SIMONIS & BUUNK KUNSTHANDEL
Het mooiste ijs van de eeuw. Met slijpsels en lichtsels
Januari 2005
Tentoonstelling 'ONSTERFELIJK SCHOON'
De landschappen van Andreas Schelfhout (1787-1870)
en zijn leerlingen
Datum 27 januari t/m 13 maart 2005
Locatie Simonis & Buunk Kunsthandel
Notaris Fischerstraat 30
6711 BD EDE
tel.: 0318-652888/fax: 0318-611130
info@simonis-buunk.nl
www.simonis-buunk.nl
Openingstijden expositie
dinsdag t/m zaterdag van 11-17 uur
DE SCHOONHEID VAN SCHELFHOUT
TE KIJK EN TE KOOP IN EDE
Van 27 januari tot en met 13 maart 2005 organiseert Simonis & Buunk in
haar kunsthandel aan de Notaris Fischerstraat in Ede de eerste
omvangrijke verkooptentoonstelling van Schelfhouts werk sinds zijn
overlijden in 1870 getiteld 'Onsterfelijk schoon'. De landschappen van
Andreas Schelfhout (1787-1870) en zijn leerlingen.
Met de woorden 'onsterfelijk schoon' omschreef de schilder David Bles
het oeuvre van Schelfhout op diens begrafenis in 1870. Daarmee uiting
gevend aan de algemene bewondering voor de grote meester. De woorden
van Bles bleken profetisch. Tot op de dag van vandaag is Schelfhout
een van de meest bewonderde schilders van de 19e eeuw. Op
de tentoonstelling zijn ruim honderd werken van hem en van zijn
leerlingen en navolgers te zien.
TOEN WINTERS NOG WINTERS WAREN. MET IJZERSTERK IJS. EN EEN
BRANDEWIJNTJE.
Andreas Schelfhout begon pas op relatief late leeftijd, hij was 28
jaar, aan een loopbaan als schilder. Vanaf 1817 exposeerde hij op de
jaarlijkse Tentoonstelling van Levende Meesters, waar hij vooral met
zijn bedrieglijk natuurgetrouwe Hollandse winterlandschappen veel
succes oogstte. Binnen enkele jaren was hij samen met B.C. Koekkoek de
hoogst gewaardeerde landschapschilder van zijn tijd. Zijn succes
dankte Schelfhout vooral aan een fabelachtige schildertechniek en aan
het vermogen om het Hollandse landschap te verbeelden zoals men dat
graag zag: de zomerlandschappen dromerig en tijdloos onder hoge
wolkenluchten, de winters als spiegelende ijsvlaktes met zwierende
schaatsers en een 'koek-en-zopie'.
ANDREAS SCHELFHOUT HERONTDEKTE SCHEVENINGEN
Wie de naam Schelfhout hoort denkt aan zomerse, panoramische
landschappen en vooral aan ijsgezichten, die door hun populariteit
weldra 'Schelfhoutjes' werden genoemd. Zijn oeuvre is echter oneindig
veel gevarieerder: bosgezichten, rivierlandschappen, duingezichten,
enkele dierportretten en ook strandgezichten met vissers en schepen
vormen een wezenlijk en gevarieerd deel van zijn oeuvre. Schelfhout
wordt wel gezien als de 'herontdekker' van het schilderachtige
vissersdorpje Scheveningen in de 19e eeuw. Na hem is het strandgezicht
niet meer uit de Hollandse schilderkunst weg te denken, en wordt het
bijvoorbeeld een geliefd onderwerp van de schilders van de Haagse
School.
FIJN, REALISTISCH EN SPRANKELEND
Op de tentoonstelling laten de ongeveer vijftig schilderijen,
aquarellen en tekeningen van deze meester al deze genres zien. Door
het tonen van deze werken in hun onderling verband heeft de bezoeker
de gelegenheid om extra aandacht te besteden aan de aspecten die het
werk van Schelfhout zo bijzonder maken: de fijne penseelvoering, het
sprankelende licht, de uitgebalanceerde compositie, het spel van
zonlicht en schaduw - om het effect van ruimte teweeg te brengen -, en
natuurlijk de levendige stoffering, waarvoor de schilder ruimschoots
gebruik maakte van 'eigentijdse', verhalende details.
DE PUPILLEN VAN SCHELFHOUT
Het kan haast niet anders of de succesvolle Schelfhout had een groot
aantal leerlingen. Enkelen daarvan gingen een geheel eigen weg, zoals
zijn schoonzoon W.J.J. Nuijen en Jan Willem van Borselen. En ook Johan
Barthold Jongkind, die wel de wegbereider van het impressionisme
genoemd wordt. Anderen kozen ervoor om hun bewonderde leermeester te
volgen in het schilderen van romantische wintergezichten en
ijsvermaak, zoals bijvoorbeeld zijn schoonzoon Nicolaas Roosenboom.
Maar ook Charles Leickert, L.J. Kleijn en J.F. Hoppenbrouwers
produceerden dergelijke ijsgezichten.
Buiten deze groep leerlingen zijn er een aantal landschapschilders aan
te wijzen die direct of indirect invloed van Schelfhout hebben
ondergaan. J.J. en J.J.C. Spohler bijvoorbeeld, maar ook Jan Evert
Morel II, de Hagenaar Carl Eduard Ahrendts en Jacobus van der Stok,
wiens zomer- en winterlandschappen soms nauwelijks te onderscheiden
zijn van een vroege Schelfhout. De meeste van deze leerlingen en
navolgers zijn op de tentoonstelling met werk vertegenwoordigd.
Simonis & Buunk biedt daardoor met deze expositie niet alleen de
gelegenheid om een 'Schelfhoutje' te verwerven, maar geeft ook inzicht
in het werk van deze grote 19e-eeuwse meester en de enorme invloed die
hij had op tijdgenoten en op een jongere generatie kunstenaars.
De Schelfhout Documentatie Stichting werd in 2000 opgericht met als
doel de publicatie van een oeuvrecatalogus van het werk van
Schelfhout. Vanaf dit voorjaar zal deze op internet te raadplegen
zijn. Zie: www.schelfhout.nl.
12 jan 05 11:47