2005
Hinder omwonenden Schiphol daalde tussen
1996 en 2002 27 januari 2005
Volgens omwonenden van Schiphol is de ernstige hinder en
slaapverstoring door vliegtuiggeluid rond de luchthaven Schiphol
tussen 1996 en 2002 afgenomen. Dat komt deels doordat het in die
periode rond Schiphol stiller werd. Er is geen verband gevonden tussen
blootstelling aan vliegtuiggeluid en lichamelijke of geestelijke
gezondheidsklachten. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM naar de
situatie van voor de opening van de Polderbaan in 2003. Het onderzoek
maakt deel uit van het meerjarige onderzoeksprogramma
Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol.
Minder hinder en slaapverstoring
De zelfgerapporteerde ernstige hinder door vliegtuiggeluid is tussen
1996 en 2002 afgenomen van 17% naar 13%. Voor ernstige slaapverstoring
is een afname van 7% naar 5% gevonden. In dezelfde periode is de
gemiddelde geluidbelasting door vliegtuigen in het onderzoeksgebied
met 1,2 dB(A) afgenomen. Wel wordt vliegtuiggeluid nog altijd als
belangrijkste bron van ernstige hinder en slaapverstoring aangemerkt.
Het deel van de bevolking dat ernstige hinder ondervindt door geur van
vliegtuigen bedraagt ongeveer 3% en is tussen 1996 en 2002 niet
veranderd.
Meer gezondheidsklachten dan in rest van Nederland
De gezondheidsklachten zelfgerapporteerde hoge bloeddruk,
luchtwegklachten en het optreden van een sombere of depressieve
periode gedurende minstens twee weken komen in het onderzoeksgebied
vaker voor dan op grond van landelijke referentiecijfers verwacht mag
worden. Daarnaast beoordelen omwonenden van Schiphol hun algemene
gezondheid en vitaliteit als slechter dan in de rest van Nederland.
Uit het onderzoek komt niet naar voren dat blootstelling aan
vliegtuiggeluid van invloed is op het optreden van deze
gezondheidsklachten. Demografische factoren en de mate van
verstedelijking kunnen hier wel een rol bij spelen.
Tevreden over woning en woonomgeving
Het merendeel van de bevolking rond Schiphol (bijna 80%) is tevreden
tot zeer tevreden met de woning en de woonomgeving. Met het geluid in
de woonomgeving is slechts de helft (51%) tevreden tot zeer tevreden.
Ook is de mening en toekomstverwachting over de buurt negatiever dan
de landelijke referentiecijfers. Zowel de tevredenheid met het geluid
als de verwachting ten aanzien van ontwikkelingen in de buurt hangen
samen met de blootstelling aan vliegtuiggeluid.
In 2002 waren iets minder mensen bezorgd over hun veiligheid door het
wonen rond Schiphol (5%) dan in 1996 (8%). Daar tegenover staat dat de
bezorgdheid over gezondheidsklachten door vliegtuiggeluid in dezelfde
periode is toegenomen van 14% naar 20%. Bezorgdheid over veiligheid of
gezondheidsklachten neemt toe naarmate men is blootgesteld aan hogere
geluidniveaus.
Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol
De studies worden uitgevoerd in het kader van het meerjarige
onderzoeksprogramma Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol (GES). Doel
van de GES is inzicht te krijgen in de gezondheidstoestand van
omwonenden van Schiphol en de eventuele veranderingen daarin door de
opening van de Polderbaan in 2003. Sinds 1995 zijn diverse onderzoeken
uitgevoerd, onder andere naar het gebruik van slaapmiddelen,
luchtwegaandoeningen bij kinderen, hinder en ervaren gezondheid en
naar slaapverstoring. Deze onderzoeken zijn inmiddels afgerond en
beschikbaar op deze website.
Voorjaar 2005 komen resultaten beschikbaar van onderzoek onder
basisschoolkinderen naar de effecten van geluid op leerprestaties en
bloeddruk. In het najaar van 2004 is een onderzoek gestart naar de
effecten van vliegtuiggeluid op de bloeddruk onder circa 1.000
volwassenen. Een vergelijkbaar onderzoek wordt tegelijkertijd
uitgevoerd in vijf andere Europese landen. In het kader van de GES
wordt momenteel ook nog onderzoek gedaan met gegevens uit landelijke
registratiesystemen, zoals ziekenhuisopnamegegevens uit de Landelijke
Medische Registratie (LMR) en apothekersgegevens van de Stichting
Farmaceutische Kengetallen (SFK). Verder wordt jaarlijks met een
vragenlijst de gezondheidstoestand van een vaste groep omwonenden
vastgesteld. Met dit panelonderzoek wordt nagegaan of een verandering
in de geluidbelasting van invloed is op de gezondheidstoestand en het
welbevinden.
De Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol wordt gefinancierd door de
ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu,
Verkeer en Waterstaat en Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
naar het rapport
Postbus 1, 3720 BA Bilthoven, T:030-2749111, F:030-2742971
Home Agenda Contact
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu