AUTODATA NEDERLAND B.V.
NIEUW: AutoCheck.nl
Unieke waardebepaling van auto's voor consumenten - op kenteken
Schiphol, 27 januari 2005 - AutoCheck.nl is een nieuwe, unieke dienst
waarmee consumenten een betrouwbare en up-to-date waarde-indicatie van
hun auto krijgen. AutoCheck.nl is toegankelijk via het internet en is
het enige kenteken-gestuurde systeem in Nederland. AutoCheck.nl is zo
betrouwbaar en actueel omdat de gegevens worden gebaseerd op meer dan
250.000 verkooptransacties per week, die 24 uur per dag worden
gevolgd. Deze gegevens worden al meer dan tien jaar gebruikt binnen de
autobedrijven in Nederland en door het Centraal Bureau voor de
Statistiek.
Hoe werkt AutoCheck.nl? De consument toetst zijn kenteken in op
autocheck.nl. Na betaling van enkele Euro's ontvangt hij een
compleet, printbaar rapport over zijn auto met daarin de pakket-opties
en de 'AutoCheck-waarde'.
Martijn van Gilse, verantwoordelijk voor AutoCheck.nl: 'De lancering
van AutoCheck.nl is echt een doorbraak in de occasion-markt. Zoals wij
het zeggen: 'AutoCheck.nl: weet wat uw auto waard is.' Voor het eerst
kan de consument nu de waarde van zijn eigen auto opvragen, op basis
van zijn kenteken. Tot nu toe moest hij het altijd doen met globale
indicaties uit boekjes of met de showroomvraagprijzen op
auto-websites. Voor een paar Euro krijgt de consument nu een
realistisch beeld van de waarde van zijn eigen auto, op basis van
onafhankelijke observaties. Zo heeft hij betrouwbare informatie bij de
verkoop van zijn auto aan een autobedrijf of aan een particulier.'
De gegeven waarde blijft een startpunt, omdat de definitieve prijs
door verkoper en koper samen wordt vastgesteld. De eindprijs is immers
mede afhankelijk van de staat van onderhoud van de auto en de
omstandigheden bij beide partijen.
Wil Brouwer, Algemeen Directeur van AUTODATA Nederland B.V. -
mede-initiatiefnemer van AutoCheck.nl: 'De professionele BOVAG
autobedrijven in Nederland zijn de deskundigen op dit gebied en het is
niet onze bedoeling om daar tussen te gaan zitten. De prijs hangt
onder meer af van de staat van de auto; heeft er altijd een
herdershond op de achterbank gezeten, of is het de beroemde
boodschappenauto geweest? Dat maakt nogal wat uit. Bovendien kan er
een andere reden zijn voor een autobedrijf om meer of minder te bieden
voor een auto, bijvoorbeeld vanuit het oogpunt van de voorraadmix.
Er blijft dus altijd ruimte voor onderhandeling, hoe goed de
informatie ook is. Toch weten we uit eigen consumentenonderzoek dat er
echt behoefte was aan een systeem als AutoCheck.nl. Deze behoefte
hebben we hiermee ingevuld.'
Op basis van het eerdergenoemde consumentenonderzoek verwacht
AutoCheck voor 1 mei van dit jaar al zo'n 50.000 consumenten te kunnen
voorzien van een AutoCheck-waarde.
AutoCheck.nl is ontstaan uit een samenwerkingsverband van AUTODATA
Nederland B.V. en het RDC Datacentrum. De AutoCheck-waarde wordt 24
uur per dag gevolgd en is altijd actueel; de waarde wordt gebaseerd op
meer dan 250.000 transacties van gebruikte auto's per week. De
AutoCheck-waarde wordt gebaseerd op dezelfde gegevens waarmee ook het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werkt.
Het informatiesysteem dat ten grondslag ligt aan AutoCheck, is al meer
dan tien jaar het toonaangevende taxatie-systeem bij autobedrijven in
Nederland.