Ingezonden persbericht

Onderzoek: advocaten onvoldoende kritisch op eigen site

BAARN, 20050127 -- Kenden we vroeger een enorme drempel om contact op te nemen met een advocatenkantoor, niet wetende wat je qua expertise en prijsstelling kon verwachten. Inmiddels is die drempel enorm verlaagd door de komst van websites. Iedere geïnteresseerde en potentiële cliënt kan alvast virtueel kennismaken. Helaas loopt die kennismaking nog te vaak op een kleine teleurstelling uit.


Het belang van de website voor advocatenkantoren was lange tijd gering. Immers, online communicatie had nog geen wettelijke status, waarmee ook het online presenteren van ondergeschikt belang was. Inmiddels zijn we weer enkele jaren verder en blijken websites en e-mail steeds vaker het eerste contact tussen (potentiële) cliënt en opdrachtgever. De site als visitekaartje is geboren.

Om na te gaan of de Nederlandse advocatenkantoren deze status ook waarmaken, heeft DotWise onderzoek gedaan naar de klantvriendelijkheid van een zestigtal websites. Gekeken is onder meer naar:
- de toegankelijkheid
- de eerste indruk
- de leesbaarheid
- de mogelijkheden die visueel gehandicapten hebben om de website te bezoeken
- of een gemiddelde bezoeker zich op basis van de geboden informatie een goed beeld kan vormen van de toegevoegde waarde
- de mogelijkheid om eenvoudig met het kantoor in contact te treden

Op het gebied van de toegankelijkheid constateren we een relatief grote groep die gebruik maakt van flash-intro's. Dergelijke intro's maken de toegang moeilijk, voegen vrijwel nooit iets toe en worden door bezoekers - en zeker door visueel gehandicapten - niet gewaardeerd. Ook zijn (nog) niet alle sites goed toegankelijk via Firefox, de browser die een enorme opmars maakt. Dit heeft bij één site onder meer tot gevolg dat de disclaimer(!) niet in z'n geheel gelezen kan worden.

Minder goed scoren verschillende sites op het gebied van leesbaarheid. Het lettertype is vaak relatief klein in combinatie met gering contrast. Ook het veelvuldig gebruik van diapositieve kleurstellingen - zeker als het gaat om het menu - maakt de navigatie minder gemakkelijk.
Ook blijft het soms moeilijk om juridisch taalgebruik slechts te hanteren voor juridische stukken. De opmerking: "Indien u zulks niet doet..." waar het gaat om de bezoekers aan te sporen om op 'verzenden' te drukken, belooft weinig goeds.

De meeste sites maken wel snel duidelijk waar de specialismen van het bureau liggen. Maar slechts een enkeling durft dit te onderbouwen met tarieven. Voor het overige zal de gemiddelde bezoeker het idee hebben dat de site met de duurste uitstraling ook de hoogste tarieven in rekening brengt.

Gelukkig staan inmiddels de meeste advocatenkantoren open voor communicatie. Vrijwel iedere site beschikt over uitgebreide contactgegevens. Slechts een enkele site snapt de toegevoegde waarde van communiceren nog niet helemaal. Zij vinden de historie van het pand duidelijk belangrijker.

Opvallend blijft het ook als we moeten constateren dat er nog advocatenkantoren zijn die online communicatie nog altijd 'eng' vinden. Zij wensen verdere correspondentie niet per mail te onderhouden "vanwege de geringe privacy bescherming". Des te opvallender is het te constateren dat voor het aangaan van het eerste contact op deze site het telefoonnummer ontbreekt en de bezoeker dus 'verplicht' is om hiervoor een e-mail formulier in te vullen.

Al met al mogen we constateren dat de advocatenkantoren zich online over het algemeen gemiddeld redelijk profileren. Maar dat de gebruiksvriendelijkheid in veel gevallen met enkele kleine aanpassingen verder dient te worden verhoogd voor een ruime voldoende. En dat is toch eigenlijk wel een waardering die je van een advocaat mag verwachten.




Ingezonden persbericht