NIMA
Persbericht 28 januari 2005
'NIMA eens met Balkenende'
Amstelveen - Volgens NIMA-directeur Petra Claessen sloeg
Minister-president Balkenende de spijker op de kop tijdens de
Bilderbergconferentie van Stichting NCW op 22 januari jl. 'Wij mogen
niet afwachten als het gaat om stimulering van de kennissamenleving.
Er is actief beleid nodig om mensen aan te zetten tot leren. Een leven
lang leren zelfs', aldus Petra Claessen.
De Minister-president sprak van een nieuwe samenleving, waarin mensen
verantwoordelijkheid nemen. Een netwerksamenleving waarin onderlinge
verhoudingen in hun kracht gebracht en gehouden worden. Met dit
laatste citeerde hij SER-Voorzitter Herman Wijffels. Balkenende
benadrukte dat mensen niet aan de zijlijn mogen komen te staan.
Levenslang leren is noodzakelijk. Kennis en vaardigheden zijn de
voorwaarden voor succes.
Met de introductie van Permanente Educatie voor marketeers
onderschrijft het NIMA de noodzaak tot levenslang leren. Zeker als we
participatie van oudere werknemers willen stimuleren, is bijblijven
geen luxe. De aankomende vergrijzinggolf laat ons in dit opzicht geen
keuze. Ook voor jongeren is continue bijscholing noodzakelijk.
Balkenende stelde onomwonden vast, dat het willen behouden van
welvaart om inspanning vraagt. Welvaart is niet vanzelfsprekend en het
werken aan kennis en vaardigheden is daar onderdeel van.
De NIMA-formule is transparant. Zowel de opleidingen, als de
programma's voor Permanente Educatie kunnen in de avonduren gevolgd
worden. De werksituatie wordt minimaal belast. Wel moet de wil
aanwezig zijn om te studeren en om studiegelden vrij te maken. Wat dit
laatste betreft, is volgens het NIMA het beperken van fiscale
voordelen niet in lijn met het kabinetsbeleid. Het NIMA is dan ook
verheugd van de Minister-president te vernemen dat hij nadenkt over
het omvormen van het arbeidskostenforfait naar een
kenniskostenforfait. Het NIMA ziet studeren als een keuze voor Return
on Investment. En dus is ze blij met het positivisme dat de
Minister-president uitstraalt met betrekking tot studeren.
De baan voor het leven is een uitstervend fenomeen. Mensen maken in
hun leven andere keuzes. Bij werkgevers is er behoefte aan flexibele
medewerkers. Deze dynamiek vraagt om mensen die gestalte kunnen geven
aan veranderingen. Het zijn die mensen die over kennis en vaardigheden
beschikken. Het NIMA streeft als marketinginstituut beiden na. Bij
voortduring wordt nagegaan wat de markt vraagt. Hierop wordt
competentiegericht getoetst. NIMA gediplomeerden zijn in staat mee te
doen in die maatschappij van vandaag en morgen.
De Minister-president wijst op het verschil in beleving tussen
Werkloos zijn en In Between Jobs zitten. Als we willen dat mensen
mobiel zijn op de arbeidsmarkt, dan moet ieder zijn
verantwoordelijkheid nemen. Werknemers die investeren in
kennisvergaring; werkgevers die investeren in opleidingen en dat zien
als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Het
NIMA streeft naar ondernemend leiderschap van de Nederlandse
marketeer. Een professional die zich niet alleen staande weet te
houden in de veranderende samenleving, maar er zelf gestalte aan
geeft. Het zou consistent zijn als de overheid de vorming van mensen
fiscaal zou ondersteunen. Daarom roept NIMA-directeur Petra Claessen
overheid en werkgevers op om hun aandeel te leveren aan een meer
ondernemend Nederland.
---
---
Informatie: Petra Claessen, directeur Nederlands Instituut voor
Marketing
020-5039345
28 jan 05 11:28