Ministerie van Justitie


http://www.justitie.nl

Breed initiatief maatschappelijke binding

26 JANUARI 2005

bijeenkomst maatschappelijke organisaties

gezamenlijke verklaring

kabinet en maatschappelijke organisaties zetten zich in voor meer

binding en grotere betrokkenheid

Er is een toenemende betrokkenheid van individuele burgers en organisaties bij het wel en wee van onze samenleving. Van verschillende kanten zijn er initiatieven genomen om de verhoudingen tussen bevolkingsgroepen te verbeteren, verloedering van buurten aan te pakken, afspraken te maken over de manier waarop we met elkaar omgaan en discriminatie tegen te gaan. Veel burgers, maatschappelijke en religieuze organisaties en gemeenten zetten zich in om in ons land een positieve ommekeer in het samen leven tot stand te brengen. De website 'Zestienmiljoenmensen.nl' vermeldt tientallen initiatieven, variërend van de 'StadsDiners' in Amsterdam tot een 'Slinger door Nederland' tot het busproject 'NL Nieuwland' van Forum.

Ook het kabinet is er veel aan gelegen om de saamhorigheid in ons land te versterken en iedereen te stimuleren om mee te doen. Meer betrokkenheid, meer samenhang, meer binding, dat kan het kabinet natuurlijk niet alleen. Daarom is er nu het Breed Initiatief Maatschappelijke Binding. Met dit initiatief willen kabinet, maatschappelijke en godsdienstige organisaties, gemeenten en burgers hun afzonderlijke inzet voor betere onderlinge verhoudingen en voor een grotere betrokkenheid van iedereen een extra impuls geven. Het initiatief behelst een reeks concrete, aansprekende, gezamenlijke acties gericht op alle terreinen van de samenleving waar burgers direct met elkaar te maken hebben: op kantoor en in de fabriek, in de winkel en op de markt, op school, op het sportveld, in het buurthuis, het koffiehuis, de speeltuin en het uitgaansleven, op straat en in de buurt, in de kerk en in de gebedsruimte.

In de gesprekken van vandaag hebben ministers, maatschappelijke organisaties en gemeenten de actiemogelijkheden verkend. Op elk terrein zijn afspraken gemaakt over onderwerpen en actiepunten die in de komende maanden verder worden uitgewerkt. De bijeenkomst van vandaag is de start. Eind april zal in een vervolgbijeenkomst een maatschappijbreed actieplan worden vastgesteld.

WERK: meer openheid op de arbeidsmarkt

Arbeid is het middel bij uitstek om binding en betrokkenheid in de samenleving te bewerkstelligen. Daarvoor is het nodig dat belemmeringen voor deelname aan de arbeidsmarkt worden weggenomen, werkzoekenden hun kansen grijpen en op de werkvloer open met elkaar gesproken kan worden. Gezamenlijk zullen we ons inspannen om de integratie op de werkvloer te bevorderen. Dit houdt onder meer in:


-Er komt een gezamenlijk initiatief om het gesprek op de werkvloer op gang te brengen en houden.

-Werkgevers- en werknemersorganisaties zullen in samenwerking met minderhedenorganisaties het gesprek tussen bevolkingsgroepen op de werkvloer bevorderen.

-Het voeren van goed werkgeverschap gericht op diversiteit en ontplooiing van de werknemers.

-Een banenoffensief voor vluchtelingen.

-Een sluitende aanpak op lokaal niveau door een flexibele inzet van middelen om iedere werkzoekende te bemiddelen naar werk, scholing of duale banen.

-Mensen met een baan en een netwerk gaan iemand zonder baan en netwerk coachen of een stageplek aanbieden. Voor hoger opgeleiden wordt een actie gestart: adopteer een cv.

-Inventariseren van reeds genomen maatregelen en activiteiten en daar nieuwe impulsen aan geven.

