Gemeente IJsselstein


Overwegbomen Poortdijk
woensdag, 26 januari 2005 - 10:30 CET

De zogeheten zigzaghekken aan beide zijden van de overweg van de sneltram aan de Poortdijk blijven de komende maanden staan.

Ter plaatse komt een AHOB-installatie (Automatische Halve Overweg Bomen). Deze wordt echter later aangebracht dan gepland. De overwegbomen vervangen de vorige installatie (alléén knipperlichten) die niet meer voldeed aan de gestelde eisen. Om gevaarlijke situaties te voorkomen, is deze installatie verwijderd. Volgens opgave van Pro-Rail wordt de nieuwe installatie april as. geplaatst.

Doel zigzaghekken
De zigzaghekken hebben tot doel de toegang tot de kruising te reguleren en de snelheid af te laten nemen ter verhoging van de veiligheid. De trambestuurders hebben een interne aanschrijving waarin wordt gemeld hoe de overweg aan te rijden. Het plaatsen van de zigzaghekken en de instructie aan de trambestuurders is in samenspraak met Connexxion, Pro-Rail en de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat (IVW) bepaald.
De overweg biedt met de zigzaghekken voldoende veiligheid, dat heeft een afgelopen najaar onafhankelijk gehouden onderzoek uitgewezen.

Vervangen installatie
Door interne procedures bij Pro-Rail duurt het vervangen van de installatie langer dan gedacht. De gemeente kan zélf geen overwegbomen plaatsen; dit is wettelijk voorbehouden aan Pro-Rail, de beheerder van het sneltramtracé.
De overweg aan de Poortdijk krijgt kruisen in witte wegenverf op het wegdek, vergelijkbaar met de wijze waarop Pro-Rail tegenwoordig haar overwegen voorziet van deze waarschuwingsmarkering. Hiermee wordt het verkeer extra geattendeerd op de trampassage.
De tram rijdt op het gehéle traject (Utrecht - IJsselstein en vice versa) op zicht, met uitzondering van enkele kleine gedeelten. Vanwege de zigzaghekken moeten gebruikers van scootmobiels omrijden, waarvoor bij hen begrip wordt gevraagd.