ChristenUnie


Bijdrage debat Duurzaam geproduceerd hout Woensdag 26 Januari 2005 - 10:59

Onderwerp: Voorstel van wet van het lid M. Vos houdende tweede wijziging van het voorstel van wet van het lid M. Vos tot wijziging van de Wet milieubeheer (duurzaam geproduceerd hout)

Arie Slob: MdV, Dat de initiatiefneemster van dit wetsvoorstel over een lange adem beschikt, blijkt alleen al uit het feit dat we vandaag
- begin 2005 - met elkaar discussiëren over duurzaam geproduceerd hout, terwijl het eerste initiatiefvoorstel door collega Vos al is ingediend in 1994. Ik complimenteer collega Vos dan ook om haar vasthoudendheid - natuurlijk niet alleen daarom - die ertoe heeft geleid dat na ruim 10 jaar en 3 wetsvoorstellen verder, aanvaarding van het wetsvoorstel binnen bereik lijkt te zijn. Zodra dat een feit is, zal de opluchting aan de kant van collega Vos zo mogelijk nog groter zijn dan aan onze kant. Wij dragen - zoals bekend - het initiatief tot de import van duurzaam geproduceerd hout een warm hart toe. Dat blijkt niet alleen uit het steunen van dit initiatief, maar b.v. ook uit een door mijn fractiegenoot Tineke Huizinga ingediende motie tegen illegale houtkap eind 2003.

Bij het positief tegemoet treden van dit initiatief voel ik mij echter toch genoodzaakt ook een kanttekening te plaatsen. Naast de goede wijzigingen die ten opzichte van het oorspronkelijke wetsvoorstel zijn doorgevoerd - b.v. ter vereenvoudiging of omdat er inmiddels sprake is van positieve ontwikkelingen, zoals de goed op gang gekomen houtcertificering - is er helaas ook sprake van één belangrijke wijziging ten kwade: het verplichtende karakter van het oorspronkelijke voorstel is namelijk niet meer te ontdekken. Het negatieve merkteken voor het niet-duurzame hout is uit het voorstel gehaald en wat resteert is het niet-exclusieve positieve merkteken en dat ook nog alleen op vrijwillige basis. Hiermee heeft het voorstel, zoals collega Vos terecht opmerkt, een deel van zijn kracht verloren.

Deze wijziging is niet alleen ingegeven door de Europese Commissie, maar is ook en vooral een gevolg van de politieke verhoudingen in de Eerste Kamer. Dat wordt nog eens onderstreept door collega Vos in de navv, waarin zij stelt dat de notie van milieubescherming, ook over grenzen heen, van zodanige importantie is, dat het oorspronkelijke voorstel een goede kans had gemaakt om stand te houden tegen procedures bij het Europese Hof en de WTO. Is er trouwens al een reactie van de Europese Commissie op het gewijzigde wetsvoorstel en de nota van wijziging, zo vraag ik het lid Vos.

Nog een vraag, die eigenlijk meer bestemd is voor de regering. Zij ziet de ontwikkeling van een certificeringssysteem als een eerste stap, maar hoe denkt zij inmiddels over vervolgstappen, zoals het sluiten van convenanten en het in stelling brengen van flankerend beleid? Dit voorstel biedt immers een wettelijke basis om dergelijke vervolgstappen te kunnen nemen! Aansluitend bij het certificeringssysteem nog een vraag: het is mogelijk dat er meerdere keurmerken op de Nederlandse markt geïntroduceerd worden. Zoals bekend is het nadeel bij de mogelijke introductie van meerdere keurmerken dat er wildgroei en daarmee onduidelijkheid ontstaat voor de consument. Graag verneem ik de reactie van het kabinet op de mogelijkheid die bestaat dat we binnen afzienbare tijd door de vele keurmerkbomen het duurzaam geproduceerde bos niet meer zien?

Ondanks onze reserves ten opzichte van enkele cruciale wijzigingen, staat het voor ons als een paal boven water dat het een goed initiatief en een goed voorstel blijft, dat bovendien goed aansluit bij de actuele ontwikkelingen in het bossendossier en dat bestaande wetgeving voor duurzaam geproduceerd hout aanvult en versterkt. Zowel op het terrein van duurzaam geproduceerd hout als op het terrein van illegale houtkap zal dit wetsvoorstel zijn positieve bijdrage leveren: handhavingsmogelijkheden nemen toe, de transparantie wordt groter en het biedt de rijksoverheid handvatten bij de uitvoering van haar beleid om alleen nog legaal en op termijn alleen nog duurzaam geproduceerd hout in te kopen. En laat het rijk in haar inkoopbeleid het goede voorbeeld geven! Zo komt namelijk de beleidsdoelstelling van 25% duurzaam geproduceerd hardhout op de Nederlandse markt in 2005 binnen handbereik.

Ik sluit mijn bijdrage af met het uitspreken van de hoop dat dit wetsvoorstel een bijdrage mag leveren aan het tegengaan van verdere ontbossing en een stapje op weg mag zijn naar een goed beheer van de schepping!

---