Gemeente Dongen
Overleg tussen portefeuillehouders Dongen en Oosterhout 28-01-2005
00:00
Gemeenten zoeken gezamenlijk contact met provincie
De oversteekbaarheid van de Heistraat voor zowel de zijstraten als
aanliggende woningen is het belangrijkste aandachtspunt in de richting
van de provincie, wegbeheerder van de weg tussen Dongen en Oosterhout.
De portefeuillehouders verkeer en vervoer spraken woensdag 26 januari
over de verbinding Dongen-Oosterhout (Middellaan-Heistraat).
Aanleiding voor het gesprek is de aanleg, in september 2005, van een
dubbelstrooksrotonde op de Heistraat-Middellaan-Westerlaan. Onder de
inwoners van de Heistraat is ongerustheid ontstaan over de geplande
aanleg van deze rotonde. Zij verwachten hierdoor problemen bij het
oversteken van /invoegen op de Middellaan-Heistraat.
Informatieve weg Heistraat
Om toch al iets op de korte termijn aan de verkeerssituatie te kunnen
doen, zoeken de beide gemeenten gezamenlijk contact met de provincie.
De gemeenten willen kijken of de provinciale pilot Informatieve weg
Heistraat mogelijkheden voor een oplossing biedt. Daarin moet een
goede oversteekbaarheid van de Heistraat voor zowel de zijstraten als
aanliggende woningen centraal staan. De provincie Noord-Brabant is
beheerder van de provinciale weg tussen Dongen en Oosterhout.
Ten behoeve van de verkeersproblematiek op de Heistraat startte de
provincie eind 2002 een pilot Informatieve weg Heistraat. Deze pilot
is een middel om enige invloed uit te oefenen op de
verkeersafwikkeling, verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid op de
Middellaan-Heistraat.
Structurele oplossing
Een structurele oplossing van de verkeersproblematiek op de
Middellaan-Heistraat is pas aan de orde nadat de definitieve variant
van de wegverkenning Tilburg West Dongen Oosterhout/A27 is uitgevoerd.
Deze wegverkenning maakt deel uit van de BORDT-overlegstructuur
(Breda, Oosterhout, Rijen, Dongen en Tilburg en de provincie). De
verwachting is dat medio 2005 voor de verbinding Dongen-Oosterhout
duidelijk is welke van de infrastructuurvarianten later dit jaar in
een planstudie/MER wordt onderzocht.
Achtergrond
De rotonde is al in 1995 in het Verkeersbeleidsplan van de gemeente
Dongen opgenomen (in 2000 is het beleidsplan geactualiseerd). Aanleg
van de rotonde was voorzien in de periode na 2005.
Recente ontwikkelingen op terrein van de voormalige school De Pijler
(ten zuidoosten van het huidige kruispunt) hebben er toe geleid dat de
aanleg van de rotonde in de tweede helft van 2005 versneld plaats moet
vinden. Met de geplande bouw van een kantoorcomplex op die locatie is
een goede ontsluiting onontbeerlijk.
De aanleg van de rotonde neemt nadrukkelijk geen voorschot op een te
kiezen variant uit de BORDT-studie. Het is een noodzakelijke
voorziening die past in alle varianten die voortkomen uit de
BORDT-studie.