CHECKIT BV
Google onbetwiste leider zoekmachineland
Nijmegen, 27 januari 2005 / Search Engine Mediabureau Checkit
presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een
selectie van de resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die
afgelopen december werd uitgevoerd onder 1.154 Nederlandse
internetgebruikers.
De Nationale Search Engine Monitor bevat onder meer informatie over:
- de bekendheid van zoekmachines
- het gebruik van zoekmachines
- de waardering voor zoekmachines
Hieronder staan gegevens over de marktaandelen van de vijf meest
gebruikte zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging
of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine
Monitor die in oktober 2004 werd uitgevoerd.
Google 84% (+10)
Ilse 9% ( -5)
MSN 2% ( -1)
Vinden 2% ( =0)
AltaVista 1% ( -1)
Het marktaandeel van Google blijft maar stijgen. Bij de vorige monitor
was de stijging nog 6 procentpunt. Nu bedraagt de stijging maar liefst
10 procentpunt. De marktaandelen van de overige zoekmachines zijn
haast verwaarloosbaar in vergelijking met marktleider Google.
Nieuw in de Nationale Search Engine Monitor is dat er onderzoek is
gedaan naar het gebruik en de waardering van toolbars. Van alle
Nederlandse internetgebruikers heeft 66% wel eens van toolbars
gehoord. Van deze mensen kent 70% de Google toolbar, 50% kent de MSN
toolbar en 25% kent de Yahoo toolbar. Ook hier steekt Google dus boven
de concurrentie uit. De bekendheid van toolbars is hoger dan het
gebruik ervan: 15% gebruikt de Google toolbar, terwijl de MSN toolbar
en de Yahoo toolbar door respectievelijk 3% en 1% van de
internetgebruikers worden gebruikt. Het blokkeren van pop ups (48%) en
het uitvoeren van zoekopdrachten (76%) zijn de populairste functies
van de Google toolbar en deze toolbar krijgt van de gebruikers
gemiddeld een 7,6 als rapportcijfer.
Een ander nieuw item in de Nationale Search Engine Monitor is dat er
onderzoek is gedaan naar het gebruik van desktop search programma's.
Met deze functionaliteit die door een aantal zoekmachines wordt
aangeboden, kun je snel de inhoud van je eigen computer doorzoeken.
Een opvallende uitkomst is dat maar liefst 72% van de
internetgebruikers nog nooit van desktop search programma's heeft
gehoord en dat 91% geen desktop programma gebruikt.
Dit is de zevende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt
gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau
Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het
gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het
onderzoek is representatief voor alle Nederlandse
internetgebruikers.
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat
organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de
top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan
waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit
is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search
Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op
http://www.checkit.nl en kijk voor meer persberichten over de
Nationale Search Engine Monitor op
http://www.checkit.nl/persberichten.html.
----------------------------------------