Wessanen NV

Amstelveen, 27 januari 2005

Wessanen: verdere stappen gezet bij Tree of Life
Lagere kosten, nieuwe diensten, nieuwe klanten

Koninklijke Wessanen nv heeft vandaag de medewerkers van haar Noord-Amerikaanse dochteronderneming Tree of Life North America (TOL NA) geïnformeerd over verdere stappen die in het kader van het herstructureringsprogramma `Build on the Roots' zijn gezet. Bovendien maakt het concern de introductie van nieuwe diensten bekend evenals de recente ondertekening van een aantal distributieovereenkomsten met nieuwe klanten.

Verdere stappen in kader van `Build on the Roots' leveren extra besparingen op Zoals aangegeven bij de publicatie van Wessanens resultaten over het derde kwartaal van 2004, zag TOL NA zich door afnemende verkopen van LowCarb-producten gedwongen de herstructurering van haar organisatie te intensiveren.

Ondertussen heeft het bedrijf in december 2004 zijn twee vestigingen in Californië samengevoegd tot één uiterst moderne faciliteit in Los Angeles. Tevens heeft het bedrijf in december zijn tweede distributiefaciliteit in de omgeving van Dallas, Texas, gesloten, waarmee het aantal distributiecentra in Texas is gereduceerd van drie naar twee. Deze maatregelen resulteren in een verdere kostenreductie en een verbetering van de operationele efficiency en dienstverlening.

Bovendien zijn met ingang van vandaag TOL NA's activiteiten in de Northeast Region en Southeast Region en die van Tree of Life Corporate Headquarters samengevoegd; deze vormen nu de nieuwe East Region. Door deze stap worden de activiteiten van Tree of Life in de VS geconcentreerd in drie regionale vestigingen in respectievelijk St. Augustine (Florida; East Region), Dallas (Texas; Southwest/West Region) en Bloomington (Indiana; Midwest/Northwest Region).

TOL NA zal ook onverwijld aan de slag gaan met een reorganisatie van haar inkoop-gerelateerde activiteiten. De inkoopfunctie wordt opgesplitst in categoriebeheer, leveranciersbeheer en KvK Amsterdam nr 33145851

voorraadbeheer. Deze structuur zal leiden tot scherpere focus en een verbetering van de kwaliteit op het gebied van supply chain management, productassortiment, brutomarge en serviceniveau.

"Dankzij onze nieuwe, meer gestroomlijnde organisatie kunnen we onze beste mensen leidinggevende posities geven dicht bij onze klanten en kunnen we één consistente set best practices invoeren in ons bedrijf. De nieuwe organisatie creëert ook synergie, waardoor wij onze klantenservice kunnen verbeteren, en stelt ons in staat onze activiteiten te ontdoen van alle onnodige kosten", aldus Alec Covington, President en CEO van Tree of Life en lid van de Concerndirectie van Wessanen.

Bovenstaande maatregelen vallen binnen de reeds eerder aangekondigde bijzondere lasten. De financiële implicaties van de maatregelen worden nader toegelicht bij de publicatie van Wessanens jaarresultaten over 2004 in maart 2005.

Introductie innovatieve marketingservice Smart AssortmentTM TOL NA maakt vandaag bekend dat haar innovatieve, nieuwe marketingservice Smart AssortmentTM met succes de testfase heeft afgesloten en in het tweede kwartaal van 2005 geleidelijk beschikbaar zal komen voor haar klanten. Het programma Smart AssortmentTM van Tree of Life combineert verschillende soorten gegevens en bepaalt op basis daarvan het optimale productassortiment per categorie voor individuele retailers.

Nieuwe distributieovereenkomsten getekend
TOL NA maakt ook bekend dat in de afgelopen weken een aantal distributieovereenkomsten zijn getekend met nieuwe klanten. Een van deze overeenkomsten betreft de levering van natuurvoeding en specialiteiten aan Penn Traffic Company, een bedrijf dat onder de namen BiLo, P&C en Quality, 109 supermarkten exploiteert in Pennsylvania, New York, Vermont en New Hampshire. TOL NA heeft tevens een overeenkomst gesloten met Coborn's Inc. voor de levering van alle specialiteiten, delicatessen, etnische, natuurlijke en biologische producten die de keten aanbiedt via haar dertig winkels in Minnesota, North Dakota en South Dakota.

Concerndirectie
Koninklijke Wessanen nv

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Timo de Grefte, Corporate Directeur Corporate Communications; telefoon +31 (0)20 547 95 28; e-mail corporate.communications@wessanen-hq.com
---

Corporate Communications Prof. E.M. Meijerslaan 2 . Postbus 410 1180 AK Amstelveen t +31 (0)20 547 95 28 . f +31 (0)20 547 94 45 corporate.communications@wessanen-hq.com www.wessanen.com


---- --