Gemeente IJsselstein
Overwegbomen Poortdijk
woensdag, 26 januari 2005 - 10:30 CET
De zogeheten zigzaghekken aan beide zijden van de overweg van de
sneltram aan de Poortdijk blijven de komende maanden staan.
Ter plaatse komt een AHOB-installatie (Automatische Halve Overweg
Bomen). Deze wordt echter later aangebracht dan gepland. De
overwegbomen vervangen de vorige installatie (alléén knipperlichten)
die niet meer voldeed aan de gestelde eisen. Om gevaarlijke situaties
te voorkomen, is deze installatie verwijderd. Volgens opgave van
Pro-Rail wordt de nieuwe installatie april as. geplaatst.
Doel zigzaghekken
De zigzaghekken hebben tot doel de toegang tot de kruising te
reguleren en de snelheid af te laten nemen ter verhoging van de
veiligheid. De trambestuurders hebben een interne aanschrijving waarin
wordt gemeld hoe de overweg aan te rijden. Het plaatsen van de
zigzaghekken en de instructie aan de trambestuurders is in samenspraak
met Connexxion, Pro-Rail en de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat
(IVW) bepaald.
De overweg biedt met de zigzaghekken voldoende veiligheid, dat heeft
een afgelopen najaar onafhankelijk gehouden onderzoek uitgewezen.
Vervangen installatie
Door interne procedures bij Pro-Rail duurt het vervangen van de
installatie langer dan gedacht. De gemeente kan zélf geen overwegbomen
plaatsen; dit is wettelijk voorbehouden aan Pro-Rail, de beheerder van
het sneltramtracé.
De overweg aan de Poortdijk krijgt kruisen in witte wegenverf op het
wegdek, vergelijkbaar met de wijze waarop Pro-Rail tegenwoordig haar
overwegen voorziet van deze waarschuwingsmarkering. Hiermee wordt het
verkeer extra geattendeerd op de trampassage.
De tram rijdt op het gehéle traject (Utrecht - IJsselstein en vice
versa) op zicht, met uitzondering van enkele kleine gedeelten. Vanwege
de zigzaghekken moeten gebruikers van scootmobiels omrijden, waarvoor
bij hen begrip wordt gevraagd.