Time : 1:37:35 PM
Date : Thursday, January 27, 2005
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen

Binnenvaarttrafiek in Vlaamse havens bereikt 100 miljoen ton

Binnenvaarttrafiek in Vlaamse havens bereikt 100 miljoen ton Versterkte positie van binnenvaart in de havens moet hoeksteen worden van Vlaams Havenbeleid


- In het afgelopen decennium groeide de binnenvaart met 61,5 procent
- Binnenvaart in de havens vertegenwoordigt helft van maritiem goederenvervoer

- Groei binnenvaart wordt gedreven door containertrafiek (+ 38,4 procent)

- Oproep tot overheid en havenbesturen: betrek binnenvaart in havenbeleid

Het belang van de binnenvaart in de Vlaamse zeehavens neemt toe en groeit sneller dan de maritieme trafieken. Voor het eerst benaderde het binnenvaartvervoer in de vier zeehavens de 100 miljoen ton. Dat blijkt uit de trafiekcijfers over 2004 die Promotie Binnenvaart Vlaanderen vandaag in primeur publiceert. Op alle Vlaamse binnenwateren samen werden in 2004 opnieuw recordcijfers geboekt.

De economische heropleving in België weerspiegelt zich duidelijk in de stijging van de Vlaamse binnenvaarttrafiek. Afgelopen jaar realiseerde de binnenvaart in Vlaanderen 4,68 miljard tonkilometer (om precies te zijn: 4.687.527.003 tkm). Een tonkilometer is het vervoer van één ton over een afstand van één kilometer. Deze prestatie komt overeen met een stijging met 4,07 procent tegenover 2003, bijna het dubbele van de groei van het bruto binnenlands product (bbp).

In afwachting dat detailcijfers van de waterwegbeheerders beschikbaar komen, kan nu al worden gezegd dat de kleinere waterwegen de grootste relatieve trafiekgroei hebben gekend, met o.a. een toename met 20 procent op de Dender en 10 procent op het Kanaal Leuven-Dijle.

De "modal shift" werkt

De krachtige trafiekstijging in de binnenvaart is een uiting van de modale verschuiving die aan de gang is in de goederenstromen, en van de keuze voor alternatieve transportvormen die de logistieke managers van een toenemend aantal bedrijven maken. De "modal shift" en de optie voor andere transportvormen zoals de binnenvaart, is zelf een gevolg van o.a. de verstikkende situatie op veel van onze wegen. Die verschuiving naar de binnenvaart manifesteert zich ook in de lange termijntrend. In vergelijking met 1995 lag het aantal tonkilometers dat in 2004 op de Vlaamse binnenwateren werd gevaren 61,5 procent hoger.

Belang van binnenvaart voor Vlaamse havens

Het toenemend belang van de binnenvaart voor de Vlaamse ondernemingen en voor de mobiliteit op onze wegen, blijkt verder uit de trafiekcijfers van het binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse zeehavens. Voor de eerste keer benaderde het binnenvaartvervoer in de zeehavens verleden jaar de kaap van de 100 miljoen ton (om precies te zijn: 99.612.000 ton). Voor de vier zeehavens samen is dat een groei van maar liefst 8,1 procent tegenover 2003. Tegenover nauwelijks vijf jaar geleden is het binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse zeehavens met bijna 32 procent gestegen.

Met deze cijfers in de hand, bepleit Promotie Binnenvaart Vlaanderen dat meer aandacht zou uitgaan naar afvoerfaciliteiten voor transport naar het hinterland.

In de vier Vlaamse zeehavens samen vertegenwoordigt het binnenvaartvervoer zowat de helft In vergelijking met het volume maritiem goederenvervoer. Dat relatief belang in de totale havenactiviteit gaat in stijgende lijn.

Containers op binnenschip: + 38,4 procent

Een van de belangrijkste drijvende krachten achter de sterke stijging van de binnenvaart, en in het bijzonder achter het groeiend belang van de binnenvaart in de Vlaamse zeehavens, is de groei van het containervervoer per binnenschip. In 2004 werden op de Vlaamse containerterminals 403.951 TEU containers overgeslagen op een binnenschip, dat is een stijging met 38,4 procent tegenover 2003 en bijna een verzevenvoudiging tegenover nauwelijks zeven jaar geleden.

Na de sterke aangroei van het maritiem containertransport in de afgelopen decennia, is dezelfde evolutie in de afgelopen jaren overgeslagen op de binnenvaart. Deze evolutie is in de hand gewerkt door de filekosten voor containervervoer over de weg, door de bouw van kaaimuren die de toegang tot de waterweg vergemakkelijken, en door het ontstaan van een netwerk van containerterminals langs de binnenwateren die onderling zijn verbonden door vaste container-lijndiensten.

Afgelopen jaar kon de binnenvaart bijdragen om de problemen op de Antwerpse Ring beheersbaar te houden. Maar de keerzijde was wel een soms chaotische situatie bij de afvoer vanaf de grote containerterminals in de haven. In goed overleg met alle betrokkenen, kon Promotie Binnenvaart Vlaanderen bijdragen om oplossingen te vinden. Niettemin moeten structurele maatregelen genomen worden om problemen in de toekomst te vermijden en de binnenvaart alle kansen te geven op ontplooiing. Daarom doet Promotie Binnenvaart Vlaanderen een oproep tot de Vlaamse overheid om nu al te anticiperen op verdere groei van de containertrafieken in de toekomst.

Promotie Binnenvaart Vlaanderen vraagt dat ook het beleid van de Vlaamse havens zou afgestemd worden op de ontwikkeling van de binnenvaart in de toekomst. Uit de cijfers die vandaag worden bekendgemaakt, blijkt zowel het grote belang van de binnenvaart voor de Vlaamse zeehavens als het stijgend aandeel van de binnenvaart in de afvoer van containers naar het hinterland. Tegen de achtergrond van het toenemend aandeel van de Vlaamse zeehavens op de Hamburg-Le Havre range en in het licht van de verdere stijging van het containervervoer die in de volgende jaren wordt verwacht, zal de duurzame groei van de Vlaamse havenactiviteit in de toekomst sterk beïnvloed worden door de plaats die de binnenvaart krijgt toegewezen. Promotie Binnenvaart Vlaanderen vraagt dat de versterking van de positie van de binnenvaart in de havens als hoeksteen zou gelden van het Vlaams Havenbeleid.

Contact voor journalisten: Paul Lambrechts
Email : paullambrechts@binnenvaart.be tel: 03-202 05 16

Promotie Binnenvaart Vlaanderen
Kempische Kaai, 57, 3500 Hasselt
Website : http://www.binnenvaart.be
tel: 011-23.06.06 fax: 011-23.06.09