ONDERNEMERSCHAP: kansen voor ondernemende nieuwkomers

Ondernemerschap biedt ook voor nieuwkomers de mogelijkheid zich een plaats te verwerven en zo hun verdere binding en betrokkenheid bij de samenleving te vergroten. Bovendien dragen nieuwe ondernemers bij aan het Nederlandse ondernemingsklimaat met nieuwe ideeën, producten, diensten en methodes van ondernemerschap. Gezamenlijk zullen we o.a. de volgende acties ondernemen om de kansen voor ondernemende nieuwkomers te vergroten.


-Het wegnemen van knelpunten voor alle ondernemers, zoals administratieve lasten.

-Het verbeteren van het imago van ondernemerschap en het vergroten van de animo voor ondernemerschap onder nieuwkomers door de inzet van goede voorbeelden en door voorlichting. Ondernemerschap in het onderwijs onder de aandacht brengen.

-Het blijkt in de praktijk soms moeilijk te zijn om zakelijke kredieten voor kleine bedragen via een bank te verkrijgen. Voor nieuwkomers vormt dit soms een barrière om bedrijven te starten. Het ministerie van Economische Zaken, banken en branche-organisaties en accountants gaan de komende maanden hiervoor oplossingen vinden.
-Het stimuleren van de mogelijkheden om vanuit een uitkeringssituatie via ondernemerschap weer aan het werk te gaan. Het UWV en CWI kunnen een belangrijke bijdrage leveren.

-Het versterken van de groeimogelijkheden voor nieuwe ondernemers onder meer door het actief toegankelijk maken van reguliere netwerken van ondernemers voor nieuwkomers. Voor branches is hierbij een speciale rol weggelegd.

-Het intensiveren van coachingsmogelijkheden voor nieuwe ondernemers. Bijvoorbeeld door het gebruiken en uitbouwen van netwerken van coaches.
In het actieprogramma 'Nieuwe ondernemers' van de ministeries van EZ, SZW en V&I zullen deze acties worden uitgewerkt.

ONDERWIJS: Scholen, de plaats om leerlingen bij elkaar te brengen

Het onderwijs brengt kinderen en jongeren met een zeer verschillende achtergrond bij elkaar en bereidt hen voor op hun functioneren in de samenleving en hun positie op de arbeidsmarkt. Leerlingen en studenten moeten in een veilige omgeving in vrijheid met elkaar om kunnen gaan en kunnen werken aan hun ontwikkeling. Het is van belang dat leerkrachten, docenten en ouders in staat worden gesteld om kinderen en jongeren zo'n omgeving te bieden. De minister van OCW gaat daarom samen met de scholen, instellingen in het hoger en beroepsonderwijs en de ouders werk maken van onder meer de volgende onderwerpen:


-Ondersteuning en verdere deskundigheidsbevordering van ouders met behulp van een trainingsmodule.

-Ondersteuning en verdere deskundigheidsbevordering van leraren en docenten met behulp van coachings- of mentoringtrajecten en het opzetten van een landelijk netwerk leerlingbegeleiders.
-Meer aandacht in de (na)scholing en de onderwijspraktijk voor de signalerende rol en de handelingsbekwaamheid van leraren en docenten ten aanzien van ondermeer probleemleerlingen, uitval en radicalisering.

-Inspelen op maatschappelijke veranderingen door verdere uitwerking en implementatie van de kerndoelen met daarbij expliciete aandacht voor gedeeld burgerschap.

-Organiseren van regionale rondetafelgesprekken om in samenspraak met leraren, docenten, leerlingen en ouders de diversiteit aan problemen en oplossingen boven tafel te krijgen.

-In samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs zal een meldpunt worden ingericht voor ernstige problemen met leerlingen.
-Het bevorderen van het totstandkomen van een Islam-studie c.q. Imam-opleiding.

-Oprichten van een allochtone ouderorganisatie en een vereniging van leraren op islamitische scholen.

-Verder activeren van het platform kleurrijke scholen.

