Universiteit van Amsterdam

Werkgeheugen beïnvloedt lees- en rekenvaardigheid bij kinderen


Promotie Pedagogiek/Psychologie


donderdag 27 januari 10.00 uur

Sophie van der Sluis onderzocht de relaties tussen de werkgeheugencapaciteit en de lees- en rekenvaardigheid van kinderen. Het werkgeheugensysteem van mensen omvat naast geheugencomponenten ook zogeheten executieve functies: basale cognitieve vaardigheden die verantwoordelijk zijn voor het reguleren en coördineren van complexe cognitieve processen. Van der Sluis onderzocht of leerstoornissen op het gebied van lezen en rekenen gerelateerd zijn aan deficiënties in een of meer van de componenten van het werkgeheugensysteem, en of kinderen met verschillende leerstoornissen ook verschillende tekortkomingen vertonen. Ook ging zij na in hoeverre de executieve functies die in de literatuur beschreven worden, ook daadwerkelijk te onderscheiden zijn bij kinderen. Het bleek dat kinderen met enkelvoudige leesproblemen niet slechter presteerden op werkgeheugentaken dan kinderen zonder leerproblemen. Kinderen met enkelvoudige rekenproblemen hadden echter moeite met het onthouden van visueel-spatiële informatie en met het combineren van executieve functies. De werkgeheugendeficiënties van kinderen met zowel lees- als rekenproblemen bleken een optelling van de vaak kleine deficiënties die kinderen met enkelvoudige lees- en rekenstoornissen kenmerkten. Tevens bleek dat de executieve functies moeilijk meetbaar zijn.

Mw. S. van Sluis: Working memory capacity and children s achievement in arithmetic and reading. Promotor is prof. dr. D.A.V. van der Leij.

Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.