Gemeente Hulst
Persbericht - 26.01.2005
Plan Perkpolder start MER-procedure.
Inleiding
Op 10 juni 2004 tekenden de Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat Zeeland
en de gemeente Hulst een intentieverklaring met het oog op de
realisatie van een integraal gebiedsontwikkelingsplan voor Perkpolder
en omgeving, het zogenaamde Plan Perkpolder.
De gemeente Hulst is initiatiefnemer voor de inrichting van een deel
van de veerhaven als jachthaven met een capaciteit van maximaal 350
ligplaatsen. Verder omvat het plan de realisatie van circa 150
woningen, 200 recreatiewoningen en een golfterrein. De aanwezige
recreatiebedrijven ter plaatse krijgen daarenboven
uitbreidingsmogelijkheden.
Rijkswaterstaat neemt deel aan het project, omdat zij een deel van de
voormalige veerhaven, het voormalige veerplein van Perkpolder en de
naastgelegen Kleine Perkpolder wenst in te richten tot een buitendijks
natuurgebied van circa 40 hectare. Dit ter uitvoering van het
natuurcompensatieprogramma Westerschelde (1998-2008).
Masterplan
Aan de hand van een analyse van de kansen zijn de
ontwikkelingsmogelijkheden voor het betreffende gebied gedefinieerd in
het zogenaamde Masterplan. Daarin zijn ook een aantal
inrichtingsvarianten opgenomen. Aangezien de jachthaven enkel in de
veerhaven kan worden gerealiseerd en daaraan de locatie van de
buitendijkse natuurcompensatie niet veel meer kan worden gewijzigd,
zijn de variaties met name terug te vinden in de situering van de
woningen, recreatiewoningen en het golfterrein. De 4
inrichtingsmodellen die momenteel voorliggen zijn:
1. Kreek
In dit model worden zowel de permanente woningen als de
recreatiewoningen aangrenzend aan de noordzijde van Kloosterzande
gesitueerd, en wel gelegen rondom een nog aan te leggen kreek. Het
golfterrein ligt in dit model in een zone tussen de nieuwe wijk rondom
de kreek en de Westerschelde.
2. Lint
Alle woningen zijn in dit model geprojecteerd in een lint langs de
N60. Het golfterrein is in deze voorzien in de zone tussen
Kloosterzande en de Westerschelde.
3. Recreatiedorp
In dit model zijn alle nieuw te realiseren woningen geconcentreerd in
de polder ten noorden van de Kalverdijk. Daarbij liggen deze dus in de
nabijheid van de nieuwe jachthaven. Het golfterrein is in dit model
voorzien ten westen van het nieuwe recreatiedorp.
4. Voorkeursmodel
In dit model zijn de verschillende functies zo gesitueerd dat ze
elkaar optimaal versterken. Er wordt een duidelijke functionele
koppeling gerealiseerd tussen Perkpolder en Kloosterzande. In dit
model worden de 150 permanente woningen aan de noordzijde van
Kloosterzande gesitueerd, en wel gelegen rondom een nog aan te leggen
kreek. Het golfterrein ligt in een zone tussen deze nieuwe wijk en de
Westerschelde. De centrale voorziening van het golfterrein (clubhuis)
is in dit model voorzien ten zuiden van de Kalverdijk. Direct ten
noorden van de Kalverdijk, ligt tegen de zeedijk het recreatiedorp met
200 recreatiewoningen. Dit dorp is daarmee ingeklemd tussen het
golfterrein en de jachthaven.
Voorlopig wordt het 4e model, zijnde het voorkeursmodel, als voorlopig
stedenbouwkundig uitgangspunt gehanteerd, omdat de economische
dynamiek hierin het meest optimaal is.
Dit kan echter nog wijzigen naar aanleiding van de te volgen
milieueffectrapportage -procedure (MER)!
Start milieueffectrapportage (MER)
Het plan omvat onderdelen welke in het kader van het Besluit
Milieueffectrapportage 1994 MER-plichtig zijn, te weten:
* aanleg van een jachthaven met meer dan 250 ligplaatsen in een
gevoelig gebied
* wijziging van de zeedijk
* aanleg van een golfterrein van 50 hectare of meer.
Dit houdt in dat er een milieueffectrapportage moet worden opgesteld
om een goede ruimtelijke afweging te garanderen. Hierdoor krijgen de
milieuaspecten een volwaardige plaats in het besluitvormingsproces mbt
het bestemmingsplan.
Het MER-proces begint met het maken van een startnotitie door de
initiatiefnemer, in dit geval zijnde het college van B&W van de
gemeente Hulst. Deze startnotitie is opgesteld en daarmee kan de
MER-procedure worden opgestart. Deze procedure, waarin ook de nodige
inspraakmomenten zitten verankerd, neemt al bij al zon 1½ jaar in
beslag.
In samenhang dient een bestemmingsplanprocedure te worden gevolgd.
Daar de MER-procedure gekoppeld is aan het tot stand komen van een
nieuw bestemmingsplan, wordt de startnotitie mbt de MER-procedure ter
besluitvorming voorgelegd aan de Hulster gemeenteraad.
Na vaststelling door de gemeenteraad moet de startnotitie (ingevolgde
de Wet Milieubeheer) 4 weken ter inzage worden gelegd. Daarnaast moet
deze ook worden toegezonden aan de MER-Commissie en een aantal andere
wettelijke adviseurs.
Het doel van de ter inzage legging is het completeren van de
onderzoeksvragen die in de MER moeten worden beantwoord. Het gaat
daarbij niet om de vraag of men het eens is met de visie, maar over de
vraag of de onderzoekselementen goed in beeld zijn gebracht. De
ingekomen reacties worden doorgestuurd aan de MER-Commissie.
Informatiebijeenkomst
Op dinsdag 22 februari 2005 vindt in Hotel De Linde te Kloosterzande
een openbare informatieavond plaats. Deze bijeenkomst vangt aan om
19.30 uur. Tijdens de avond worden
het masterplan en de te volgen procedures nader toegelicht.
De inwoners van Kloosterzande, Walsoorden en Ossenisse, alsmede de
diverse betrokken belangenorganisaties, ontvangen op korte termijn een
schriftelijke uitnodiging voor deze informatiebijeenkomst.
---
Gemeente Hulst
Team Communicatie
Cindy van Driessche.
Tel : 0114-389137
Email: cde@gemeentehulst.nl