie-verkopen voor hun rekening.
De BMW 7 Serie verenigt twee soorten automobielen: aan de ene kant is
het een echte BMW, die imponeert met de voor elke BMW kenmerkende
kwaliteiten als rijplezier, wendbaarheid en dynamiek. Daarmee verovert
hij een warme plek in het hart van de veeleisende automobilist. Aan de
andere kant is de 7 Serie een representatieve, luxe limousine met
royale interieurruimte en buitengewoon comfort â zowel voor- als
achterin. Daardoor biedt de BMW 7 Serie niet alleen het plezier van
zelf rijden, maar ook het genot, gereden te worden. Het is deze
combinatie van twee werelden, die zo gewaardeerd wordt door de klanten
en die deze 7 Serie tot de meest succesvolle uit de geschiedenis van
BMW maakt.
De belangrijkste feiten op een rij
Gegevens tussen haakjes betreffen de wijziging ten opzichte van het
voorafgaande model. Rijprestaties en (gecombineerde) verbruikscijfers
gelden voor de uitvoeringen met normale wielbasis.
750i/Li vervangt 745i/Li. V8-benzinemotor met Valvetronic en dubbele
VANOS. Substantieel gewijzigde motor. 4.799 cm' (4.398 cm',
+ 9 procent). 270 kW/367 pk bij 6.300 tpm (245 kW/333 pk,
+ 10 procent). 490 Nm bij 3.400 tpm (450 Nm, + 9 procent). 0â100 km/h
in 5,9 seconden (6,3 s, â 6 procent). Topsnelheid 250 km/h. Verbruik
EU 11,4 l/100 km (+/â 0), EU4-norm en ULEV II (EU4-norm/LEV).
740i/Li vervangt 735i/Li. V8-benzinemotor met Valvetronic en dubbele
VANOS. Substantieel gewijzigde motor. 4.000 cm' (3.600 cm',
+ 11 procent). 225 kW/306 pk bij 6.300 tpm (200 kW/272 pk,
+ 13 procent). 390 Nm bij 3.500 tpm (360 Nm, + 8 procent). 0â100 km/h
in 6,8 seconden. (7,5 s, â 9 procent). Topsnelheid 250 km/h. Verbruik
EU 11,2 l/100 km (11,1 l/100 km, + 0,9 procent), EU4-norm.
745d vervangt 740d. V8-dieselmotor met cilinderblok volledig uit
aluminium
(â 30 kg gewicht), Piezo-inspuittechniek en dieselpartikelfilter.
Nieuwe constructie. 4.423 cm' (3.901 cm', + 13 procent).
220 kW/300 pk bij 4.000 tpm (190 kW/258 pk, + 16 procent). 700 Nm bij
1.750 tot 2.500 tpm (600 Nm, + 17 procent). 0â100 km/h in 6,8 seconden
(7,4 s, â 8 procent).
Topsnelheid 250 km/h. Verbruik EU 9,5 l/100 km (9,7 l/100 km, â
2,1 procent), EU4-norm (EU3-norm).
730d. Zescilinder-in-lijn dieselmotor met cilinderblok volledig uit
aluminium (â 25 kg gewicht), Piezo-inspuittechniek en
dieselpartikelfilter. Substantieel gewijzigde motor. 2.993 cm' (+/â
0). 170 kW/231 pk bij 4.000 tpm (160 kW/218 pk, + 6 procent). 520 Nm
bij 2.000 tot 2.750 tpm (500 Nm, + 4 procent). 0â100 km/h in
7,8 seconden (8,0 s, â 3 procent). Topsnelheid 238 km/h. Verbruik EU
8,2 l/100 km (8,5 l/100 km, â 3,5 procent), EU4-norm (EU3-norm).
730i/Li. Nieuwe zescilinder-in-lijn benzinemotor met het eerste in
aluminium/magnesium legering vervaardigde cilinderblok ter wereld,
Valvetronic en dubbele VANOS. 2.996 cm' (+/â 0). 190 kW/258 pk bij
6.600 tpm (170 kW/231 pk, + 12 procent). 300 Nm tussen 2.500 en
4.000 tpm (300 Nm bij 3.500 tpm). 0â100 km/h in 7,8 seconden (8,0 s, â
3 procent). Topsnelheid 244 km/h. Verbruik EU 10,1 l/100 km
(10,6 l/100 km, â 4,7 procent), EU4-norm.
760i/Li. V12 met Valvetronic, dubbele VANOS en directe
benzine-inspuiting. Ongewijzigd. 5.972 cm'. 327 kW/445 pk bij
6.000 tpm. 600 Nm bij 3.950 tpm. 0â100 km/h in 5,5 seconden.
Topsnelheid 250 km/h. Verbruik EU 13,4 l/100 km. EU4-norm.
Onderstel. Gewijzigd en doorontwikkeld. Verkrijgbaar in drie
varianten: standaardonderstel, Adaptive Drive en sportonderstel.
Spoorbreedte achter vergroot: + 14 millimeter. Groter bemeten remmen
overeenkomstig de hogere vermogens.
Veiligheid. Brake Force Display (tweefasen remlichten) en Xenon-lampen
voortaan standaard.
Design. Elegant exterieur met onmiskenbare uitstraling. Accentuering
van sportiviteit en dynamiek: motorkap met powerdome, gewijzigde
nieren, koplampen en voorbumper. Achterzijde met krachtiger contouren
en elegante chroomsierlijst, nieuw vormgegeven achterlichten en
achterbumper. Dorpel meer geprononceerd. Hoogwaardiger materialen en
oppervlakken in het interieur. Optische splitsing van
bedieningselementen naar hun functie: primair en secundair.
Bediening, communicatie en entertainment. Bedieningsconcept iDrive in
detail geoptimaliseerd voor nog meer gebruiksgemak. cd-wisselaar met
mp3-decoder.
Consumentenprijzen
Limousine
Benzine
BMW 730i
â¬
86.900
,-
BMW 730i Executive
â¬
98.100
,-
BMW 730i High Executive
â¬
110.500
,-
BMW 730Li
â¬
91.900
,-
BMW 730Li Executive
â¬
104.100
,-
BMW 730Li High Executive
â¬
117.250
,-
BMW 740i
â¬
94.100
,-
BMW 740i Executive
â¬
105.300
,-
BMW 740i High Executive
â¬
117.700
,-
BMW 740Li
â¬
99.100
,-
BMW 740Li Executive
â¬
111.300
,-
BMW 740Li High Executive
â¬
124.450
,-
BMW 750i
â¬
103.100
,-
BMW 750i Executive
â¬
114.300
,-
BMW 750i High Executive
â¬
126.700
,-
BMW 750Li
â¬
108.100
,-
BMW 750Li Executive
â¬
120.300
,-
BMW 750Li High Executive
â¬
133.450
,-
BMW 760i
â¬
161.600
,-
BMW 760Li
â¬
168.900
,-
Diesel
BMW 730d
â¬
87.500
,-
BMW 730d Executive
â¬
98.700
,-
BMW 730d High Executive
â¬
111.100
,-
BMW 745d
â¬
109.500
,-
BMW 745d Executive
â¬
120.700
,-
BMW 745d High Executive
â¬
133.100
,-
AutoRai