Gemeente Utrecht
2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
10 Vragen van de heer H.J. Kampers
(ingekomen 26 januari 2005)
De GroenLinks fractie is benaderd door bewoners van de Enghlaan en de Hof Terweydeweg in Leidsche Rijn met de vraag om aandacht te besteden aan de problematiek van het aanbrengen van een fysieke afsluiting voor auto- en fietsverkeer van de Hof Terweyde weg ter hoogte van het spoorstation Terweyde. Om overlast van bouwverkeer te verminderen heeft het College besloten om een fysieke barriere aan te laten brengen in de week van 31 januari a.s. Dit betekent dat de hoofdfietsroute van Vleuten langs het spoor naar Utrecht over een lengte van 700 meter onmogelijk gemaakt wordt en zelfs het vrijliggende fietspad verwijderd gaat worden. Voor dit gebied heeft het College zelfs een velvergunning verleend voor het "Tijdelijk" vellen van 100 bomen voor een woningbouwlocatie.
Als omleidingsroutes worden voor de fietsers gesuggereerd om door Terweyde te fietsen wat een extra 500 meter fietsen betekent. Daarnaast komen route borden om via de Utrechtseweg te fietsen, over fietssuggestiestroken en langs de werkzaamheden voor de spooruitbreiding.
De Groenlinks fractie is van mening dat dit onverantwoord is voor de veiligheid van fietsers en beslist geen stimulans is om te gaan fietsen door dit gebied.
Dit brengt ons tot de volgende vragen.
1. Waarom wordt er een fysieke afsluiting voor fietsers aangebracht op de Hof Terweyde weg ?
2. Is er voor deze afsluiting die tenminste duurt tot medio 2006 een verkeersbesluit genomen? Zo nee, afsluitingen langer dan 1 jaar dienen bekrachtigd te worden door een verkeersbesluit.
3. In de informatie die staat op de website Leidsche Rijn staat vermeld dat de omwonenden geraadpleegd zijn over dit besluit . Hoe kan het dat de bewoners niet geraadpleegd zijn over de afsluiting voor fietsverkeer, maar alleen over een afsluiting voor autoverkeer?
4. Is het college bereid om tot heroverweging te komen van haar besluit? En het vrijliggende fietspad te behouden de komende 3 jaar tot dat de werkzaamheden aan de bestaande spoorbaan uitgevoerd gaan worden ? En alleen een fysieke afsluiting voor auto- en bouwverkeer te realiseren?
---- --