CHECKIT BV

Google onbetwiste leider zoekmachineland

Nijmegen, 27 januari 2005 / Search Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die afgelopen december werd uitgevoerd onder 1.154 Nederlandse internetgebruikers.

De Nationale Search Engine Monitor bevat onder meer informatie over:
- de bekendheid van zoekmachines

- het gebruik van zoekmachines

- de waardering voor zoekmachines

Hieronder staan gegevens over de marktaandelen van de vijf meest gebruikte zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in oktober 2004 werd uitgevoerd.

Google 84% (+10)
Ilse 9% ( -5)
MSN 2% ( -1)
Vinden 2% ( =0)
AltaVista 1% ( -1)

Het marktaandeel van Google blijft maar stijgen. Bij de vorige monitor was de stijging nog 6 procentpunt. Nu bedraagt de stijging maar liefst 10 procentpunt. De marktaandelen van de overige zoekmachines zijn haast verwaarloosbaar in vergelijking met marktleider Google.

Nieuw in de Nationale Search Engine Monitor is dat er onderzoek is gedaan naar het gebruik en de waardering van toolbars. Van alle Nederlandse internetgebruikers heeft 66% wel eens van toolbars gehoord. Van deze mensen kent 70% de Google toolbar, 50% kent de MSN toolbar en 25% kent de Yahoo toolbar. Ook hier steekt Google dus boven de concurrentie uit. De bekendheid van toolbars is hoger dan het gebruik ervan: 15% gebruikt de Google toolbar, terwijl de MSN toolbar en de Yahoo toolbar door respectievelijk 3% en 1% van de internetgebruikers worden gebruikt. Het blokkeren van pop ups (48%) en het uitvoeren van zoekopdrachten (76%) zijn de populairste functies van de Google toolbar en deze toolbar krijgt van de gebruikers gemiddeld een 7,6 als rapportcijfer.

Een ander nieuw item in de Nationale Search Engine Monitor is dat er onderzoek is gedaan naar het gebruik van desktop search programma's. Met deze functionaliteit die door een aantal zoekmachines wordt aangeboden, kun je snel de inhoud van je eigen computer doorzoeken. Een opvallende uitkomst is dat maar liefst 72% van de internetgebruikers nog nooit van desktop search programma's heeft gehoord en dat 91% geen desktop programma gebruikt.

Dit is de zevende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op http://www.checkit.nl en kijk voor meer persberichten over de Nationale Search Engine Monitor op
http://www.checkit.nl/persberichten.html.


----------------------------------------