Vereniging Milieudefensie
Persbericht
Milieudefensie verheugd over afwijzing Tweede Maasvlakte: 'Noodrem op distributieland'
Amsterdam, 26 januari 2005 --- Milieudefensie is verheugd dat de Raad van State het kabinetsbesluit tot aanleg van de Tweede Maasvlakte heeft vernietigd. De Raad geeft glashelder weer dat de balans tussen economie en natuur bij dit megaproject volledig is verdwenen. Milieudefensie vindt dat het kabinet en de Tweede Kamer alle plannen voor de Tweede Maasvlakte nu moeten afblazen. 'Wil dit een prettig land blijven om in te leven, dan is er maar één conclusie mogelijk: dit rijksbeleid, met zijn eenzijdige aandacht voor de 'oude' economie, moet stoppen,' aldus Willem Verhaak, campagneleider Ruimte bij Milieudefensie.
De Raad van State heeft in zijn uitspraak vandaag gehakt gemaakt van de planologische kernbeslissing (PKB) 'Project Mainportontwikkeling Rotterdam'. Belangrijke reden voor de Raad om de PKB te vernietigen is het feit dat het kabinet onvoldoende rekening houdt met de natuur. Ook is er geen garantie dat de compensatie voor de natuur die verloren gaat, daadwerkelijk en op tijd plaats vindt. 'Daar komt nog bij dat de extra zeeschepen en het vrachtverkeer die de Tweede Maasvlakte aantrekt, een enorme aanslag zou betekenen op de toch al zo slechte luchtkwaliteit in de Rijnmond,' aldus Willem Verhaak.
Al eerder heeft de Raad van State overheden terug gefloten omdat zij eenzijdig economische groei ten koste van natuur, milieu en leefbaarheid nastreefden. Bijvoorbeeld bij het Multimodaal Transportcentrum (MTC) in Gelderland, het Regionale Bedrijventerrein (RBT) in Overijssel en de Westerschelde Containerterminal (WCT) in Zeeland. Verhaak: 'Het is te gek voor woorden dat we voor de bescherming van natuur en milieu afhankelijk zijn van een rechtsorgaan en dat die niet in goede handen is bij politici.'
Milieudefensie vindt dat de huidige roofbouweconomie moet stoppen. Een klein land als Nederland, waarin open landschap schaars is en de mensen goed zijn opgeleid, zal zich moeten richten op kenniseconomie. Voor gesleep met goederen ('Nederland Distributieland') en personen (de miljoenen overstappers op Schiphol) is eenvoudigweg te weinig ruimte. Bovendien wordt de economische bijdrage van de distributiesector schromelijk overschat.
De Nota Ruimte daarentegen, waarover de Tweede Kamer binnenkort beslist, geeft de economie en de 'mainports' Schiphol en Rotterdamse haven juist extra veel groeiruimte. Verhaak: 'De Tweede Kamer moet dat ouderwetse en (milieu)ruimte verslindende rijksbeleid drastisch veranderden. We willen een prettig land om in te leven, niet een waar het landschap dichtslibt onder asfalt en beton.'