Gemeente Hulst


Persbericht - 26.01.2005

Plan Perkpolder start MER-procedure.

Inleiding
Op 10 juni 2004 tekenden de Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat Zeeland en de gemeente Hulst een intentieverklaring met het oog op de realisatie van een integraal gebiedsontwikkelingsplan voor Perkpolder en omgeving, het zogenaamde Plan Perkpolder.

De gemeente Hulst is initiatiefnemer voor de inrichting van een deel van de veerhaven als jachthaven met een capaciteit van maximaal 350 ligplaatsen. Verder omvat het plan de realisatie van circa 150 woningen, 200 recreatiewoningen en een golfterrein. De aanwezige recreatiebedrijven ter plaatse krijgen daarenboven uitbreidingsmogelijkheden.
Rijkswaterstaat neemt deel aan het project, omdat zij een deel van de voormalige veerhaven, het voormalige veerplein van Perkpolder en de naastgelegen Kleine Perkpolder wenst in te richten tot een buitendijks natuurgebied van circa 40 hectare. Dit ter uitvoering van het natuurcompensatieprogramma Westerschelde (1998-2008).

Masterplan
Aan de hand van een analyse van de kansen zijn de ontwikkelingsmogelijkheden voor het betreffende gebied gedefinieerd in het zogenaamde Masterplan. Daarin zijn ook een aantal inrichtingsvarianten opgenomen. Aangezien de jachthaven enkel in de veerhaven kan worden gerealiseerd en daaraan de locatie van de buitendijkse natuurcompensatie niet veel meer kan worden gewijzigd, zijn de variaties met name terug te vinden in de situering van de woningen, recreatiewoningen en het golfterrein. De 4 inrichtingsmodellen die momenteel voorliggen zijn:


1. Kreek
In dit model worden zowel de permanente woningen als de recreatiewoningen aangrenzend aan de noordzijde van Kloosterzande gesitueerd, en wel gelegen rondom een nog aan te leggen kreek. Het golfterrein ligt in dit model in een zone tussen de nieuwe wijk rondom de kreek en de Westerschelde.


2. Lint
Alle woningen zijn in dit model geprojecteerd in een lint langs de N60. Het golfterrein is in deze voorzien in de zone tussen Kloosterzande en de Westerschelde.


3. Recreatiedorp
In dit model zijn alle nieuw te realiseren woningen geconcentreerd in de polder ten noorden van de Kalverdijk. Daarbij liggen deze dus in de nabijheid van de nieuwe jachthaven. Het golfterrein is in dit model voorzien ten westen van het nieuwe recreatiedorp.


4. Voorkeursmodel
In dit model zijn de verschillende functies zo gesitueerd dat ze elkaar optimaal versterken. Er wordt een duidelijke functionele koppeling gerealiseerd tussen Perkpolder en Kloosterzande. In dit model worden de 150 permanente woningen aan de noordzijde van Kloosterzande gesitueerd, en wel gelegen rondom een nog aan te leggen kreek. Het golfterrein ligt in een zone tussen deze nieuwe wijk en de Westerschelde. De centrale voorziening van het golfterrein (clubhuis) is in dit model voorzien ten zuiden van de Kalverdijk. Direct ten noorden van de Kalverdijk, ligt tegen de zeedijk het recreatiedorp met
200 recreatiewoningen. Dit dorp is daarmee ingeklemd tussen het golfterrein en de jachthaven.

Voorlopig wordt het 4e model, zijnde het voorkeursmodel, als voorlopig stedenbouwkundig uitgangspunt gehanteerd, omdat de economische dynamiek hierin het meest optimaal is.
Dit kan echter nog wijzigen naar aanleiding van de te volgen milieueffectrapportage -procedure (MER)!

Start milieueffectrapportage (MER)
Het plan omvat onderdelen welke in het kader van het Besluit Milieueffectrapportage 1994 MER-plichtig zijn, te weten:


* aanleg van een jachthaven met meer dan 250 ligplaatsen in een gevoelig gebied

* wijziging van de zeedijk

* aanleg van een golfterrein van 50 hectare of meer.

Dit houdt in dat er een milieueffectrapportage moet worden opgesteld om een goede ruimtelijke afweging te garanderen. Hierdoor krijgen de milieuaspecten een volwaardige plaats in het besluitvormingsproces mbt het bestemmingsplan.

Het MER-proces begint met het maken van een startnotitie door de initiatiefnemer, in dit geval zijnde het college van B&W van de gemeente Hulst. Deze startnotitie is opgesteld en daarmee kan de MER-procedure worden opgestart. Deze procedure, waarin ook de nodige inspraakmomenten zitten verankerd, neemt al bij al zon 1½ jaar in beslag.
In samenhang dient een bestemmingsplanprocedure te worden gevolgd. Daar de MER-procedure gekoppeld is aan het tot stand komen van een nieuw bestemmingsplan, wordt de startnotitie mbt de MER-procedure ter besluitvorming voorgelegd aan de Hulster gemeenteraad.

Na vaststelling door de gemeenteraad moet de startnotitie (ingevolgde de Wet Milieubeheer) 4 weken ter inzage worden gelegd. Daarnaast moet deze ook worden toegezonden aan de MER-Commissie en een aantal andere wettelijke adviseurs.
Het doel van de ter inzage legging is het completeren van de onderzoeksvragen die in de MER moeten worden beantwoord. Het gaat daarbij niet om de vraag of men het eens is met de visie, maar over de vraag of de onderzoekselementen goed in beeld zijn gebracht. De ingekomen reacties worden doorgestuurd aan de MER-Commissie.

Informatiebijeenkomst
Op dinsdag 22 februari 2005 vindt in Hotel De Linde te Kloosterzande een openbare informatieavond plaats. Deze bijeenkomst vangt aan om
19.30 uur. Tijdens de avond worden
het masterplan en de te volgen procedures nader toegelicht. De inwoners van Kloosterzande, Walsoorden en Ossenisse, alsmede de diverse betrokken belangenorganisaties, ontvangen op korte termijn een schriftelijke uitnodiging voor deze informatiebijeenkomst.
---

Gemeente Hulst
Team Communicatie
Cindy van Driessche.
Tel : 0114-389137
Email: cde@gemeentehulst.nl