NIMA


Persbericht 28 januari 2005

'NIMA eens met Balkenende'

Amstelveen - Volgens NIMA-directeur Petra Claessen sloeg Minister-president Balkenende de spijker op de kop tijdens de Bilderbergconferentie van Stichting NCW op 22 januari jl. 'Wij mogen niet afwachten als het gaat om stimulering van de kennissamenleving. Er is actief beleid nodig om mensen aan te zetten tot leren. Een leven lang leren zelfs', aldus Petra Claessen.

De Minister-president sprak van een nieuwe samenleving, waarin mensen verantwoordelijkheid nemen. Een netwerksamenleving waarin onderlinge verhoudingen in hun kracht gebracht en gehouden worden. Met dit laatste citeerde hij SER-Voorzitter Herman Wijffels. Balkenende benadrukte dat mensen niet aan de zijlijn mogen komen te staan. Levenslang leren is noodzakelijk. Kennis en vaardigheden zijn de voorwaarden voor succes.

Met de introductie van Permanente Educatie voor marketeers onderschrijft het NIMA de noodzaak tot levenslang leren. Zeker als we participatie van oudere werknemers willen stimuleren, is bijblijven geen luxe. De aankomende vergrijzinggolf laat ons in dit opzicht geen keuze. Ook voor jongeren is continue bijscholing noodzakelijk. Balkenende stelde onomwonden vast, dat het willen behouden van welvaart om inspanning vraagt. Welvaart is niet vanzelfsprekend en het werken aan kennis en vaardigheden is daar onderdeel van.

De NIMA-formule is transparant. Zowel de opleidingen, als de programma's voor Permanente Educatie kunnen in de avonduren gevolgd worden. De werksituatie wordt minimaal belast. Wel moet de wil aanwezig zijn om te studeren en om studiegelden vrij te maken. Wat dit laatste betreft, is volgens het NIMA het beperken van fiscale voordelen niet in lijn met het kabinetsbeleid. Het NIMA is dan ook verheugd van de Minister-president te vernemen dat hij nadenkt over het omvormen van het arbeidskostenforfait naar een kenniskostenforfait. Het NIMA ziet studeren als een keuze voor Return on Investment. En dus is ze blij met het positivisme dat de Minister-president uitstraalt met betrekking tot studeren.

De baan voor het leven is een uitstervend fenomeen. Mensen maken in hun leven andere keuzes. Bij werkgevers is er behoefte aan flexibele medewerkers. Deze dynamiek vraagt om mensen die gestalte kunnen geven aan veranderingen. Het zijn die mensen die over kennis en vaardigheden beschikken. Het NIMA streeft als marketinginstituut beiden na. Bij voortduring wordt nagegaan wat de markt vraagt. Hierop wordt competentiegericht getoetst. NIMA gediplomeerden zijn in staat mee te doen in die maatschappij van vandaag en morgen.

De Minister-president wijst op het verschil in beleving tussen Werkloos zijn en In Between Jobs zitten. Als we willen dat mensen mobiel zijn op de arbeidsmarkt, dan moet ieder zijn verantwoordelijkheid nemen. Werknemers die investeren in kennisvergaring; werkgevers die investeren in opleidingen en dat zien als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Het NIMA streeft naar ondernemend leiderschap van de Nederlandse marketeer. Een professional die zich niet alleen staande weet te houden in de veranderende samenleving, maar er zelf gestalte aan geeft. Het zou consistent zijn als de overheid de vorming van mensen fiscaal zou ondersteunen. Daarom roept NIMA-directeur Petra Claessen overheid en werkgevers op om hun aandeel te leveren aan een meer ondernemend Nederland.


---


---
Informatie: Petra Claessen, directeur Nederlands Instituut voor Marketing

020-5039345

28 jan 05 11:28