JEUGD IN DE WIJK: sport als 'bindmiddel'

Maatschappelijke binding bereik je doordat jongeren elkaar ontmoeten. We weten dat sport- en vrijetijdsactiviteiten een uitgelezen ontmoetingskans bieden. We weten ook dat er dan wel aan een aantal randvoorwaarden moet zijn voldaan. Zo is het belangrijk dat zoveel mogelijk jongeren zo blijvend mogelijk bereikt worden. Dat vraagt om structurele activiteiten, het bestrijden van vooroordelen op basis van culturele verschillen en het wegnemen van belemmeringen om elkaar te ontmoeten. De partners van de tafel 'jeugd in de wijk' gaan gezamenlijk en vanuit hun eigen verantwoordelijkheid acties ondernemen. De gezamenlijke acties zijn:


-We gaan gezamenlijk naar vijf wijken, om in dialoog met alle betrokkenen sport- en vrijetijdsactiviteiten als bindmiddel in te zetten.

-We gaan actief op zoek naar nieuwe coalities, zoals samenwerking tussen sport- en allochtone jeugdorganisaties en tussen sportverenigingen en welzijnsorganisaties.

-Aansprekende initiatieven en manifestaties verbinden we met het versterken van de bestaande sport, buurt en onderwijs infrastructuur.

-De Buurt-Onderwijs-Sport-impuls van VWS zal mede ingezet worden om maatschappelijke binding te bereiken.

DE WOONOMGEVING: niet laten bij praten

Sociale cohesie in de buurt begint met de inzet van bewoners, niet alleen in aandachtswijken van de grote steden maar ook in dorpen en kleine steden. De minister van VROM wil samen met bewonersorganisaties, lokale overheden, corporaties en maatschappelijke organisaties bottom up initiatieven faciliteren en stimuleren. Vanuit ieders eigen verantwoordelijkheid zal een bijdrage worden geleverd aan het activeren van groepen in de samenleving die thans niet betrokken zijn in eigen buurt en directe woonomgeving door :


-Door in tien gemeenten via het landelijk samenwerkingsverband aandachtswijken burgerinitiatieven te ondersteunen met als motto 'Kan Wèl'.

-Het initiatief 'Welkom in Rotterdam' waarin nieuwe Rotterdammers wegwijs worden gemaakt door burgers te verbreden naar andere gemeenten. Amsterdam heeft zich al gemeld.

-Kansarme jongeren in twaalf wijken op initiatief van wooncorporaties 'Kamers met kansen' aan te bieden, waardoor de combinatie wonen, leren en werken voor hen wordt mogelijk gemaakt.

-Het wegnemen van belemmeringen die activiteiten, gericht op maatschappelijke binding in de weg staan.

SAMEN LEVEN: veiligheid en verdraagzaamheid in de directe leefomgeving

Binding in de samenleving vergt veiligheid, samenwerking en verdraagzaamheid. Daar is een overheid voor nodig, maar het hangt met name af van burgers die zich in vele organisaties in de directe leefomgeving inzetten voor die verbondenheid, samenwerking, verdraagzaamheid en leefbaarheid. Juist dergelijke maatschappelijke organisaties en verbanden staan dicht bij de burger en pakken met hen in wijken en buurten activiteiten aan die verloedering tegengaan, overlast voorkomen, cohesie terugbrengen en tolerantie bevorderen. De door de Minister van Justitie uitgenodigde organisaties zijn - ieder op eigen manier en met een eigen functie - daar dagelijks mee bezig; zowel in de klassieke openbare ruimte, alsook in de nieuwe van het internet.

Er is al een breed scala aan activiteiten, maar de onmiskenbare verharding in de samenleving, dient mede te worden bestreden met nieuwe initiatieven en een uitbreiding van positieve activiteiten op nieuwe terreinen. Daar kan de overheid bij helpen. Meer in het bijzonder wezen de aanwezige organisaties op de volgende behoeften en aandachtspunten:

-Een 'marktplaats' voor de organisaties om elkaar, (lagere) overheden en andere berokkenen te ontmoeten, teneinde kennis en ervaring uit te wisselen, nieuwe ideeën op te doen en eventuele knelpunten te bespreken (jaarlijkse bijeenkomst).

-Een 'makelaar' om ideeën, nieuwe initiatieven, mensen en middelen bij elkaar te brengen en ervaring aan te kunnen boren.
-Een 'open oog' bij besturen voor regels, maatregelen en beleid die onnodig belemmerend zijn voor activiteiten, vrijwilligers of organisaties, en voor mogelijke oplossingen.

