Ingezonden persbericht

Allochtone jongeren hebben vaker auto dan autochtonen

NIEUWEGEIN, 20050127 -- Allochtone jongeren hebben vaker een auto dan andere Nederlanders. Van de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Antilliaanse vrouwen tussen 20 en 24 jaar is 31,5% in het bezit van een auto, bij andere Nederlanders gaat het om 27,7%. Het verschil tussen mannen is groter: 47,4% van de allochtonen tegen 36,7%. Dit blijkt uit het continu Lifestyle onderzoek van Foquz Etnomarketing.


De situatie is anders op hogere leeftijd. Zo ligt het autobezit van de 25-29 jarigen bij zowel autochtonen als allochtonen rond de 50%. Op nog hogere leeftijd is het autobezit onder autochtonen relatief hoger dan onder allochtonen. Ongeveer twee op de drie autochtonen tussen de 30-39 jaar is in het bezit van een auto, bij allochtonen gaat het om 55%.

Favoriet merk onder allochtonen is de Volkswagen, gevolgd door Opel. 19,5% van de allochtonen rijdt in een Volkswagen, 15% in een Opel. Onder allochtone mannen staat BMW op de derde plaats (9%), bij vrouwen zijn dat de Peugeot en de Nissan (beide 7,6%).

Al deze gegevens hebben betrekking op 749 allochtonen tussen de 20 en 34 jaar die in het afgelopen jaar meegedaan hebben aan de lifestyle module van Foquz Media, het continu mediaonderzoek onder allochtonen van Foquz Etnomarketing. Maandelijks worden in het kader van dat onderzoek 200 allochtonen face-to-face geënquêteerd over hun mediagedrag en hun lifestyle. Het onderzoek bestaat inmiddels twee jaar.




Ingezonden persbericht