Ingezonden persbericht

Radio weinig populair onder allochtonen

NIEUWEGEIN, 20050127 -- Nederlandse radiozenders zijn niet populair bij allochtonen. Zes op de tien Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen luistert nooit naar de radio. De groep die wel luistert, doet dat gemiddeld 97 minuten per dag. Dat is beduidend minder dan de 217 minuten van andere Nederlanders. Dat blijkt uit Foquz Media, het continu mediaonderzoek onder allochtonen van Foquz Etnomarketing.


Turken luisteren het minst (78 minuten per week) en Surinamers het meest (113 minuten) naar de radio. Alleen FunX en Sky Radio kunnen bij de vier allochtone doelgroepen op een stabiele luistergroep van meer dan 10% rekenen. Naar Radio 2 (2%) en Radio 4 (1%) wordt het minst geluisterd.

Allochtonen luisteren ook nauwelijks naar de speciale programma's die voor hen worden gemaakt op 747 AM. Gemiddeld luistert 6% hiernaar. De programma's voor allochtonen op de lokale omroepen doen het met 8% iets beter.

Al deze gegevens hebben betrekking op 799 allochtonen tussen de 25 en 50 jaar die in het afgelopen jaar meegedaan hebben aan Foquz Media, het continu mediaonderzoek onder allochtonen van Foquz Etnomarketing. Maandelijks worden in het kader van dat onderzoek 200 allochtonen face-to-face geënquêteerd over hun mediagedrag. Gemeten wordt welke Nederlandse en 'eigen' kranten de allochtonen lezen, de televisiezenders die ze bekijken, de radiozenders die ze beluisteren en de internetsites die ze bezoeken. Foquz Media is twee jaar geleden opgezet en zal vanaf dit jaar ook kwalitatieve indicaties meten.




Ingezonden persbericht