Time : 1:37:35 PM
Date : Thursday, January 27, 2005
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen
Binnenvaarttrafiek in Vlaamse havens bereikt 100 miljoen ton
Binnenvaarttrafiek in Vlaamse havens bereikt 100 miljoen ton
Versterkte positie van binnenvaart in de havens moet hoeksteen worden
van Vlaams Havenbeleid
- In het afgelopen decennium groeide de binnenvaart met 61,5 procent
- Binnenvaart in de havens vertegenwoordigt helft van maritiem
goederenvervoer
- Groei binnenvaart wordt gedreven door containertrafiek (+ 38,4
procent)
- Oproep tot overheid en havenbesturen: betrek binnenvaart in
havenbeleid
Het belang van de binnenvaart in de Vlaamse zeehavens neemt toe en
groeit sneller dan de maritieme trafieken. Voor het eerst benaderde
het binnenvaartvervoer in de vier zeehavens de 100 miljoen ton. Dat
blijkt uit de trafiekcijfers over 2004 die Promotie Binnenvaart
Vlaanderen vandaag in primeur publiceert. Op alle Vlaamse
binnenwateren samen werden in 2004 opnieuw recordcijfers geboekt.
De economische heropleving in België weerspiegelt zich duidelijk in
de stijging van de Vlaamse binnenvaarttrafiek. Afgelopen jaar
realiseerde de binnenvaart in Vlaanderen 4,68 miljard tonkilometer
(om precies te zijn: 4.687.527.003 tkm). Een tonkilometer is het
vervoer van één ton over een afstand van één kilometer. Deze
prestatie komt overeen met een stijging met 4,07 procent tegenover
2003, bijna het dubbele van de groei van het bruto binnenlands
product (bbp).
In afwachting dat detailcijfers van de waterwegbeheerders
beschikbaar komen, kan nu al worden gezegd dat de kleinere waterwegen
de grootste relatieve trafiekgroei hebben gekend, met o.a. een
toename met 20 procent op de Dender en 10 procent op het Kanaal
Leuven-Dijle.
De "modal shift" werkt
De krachtige trafiekstijging in de binnenvaart is een uiting van de
modale verschuiving die aan de gang is in de goederenstromen, en van
de keuze voor alternatieve transportvormen die de logistieke managers
van een toenemend aantal bedrijven maken. De "modal shift" en de
optie voor andere transportvormen zoals de binnenvaart, is zelf een
gevolg van o.a. de verstikkende situatie op veel van onze wegen.
Die verschuiving naar de binnenvaart manifesteert zich ook in de
lange termijntrend. In vergelijking met 1995 lag het aantal
tonkilometers dat in 2004 op de Vlaamse binnenwateren werd gevaren
61,5 procent hoger.
Belang van binnenvaart voor Vlaamse havens
Het toenemend belang van de binnenvaart voor de Vlaamse
ondernemingen en voor de mobiliteit op onze wegen, blijkt verder uit
de trafiekcijfers van het binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse
zeehavens. Voor de eerste keer benaderde het binnenvaartvervoer in de
zeehavens verleden jaar de kaap van de 100 miljoen ton (om precies te
zijn: 99.612.000 ton). Voor de vier zeehavens samen is dat een groei
van maar liefst 8,1 procent tegenover 2003. Tegenover nauwelijks vijf
jaar geleden is het binnenvaartvervoer in de vier Vlaamse zeehavens
met bijna 32 procent gestegen.
Met deze cijfers in de hand, bepleit Promotie Binnenvaart Vlaanderen
dat meer aandacht zou uitgaan naar afvoerfaciliteiten voor transport
naar het hinterland.
In de vier Vlaamse zeehavens samen vertegenwoordigt het
binnenvaartvervoer zowat de helft In vergelijking met het volume
maritiem goederenvervoer. Dat relatief belang in de totale
havenactiviteit gaat in stijgende lijn.
Containers op binnenschip: + 38,4 procent
Een van de belangrijkste drijvende krachten achter de sterke
stijging van de binnenvaart, en in het bijzonder achter het groeiend
belang van de binnenvaart in de Vlaamse zeehavens, is de groei van
het containervervoer per binnenschip. In 2004 werden op de Vlaamse
containerterminals 403.951 TEU containers overgeslagen op een
binnenschip, dat is een stijging met 38,4 procent tegenover 2003 en
bijna een verzevenvoudiging tegenover nauwelijks zeven jaar geleden.
Na de sterke aangroei van het maritiem containertransport in de
afgelopen decennia, is dezelfde evolutie in de afgelopen jaren
overgeslagen op de binnenvaart. Deze evolutie is in de hand gewerkt
door de filekosten voor containervervoer over de weg, door de bouw
van kaaimuren die de toegang tot de waterweg vergemakkelijken, en
door het ontstaan van een netwerk van containerterminals langs de
binnenwateren die onderling zijn verbonden door vaste
container-lijndiensten.
Afgelopen jaar kon de binnenvaart bijdragen om de problemen op de
Antwerpse Ring beheersbaar te houden. Maar de keerzijde was wel een
soms chaotische situatie bij de afvoer vanaf de grote
containerterminals in de haven. In goed overleg met alle betrokkenen,
kon Promotie Binnenvaart Vlaanderen bijdragen om oplossingen te
vinden. Niettemin moeten structurele maatregelen genomen worden om
problemen in de toekomst te vermijden en de binnenvaart alle kansen
te geven op ontplooiing. Daarom doet Promotie Binnenvaart Vlaanderen
een oproep tot de Vlaamse overheid om nu al te anticiperen op verdere
groei van de containertrafieken in de toekomst.
Promotie Binnenvaart Vlaanderen vraagt dat ook het beleid van de
Vlaamse havens zou afgestemd worden op de ontwikkeling van de
binnenvaart in de toekomst. Uit de cijfers die vandaag worden
bekendgemaakt, blijkt zowel het grote belang van de binnenvaart voor
de Vlaamse zeehavens als het stijgend aandeel van de binnenvaart in
de afvoer van containers naar het hinterland. Tegen de achtergrond
van het toenemend aandeel van de Vlaamse zeehavens op de Hamburg-Le
Havre range en in het licht van de verdere stijging van het
containervervoer die in de volgende jaren wordt verwacht, zal de
duurzame groei van de Vlaamse havenactiviteit in de toekomst sterk
beïnvloed worden door de plaats die de binnenvaart krijgt toegewezen.
Promotie Binnenvaart Vlaanderen vraagt dat de versterking van de
positie van de binnenvaart in de havens als hoeksteen zou gelden van
het Vlaams Havenbeleid.
Contact voor journalisten: Paul Lambrechts
Email : paullambrechts@binnenvaart.be tel: 03-202 05 16
Promotie Binnenvaart Vlaanderen
Kempische Kaai, 57, 3500 Hasselt
Website : http://www.binnenvaart.be
tel: 011-23.06.06 fax: 011-23.06.09