Persbericht
COM 0501.636 nl
Den Haag, woensdag 26 januari 2005
Siemens en Microsoft sluiten wereldwijde overeenkomst voor real-time
communicatie- en collaboration-oplossingen
De Siemens-divisie Communications en Microsoft hebben een wereldwijde
sales- en marketingovereenkomst gesloten. Deze meerjarige overeenkomst
heeft tot doel op internationale basis een uitgebreid
productenspectrum voor zakelijke klanten op het gebied van telefonie,
video en web-conferencing, en collaboration-oplossingen aan te bieden.
Siemens en Microsoft zullen samen toepassingen voor presence-enabled
communicatie op de markt brengen die spraak, video, instant messaging
en web-conferencing samenvoegen in één uitgebreide tool. Hiermee wordt
productiviteitsverhoging van medewerkers en verbetering van
teamoverschrijdende samenwerking, collaboration, gerealiseerd. Op het
gebied van communicatie wordt hiermee de nog altijd bestaande kloof
tussen de PC en de telefoon op kantoor gedicht. Deze
samenwerkingsovereenkomst continueert het succesvolle partnerschap dat
beide ondernemingen in de afgelopen twee jaar hebben opgebouwd.
De beide ondernemingen zullen hun marketing- en salesactiviteiten
bundelen om diverse nieuwe producten gemeenschappelijk op de markt te
brengen. Voorbeelden zijn de Microsoft Office Live Communications
Server 2005 (LCS), Microsoft Office 'Live Meeting' en Siemens HiPath
OpenScape 'een presence-enabled platform dat samenwerking binnen teams
stimuleert, de zogenaamde collaboration portal'.
Microsoft Office Live Meeting is een web conferencing dienst, waarmee
medewerkers interactieve meetings kunnen organiseren en tegelijk aan
documenten kunnen werken, met slechts een telefoon, een PC en een
internetaansluiting.
De Microsoft Office Live Communications Server 2005 (LCS) is het
instant messaging en presence-enabled platform van Microsoft voor de
grootzakelijke markt . Dit platform vergroot de efficiency van
bedrijven doordat zij hun medewerkers in staat te stellen andere
personen binnen de onderneming snel en doeltreffend te vinden en ermee
in contact te treden met behulp van deze real-time, beveiligde
communicatie-omgeving welke geïntegreerd is met het Microsoft
Office-systeem. Het nieuwste product van het Microsoft Officesysteem
met de codenaam 'Istanbul' is een communicatie-client, die real-time-
en collaboration-toepassingen integreert. Dit product, dat de
aanbevolen client voor de Live Communications Server 2005 is,
combineert instant messaging, PC-gebaseerde spraak- en
videotoepassingen alsmede andere telefoonfeatures binnen één enkel
desktop-platform.
Siemens HiPath OpenScape is een compleet presence-enabled
collaboration platform dat zowel voor de interactie met LCS 2005 als
ook voor 'Istanbul' is ontworpen. OpenScape verbetert de
bereikbaarheid binnen de onderneming, doordat medewerkers over
uiteenlopende communicatiemogelijkheden beschikken, zoals instant
messaging, e-mail, zakelijke telefoon, GSM en telefoon thuis.
Beide ondernemingen bevestigen, dat er plannen zijn voor een nieuwe
applicatie voor de grootzakelijke markt waarmee
Microsoft-'Istanbul'-gebruikers met PABX- of IP-PABX-telefoons van
Siemens of ander leveranciers, die op een PC zijn aangesloten, taken
als klik en bel en besturingsfuncties kunnen uitvoeren. Net als bij
instant messaging zal deze toepassing over presence technologie gaan
beschikken: de gebruiker kan vóór de eigenlijke oproep nagaan, of de
gewenste gesprekspartner telefonisch beschikbaar is.
De nieuwe PC- en IP-PABX/PABX-telefooninterface met de naam Siemens
HiPath OpenScape Telephony Control Link (TCL) kan samen met Microsoft
Office LCS 2005 en de Istanbul Integrated Communications Client worden
toegepast en zal het effect van 'Istanbul' aanzienlijk vergroten. De
introductie van het product zal naar verwachting in de eerste helft
van 2005 plaatsvinden.
Microsoft is wereldwijd de toonaangevende leverancier van software. De
onderneming (gevestigd in Redmond/WA, VS) ontwikkelt en verkoopt
software voor servers, desktops, mobile computers, moderne
multifunctionele GSM's, geïntegreerde systemen en andere
toepassingsgebieden. Daarnaast is Microsoft op vele nieuwe, groeiende
markten zoals playstations, online-services en in andere
marktsegmenten actief. Het Microsoft-aandeel wordt op de Amerikaanse
NASDAQ-beurs verhandeld.
HiPath is de enterprise-convergentie-architectuur van Siemens. Het
omvangrijke spectrum van oplossingen en services stelt ondernemingen
in staat, hun bestaande infrastructuur op het gebied van spraak en
data verder uit te bouwen, gedane investeringen veilig te stellen en
zogenaamde 'second generation IP'-applicaties (2gIP) te implementeren.
2gIP-toepassingen zorgen voor optimalisatie van de businessprocessen
in de onderneming en voor duurzame productiviteitsverbeteringen. Door
producten en software continu verder te ontwikkelen, is Siemens
Communications toonaangevend bij de innovatie en volledige integratie
van realtime-communicatie op het gebied van IT. Met HiPath is Siemens
volgens analisten wereldwijd nummer 1 bij de levering van
VoIP-aansluitingen, met een marktaandeel van 38,6%. En Siemens streeft
ernaar, deze positie nog verder uit te bouwen.
Nu al heeft meer dan 70% van de Fortune 500-ondernemingen gekozen voor
een HiPath-oplossing. Tot de klanten behoren o.a. BMW,
DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ford, IBM, Kodak, SAP, BP en Volvo.
Zie voor meer informatie over HiPath: www.hipath.nl
Siemens Communications
De divisie Siemens Communications is wereldwijd een van de grootste
aanbieders in de telecommunicatie-industrie. Als enige onderneming in
deze branche biedt Siemens haar klanten een compleet productenspectrum
van losse toestellen voor de consument thuis tot en met complexe
netwerkinfrastructuren voor ondernemingen en exploitanten inclusief
bijbehorende diensten. Siemens Communications is wereldwijd
toonaangevend op het gebied van innovaties bij convergente
technologieën, producten en diensten voor mobiele, vaste en
bedrijfsnetwerken. Deze grootste divisie van Siemens AG heeft
vestigingen in meer dan 160 landen en realiseerde in het boekjaar 2004
(ultimo 30 september) met circa 60.000 medewerkers een omzet van
ongeveer EUR 18 miljard.
Inlichtingen voor de redactie en beeldmateriaal:
Persvoorlichting Siemens Nederland N.V., Esther Sietses,
Telefoon 070-333 2265, mobiel 06-215 77 007, Fax 070-333 2253,
Email: esther.sietses@siemens.com
Siemens