CDA

26-01-05
CDA in Europees Parlement wil onafhankelijk onderzoek bij verkeersrampen

De Europarlementariërs Camiel Eurlings en Corien Wortmann (vervoer) willen dat bij grote rampen een onafhankelijke instantie een onderzoek instelt naar de oorzaak ervan. Mede naar aanleiding van de afwikkeling van de ramp met de veerboot " Estonia" en de olietanker " de Prestige" hebben zij hierover schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie.

Corien Wortmann: "In Nederland is het normaal dat bij grote ongelukken, zoals vliegtuigongelukken of grote kettingbotsingen, een onderzoek wordt ingesteld door de Raad voor de Verkeersveiligheid. Dit onderzoek staat onafhankelijk van het politieonderzoek en heeft enkel tot doel te ontdekken wat de oorzaak van het ongeluk is geweest. Op die manier zijn in het verleden bijvoorbeeld constructiefouten bij vliegtuigen aan het licht gekomen en naar aanleiding van een grote kettingbotsing tijdens een dichte mist zijn bv. mistdetectiesystemen ingevoerd. Ik maak me echter zorgen, omdat in de meeste lidstaten geen onafhankelijke onderzoek naar rampen plaatsvindt. We missen kansen om de echte oorzaak te achterhalen en daarmee toekomstige rampen te voorkomen. Voor transport over water, over de weg, per spoor of buisleidingen is nog niets geregeld."

De beide CDA-Europarlementariërs willen dat bij ongevallen en rampen in Europa onafhankelijk onderzoek naar de aanleiding verplicht gesteld wordt. " De oorzaak van de ondergang van de veerboot Estonia in 1994, waarbij 852 mensen het leven verloren, is nooit boven tafel gekomen. Hetzelfde geldt voor treinongevallen en ongevallen in tunnels waar de ware toedracht lang niet altijd achterhaald wordt."

Ook bij het ongeval met de Prestige is het nog steeds onduidelijk of het weigeren van het binnenlopen van safehavens de milieuramp heeft vergroot of verkleind. Op die manier kunnen geen lessen worden getrokken voor de toekomst. De vragen van beide parlementariërs gaan over de voortgang en ervaringen van een zogenoemde expertgroep die is ingesteld in 2003 en de Europese Commissie in deze moet adviseren.