Vereniging Nederlandse Gemeenten

GEMEENTELIJKE DIENSTVERLENING: 10 PRAKTIJKVOORBEELDEN GESELECTEERD

Mijn passie is om bij iedereen écht tussen de oren te krijgen dat de overheid er is voor de burger. Dát is ons enige bestaansrecht, punt uit.

Aldus Annemarie Jorritsma, burgemeester van Almere en voorzitter van de naar haar vernoemde tijdelijke VNG-commissie. De commissie richt zich op het verbeteren van de externe dienstverlening door gemeenten en ontwikkelt een visie over hoe gemeentelijke dienstverlening er over tien jaar uit zou moeten zien. Gelukkig staat Jorritsma niet alleen in haar passie. De afgelopen jaren hebben gemeenten reeds verschillende initiatieven ontplooid om de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen te verbeteren. De commissie wilde zich daar graag door laten inspireren en heeft eerder gemeenten opgeroepen praktijkvoorbeelden in te dienen. De inschrijvingstermijn is inmiddels gesloten. In totaal zijn ruim 90 van dergelijke voorbeelden binnen gekomen. Uit alle praktijkvoorbeelden die zijn ingestuurd, heeft de selectiecommissie de volgende tien voorbeelden geselecteerd:

Almelo Zorgloket Almelo
Amersfoort Seniorenwegwijzer
Capelle aan de IJssel Zo zijn onze manieren, servicenormen Delft One stop shopping voor huurders in Delft
Eindhoven Digitaal Platform Risicovolle Bedrijven Enschede Mijn Loket
Groningen Interactief Vraaggestuurd Informatie Systeem Heemskerk Buurtcontracten
Moerdijk De 1-loketgedachte in de praktijk: de afdeling Vergunningen en Handhaving
Zaanstad De 1-loketgedachte in de praktijk: de afdeling Vergunningen en Handhaving

De selectiecommissie heeft een tiental voorbeelden gekozen die de dienstverlening voor burgers en bedrijven zichtbaar gemakkelijker, sneller, beter en toegankelijker hebben gemaakt. De grootte van het gerealiseerde effect en de mate waarin het praktijkvoorbeeld is gericht op door burgers en bedrijven als urgent ervaren problematiek, heeft in belangrijke mate meegewogen in de beoordeling. Daarnaast is ook bekeken of de voorbeelden origineel en innovatief zijn en in hoeverre het voorbeeld interessant is om te kopiëren door andere gemeenten.

De door de selectiecommissie gekozen praktijkvoorbeelden zullen rond april worden voorgelegd aan een externe jury met vertegenwoordigers van consumentenorganisaties. Vervolgens zal uit deze top drie hét beste praktijkvoorbeeld worden gekozen door de leden van de VNG tijdens het VNG congres op 7 en 8 juni 2005 in Zeeland

Binnenkort worden alle praktijkvoorbeelden die beschikbaar zijn gesteld toegankelijk gemaakt via het VNG-net (www.vng.nl). De VNG wil hiermee het leren van elkaar tussen gemeenten bevorderen.

Reacties of vragen? Mail ze naar commissie.Jorritsma@vng.nl.