Siemens

Persbericht

COM 0501.636 nl

Den Haag, woensdag 26 januari 2005

Siemens en Microsoft sluiten wereldwijde overeenkomst voor real-time communicatie- en collaboration-oplossingen

De Siemens-divisie Communications en Microsoft hebben een wereldwijde sales- en marketingovereenkomst gesloten. Deze meerjarige overeenkomst heeft tot doel op internationale basis een uitgebreid productenspectrum voor zakelijke klanten op het gebied van telefonie, video en web-conferencing, en collaboration-oplossingen aan te bieden. Siemens en Microsoft zullen samen toepassingen voor presence-enabled communicatie op de markt brengen die spraak, video, instant messaging en web-conferencing samenvoegen in één uitgebreide tool. Hiermee wordt productiviteitsverhoging van medewerkers en verbetering van teamoverschrijdende samenwerking, collaboration, gerealiseerd. Op het gebied van communicatie wordt hiermee de nog altijd bestaande kloof tussen de PC en de telefoon op kantoor gedicht. Deze samenwerkingsovereenkomst continueert het succesvolle partnerschap dat beide ondernemingen in de afgelopen twee jaar hebben opgebouwd.

De beide ondernemingen zullen hun marketing- en salesactiviteiten bundelen om diverse nieuwe producten gemeenschappelijk op de markt te brengen. Voorbeelden zijn de Microsoft Office Live Communications Server 2005 (LCS), Microsoft Office 'Live Meeting' en Siemens HiPath OpenScape 'een presence-enabled platform dat samenwerking binnen teams stimuleert, de zogenaamde collaboration portal'.

Microsoft Office Live Meeting is een web conferencing dienst, waarmee medewerkers interactieve meetings kunnen organiseren en tegelijk aan documenten kunnen werken, met slechts een telefoon, een PC en een internetaansluiting.

De Microsoft Office Live Communications Server 2005 (LCS) is het instant messaging en presence-enabled platform van Microsoft voor de grootzakelijke markt . Dit platform vergroot de efficiency van bedrijven doordat zij hun medewerkers in staat te stellen andere personen binnen de onderneming snel en doeltreffend te vinden en ermee in contact te treden met behulp van deze real-time, beveiligde communicatie-omgeving welke geïntegreerd is met het Microsoft Office-systeem. Het nieuwste product van het Microsoft Officesysteem met de codenaam 'Istanbul' is een communicatie-client, die real-time- en collaboration-toepassingen integreert. Dit product, dat de aanbevolen client voor de Live Communications Server 2005 is, combineert instant messaging, PC-gebaseerde spraak- en videotoepassingen alsmede andere telefoonfeatures binnen één enkel desktop-platform.

Siemens HiPath OpenScape is een compleet presence-enabled collaboration platform dat zowel voor de interactie met LCS 2005 als ook voor 'Istanbul' is ontworpen. OpenScape verbetert de bereikbaarheid binnen de onderneming, doordat medewerkers over uiteenlopende communicatiemogelijkheden beschikken, zoals instant messaging, e-mail, zakelijke telefoon, GSM en telefoon thuis.

Beide ondernemingen bevestigen, dat er plannen zijn voor een nieuwe applicatie voor de grootzakelijke markt waarmee Microsoft-'Istanbul'-gebruikers met PABX- of IP-PABX-telefoons van Siemens of ander leveranciers, die op een PC zijn aangesloten, taken als klik en bel en besturingsfuncties kunnen uitvoeren. Net als bij instant messaging zal deze toepassing over presence technologie gaan beschikken: de gebruiker kan vóór de eigenlijke oproep nagaan, of de gewenste gesprekspartner telefonisch beschikbaar is.

De nieuwe PC- en IP-PABX/PABX-telefooninterface met de naam Siemens HiPath OpenScape Telephony Control Link (TCL) kan samen met Microsoft Office LCS 2005 en de Istanbul Integrated Communications Client worden toegepast en zal het effect van 'Istanbul' aanzienlijk vergroten. De introductie van het product zal naar verwachting in de eerste helft van 2005 plaatsvinden.

Microsoft is wereldwijd de toonaangevende leverancier van software. De onderneming (gevestigd in Redmond/WA, VS) ontwikkelt en verkoopt software voor servers, desktops, mobile computers, moderne multifunctionele GSM's, geïntegreerde systemen en andere toepassingsgebieden. Daarnaast is Microsoft op vele nieuwe, groeiende markten zoals playstations, online-services en in andere marktsegmenten actief. Het Microsoft-aandeel wordt op de Amerikaanse NASDAQ-beurs verhandeld.

HiPath is de enterprise-convergentie-architectuur van Siemens. Het omvangrijke spectrum van oplossingen en services stelt ondernemingen in staat, hun bestaande infrastructuur op het gebied van spraak en data verder uit te bouwen, gedane investeringen veilig te stellen en zogenaamde 'second generation IP'-applicaties (2gIP) te implementeren. 2gIP-toepassingen zorgen voor optimalisatie van de businessprocessen in de onderneming en voor duurzame productiviteitsverbeteringen. Door producten en software continu verder te ontwikkelen, is Siemens Communications toonaangevend bij de innovatie en volledige integratie van realtime-communicatie op het gebied van IT. Met HiPath is Siemens volgens analisten wereldwijd nummer 1 bij de levering van VoIP-aansluitingen, met een marktaandeel van 38,6%. En Siemens streeft ernaar, deze positie nog verder uit te bouwen.

Nu al heeft meer dan 70% van de Fortune 500-ondernemingen gekozen voor een HiPath-oplossing. Tot de klanten behoren o.a. BMW, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ford, IBM, Kodak, SAP, BP en Volvo. Zie voor meer informatie over HiPath: www.hipath.nl

Siemens Communications
De divisie Siemens Communications is wereldwijd een van de grootste aanbieders in de telecommunicatie-industrie. Als enige onderneming in deze branche biedt Siemens haar klanten een compleet productenspectrum van losse toestellen voor de consument thuis tot en met complexe netwerkinfrastructuren voor ondernemingen en exploitanten inclusief bijbehorende diensten. Siemens Communications is wereldwijd toonaangevend op het gebied van innovaties bij convergente technologieën, producten en diensten voor mobiele, vaste en bedrijfsnetwerken. Deze grootste divisie van Siemens AG heeft vestigingen in meer dan 160 landen en realiseerde in het boekjaar 2004 (ultimo 30 september) met circa 60.000 medewerkers een omzet van ongeveer EUR 18 miljard.

Inlichtingen voor de redactie en beeldmateriaal: Persvoorlichting Siemens Nederland N.V., Esther Sietses, Telefoon 070-333 2265, mobiel 06-215 77 007, Fax 070-333 2253, Email: esther.sietses@siemens.com