Amstelveen, 27 januari 2005
Wessanen: verdere stappen gezet bij Tree of Life
Lagere kosten, nieuwe diensten, nieuwe klanten
Koninklijke Wessanen nv heeft vandaag de medewerkers van haar Noord-Amerikaanse
dochteronderneming Tree of Life North America (TOL NA) geïnformeerd over verdere stappen
die in het kader van het herstructureringsprogramma `Build on the Roots' zijn gezet.
Bovendien maakt het concern de introductie van nieuwe diensten bekend evenals de recente
ondertekening van een aantal distributieovereenkomsten met nieuwe klanten.
Verdere stappen in kader van `Build on the Roots' leveren extra besparingen op
Zoals aangegeven bij de publicatie van Wessanens resultaten over het derde kwartaal van 2004,
zag TOL NA zich door afnemende verkopen van LowCarb-producten gedwongen de herstructurering
van haar organisatie te intensiveren.
Ondertussen heeft het bedrijf in december 2004 zijn twee vestigingen in Californië samengevoegd
tot één uiterst moderne faciliteit in Los Angeles. Tevens heeft het bedrijf in december zijn tweede
distributiefaciliteit in de omgeving van Dallas, Texas, gesloten, waarmee het aantal
distributiecentra in Texas is gereduceerd van drie naar twee. Deze maatregelen resulteren in een
verdere kostenreductie en een verbetering van de operationele efficiency en dienstverlening.
Bovendien zijn met ingang van vandaag TOL NA's activiteiten in de Northeast Region en Southeast
Region en die van Tree of Life Corporate Headquarters samengevoegd; deze vormen nu de nieuwe
East Region. Door deze stap worden de activiteiten van Tree of Life in de VS geconcentreerd in drie
regionale vestigingen in respectievelijk St. Augustine (Florida; East Region), Dallas (Texas;
Southwest/West Region) en Bloomington (Indiana; Midwest/Northwest Region).
TOL NA zal ook onverwijld aan de slag gaan met een reorganisatie van haar inkoop-gerelateerde
activiteiten. De inkoopfunctie wordt opgesplitst in categoriebeheer, leveranciersbeheer en
KvK Amsterdam nr 33145851
voorraadbeheer. Deze structuur zal leiden tot scherpere focus en een verbetering van de kwaliteit
op het gebied van supply chain management, productassortiment, brutomarge en serviceniveau.
"Dankzij onze nieuwe, meer gestroomlijnde organisatie kunnen we onze beste mensen
leidinggevende posities geven dicht bij onze klanten en kunnen we één consistente set best
practices invoeren in ons bedrijf. De nieuwe organisatie creëert ook synergie, waardoor wij onze
klantenservice kunnen verbeteren, en stelt ons in staat onze activiteiten te ontdoen van alle
onnodige kosten", aldus Alec Covington, President en CEO van Tree of Life en lid van de
Concerndirectie van Wessanen.
Bovenstaande maatregelen vallen binnen de reeds eerder aangekondigde bijzondere lasten. De
financiële implicaties van de maatregelen worden nader toegelicht bij de publicatie van Wessanens
jaarresultaten over 2004 in maart 2005.
Introductie innovatieve marketingservice Smart AssortmentTM
TOL NA maakt vandaag bekend dat haar innovatieve, nieuwe marketingservice Smart AssortmentTM
met succes de testfase heeft afgesloten en in het tweede kwartaal van 2005 geleidelijk beschikbaar
zal komen voor haar klanten. Het programma Smart AssortmentTM van Tree of Life combineert
verschillende soorten gegevens en bepaalt op basis daarvan het optimale productassortiment per
categorie voor individuele retailers.
Nieuwe distributieovereenkomsten getekend
TOL NA maakt ook bekend dat in de afgelopen weken een aantal distributieovereenkomsten zijn
getekend met nieuwe klanten. Een van deze overeenkomsten betreft de levering van natuurvoeding
en specialiteiten aan Penn Traffic Company, een bedrijf dat onder de namen BiLo, P&C en Quality,
109 supermarkten exploiteert in Pennsylvania, New York, Vermont en New Hampshire. TOL NA
heeft tevens een overeenkomst gesloten met Coborn's Inc. voor de levering van alle specialiteiten,
delicatessen, etnische, natuurlijke en biologische producten die de keten aanbiedt via haar dertig
winkels in Minnesota, North Dakota en South Dakota.
Concerndirectie
Koninklijke Wessanen nv
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Timo de Grefte, Corporate Directeur Corporate
Communications; telefoon +31 (0)20 547 95 28; e-mail corporate.communications@wessanen-hq.com
---
Corporate Communications
Prof. E.M. Meijerslaan 2 . Postbus 410
1180 AK Amstelveen
t +31 (0)20 547 95 28 . f +31 (0)20 547 94 45
corporate.communications@wessanen-hq.com
www.wessanen.com
---- --
Wessanen NV