-Een 'open oor' bij de overheid waar maatschappelijke organisaties met hun ideeën terecht kunnen en waar zij kunnen wijzen op witte vlekken, nieuwe ontwikkelingen en bedreigingen in de directe leefomgeving.

MEEDOEN: afstand overbruggen door wederzijdse actie

Allochtonen gaan weinig om met autochtonen en velen van hen houden zich afzijdig van de samenleving. Autochtonen laten zich weinig gelegen liggen aan allochtonen en maken zich zorgen over radicalisering onder moslims. Van beide kanten is er onbekendheid en gebrek aan betrokkenheid. Wederzijdse binding is nodig om de afstand te overbruggen. De minister voor V&I en de organisaties van en voor allochtonen én autochtonen ontwikkelen hiervoor acties. Meer in het bijzonder:

-Het Landelijk Overleg Minderheden verbreden tot een Integratieraad met ook autochtone organisaties.

-Programma's en projecten ter versterking van wederzijdse loyaliteit en burgerschap.

-Initiatieven om islamitische radicalisering in eigen kring bespreekbaar te maken.

-Vergroten van de openheid van bestaande netwerken en organisaties voor nieuwe Nederlanders.

-Initiatieven ontwikkelen die er aan bijdragen dat ouders hun opgroeiende kinderen beter kunnen begeleiden in het omgaan met cultuurverschillen.

GRONDRECHTEN,BURGERSCHAP EN VEILIGHEID: de rechtstaat is van iedereen

De toegenomen pluriformiteit van de samenleving maakt het nodig de waarden en grondrechten van de democratische rechtsstaat breed onder de aandacht te brengen. De minister voor BVK gaat samen met de organisaties die hierin actief zijn initiatieven uitwerken die het besef vergroten dat veiligheid, grondrechten en democratie alleen kunnen bestaan als ze door een overgrote meerderheid van de bevolking worden ondersteund. Meer in het bijzonder:

-Instelling van een Huis voor de Democratie en Geschiedenis.
-Voortzetten van debat en gesprekken over de verschillende maatschappelijke vrijheden: meningsuiting, godsdienst, betoging, privacy.

-Verder ontwikkelen en onderhouden van de website 'www.zestienmiljoenrechters.nl'.

-Uitbouwen van voorlichting over de grondrechten en de betekenis van de rechtsstaat, bedoeld voor een breed publiek, in het bijzonder scholieren.

Binding en veiligheid zijn nauw met elkaar verbonden. In een veilige omgeving is er vertrouwen tussen mensen en waar vertrouwen is kunnen mensen zich op elkaar betrokken voelen. Veiligheid is een zaak van burgers én van de overheid. Samenwerking tussen politie, burgers en organisaties in wijken en buurten vergroot de veiligheid. Samen met de betrokkenen gaat de minister van BZK dit uitwerken. Meer in het bijzonder:

-Verder stimuleren van de rol van de politie in wijken en buurten.
-Verbetering van de ondersteuning van de politie bij het bestrijden van discriminatie.

-Integrale aanpak van veelplegers.

-Bevorderen van interetnische en interreligieus debat en dialoog op lokaal niveau.

-Tijdige signalering van radicaliseringverschijnselen en probleemgerichte aanpak hiervan.

-Verspreiden van 'best practices', zoals StadsDiners, Islamdebat, in samenwerking met VNG en V&I.

Het tegengaan van de dreiging van de radicale islam vereist de brede inzet van alle bestuursorganen, zowel op internationaal, nationaal als lokaal niveau. Zij moeten daarvoor alle beschikbare instrumenten inzetten, uiteenlopend van het stimuleren van gematigde krachten tot en met het strafrecht wanneer de wet wordt overtreden. Het AIVD-rapport 'Van dawa tot jihad' biedt daarvoor aanknopingspunten. Het voorkomen, isoleren of indammen van radicalisering is een belangrijke manier om terrorisme duurzaam te bestrijden.

26 jan 05 18:41