Rallye Monte-Carlo: déjà-vu voor Peugeot
(26-1-2005)
Het is Peugeot Total niet gegund om een topresultaat neer te zetten in
de traditionele openingswedstrijd van het World Rally Championship, de
Rallye Monte-Carlo. Ook in de 73^e editie van de klassieker weerhield
de pechduivel het team van een feestje.
Ditmaal gooiden toeschouwers roet in het eten, of liever gezegd sneeuw
op de weg, waardoor Marcus Grönholm spinde, een wiel verspeelde en
van de tweede naar de vijfde plaats duikelde. Zijn nieuwe teamgenoot
Markko Märtin eindigde als vierde, waarmee de 307âs WRC het
âMonteâ-resultaat van vorig jaar kopieerden. Ook Citroën had een
déjà-vu: Sébastien Loeb won de wedstrijd, die werd gekenmerkt door
spectaculaire ongevallen, voor de derde achtereenvolgende keer.
Het was weer zoân typerende Monte-Carlo met verraderlijke
omstandigheden. Met droog en dan weer vochtig of kletsnat asfalt, met
stukken besneeuwd of verijst wegdek en âoverstekendâ, modderig
dooiwater. Het maakte de bandenkeuze er niet gemakkelijker op. De
situatie werd nog onvoorspelbaarder door op sensatie beluste
toeschouwers, die hier en daar grote plakken sneeuw op het wegdek
schepten. Omdat de klassementsproeven over het algemeen het snelst te
rijden waren op profielloze banden (slicks), kwamen de equipes meer
dan eens voor gemene verrassingen te staan. Dat resulteerde in talloze
slippartijen en spins, waarbij sommige equipes fikse schade opliepen.
Peugeot met Pirelli-banden
Marcus Grönholm en de van Ford overgekomen Markko Märtin omzeilden
op de eerste dag van de Rallye Monte-Carlo alle problemen en vestigden
zich in de top acht. Zonder te forceren zette de Fin daarbij de
snelste tijd op de tweede proef en sloot de dag na vier proeven af in
derde positie. De overstap van Peugeot van Michelin- op Pirelli-banden
noopte beide rijders tot enige voorzichtigheid. âDe samenwerking met
de Italiaanse bandenpartner is nog pril,â zei Peugeot Sport-directeur
Corrado Provera, âen we moeten op elkaar inspelen en de werking van de
uiteenlopende banden nog beter gaan begrijpen. Dat kost even tijd. Qua
betrouwbaarheid van de auto hebben we in elk geval grote vorderingen
gemaakt; dat is een belangrijke stap.â Beide autoâs bleven gedurende
de gehele rally zonder problemen.
Zware crashes
Dag twee van de âMonteâ werd verstoord door twee afzonderlijke
ongelukken, waarbij François Duval (van Ford overgestapt naar
Citroën) en Armin Schwarz (Å koda) waren betrokken. Op de tweede
proef van de dag, KP6, raakte Duval vlak voor de finish hard van de
weg, waarop zijn Xsara de doorgang blokkeerde en de teamgenoot van de
Belg, Sébastien Loeb, moest stoppen. Op KP7 crashte Schwarz op 4 km
van de finish, waarbij de Duitser een schouder blesseerde. De
officials zwaaiden gele vlaggen om de nakomende equipes te
waarschuwen. Net als bij Duvals ongeluk resulteerde de commotie in
normtijden voor een aantal rijders, onder wie Grönholm, omdat zij de
proef niet op snelheid konden afmaken.
Wennen aan proporties
Door het uitvallen van de tweede Citroën promoveerde Grönholm naar
de tweede positie achter Loeb in de leidende Xsara, terwijl Märtin de
zesde plaats innam. De rijder uit Estland voelde zich gaandeweg steeds
meer vertrouwd met de Peugeot, al zei hij: âWaar ik nog aan moet
wennen, zijn de afmetingen van de 307 WRC. Dat is belangrijk bij het
aanvallen van de bochten, het zetten van de auto en het dwars uitkomen
van de bochten. Geen sinecure op deze smalle weggetjes, want je wilt
iedere centimeter benutten en de speelruimte is zo beperkt.â
Op drie wielen
Net als op de eerste en tweede dag van de rally won Marcus Grönholm
in het laatste traject een proef, âmaar,â zei hij, âik reed op het
behouden van de tweede plaats, niets meer en niets minder. Dat zou
gezien de afgelopen jaren ons beste resultaat in Monte-Carlo zijn.â
Het lot besliste anders. Op de drienalaatste proef, over de roemruchte
Col de Turini, werd de Fin verrast door op het vochtige asfalt
gekiepte sneeuw. âHet was in een krappe bocht naar rechts. We gleden
tegen de rotspartij, waardoor de voorwielophanging een klap kreeg en
een voorwiel afbrak.â Grönholm wist de 307 op de weg te houden en had
het geluk dat de politie hem na de proef op drie wielen liet
doorrijden naar het servicepark in Monaco. Daar verrichtten de
monteurs een klein wondertje, door de wielophanging in een mum van
tijd te herstellen, zodat de Fin zijn rally kon vervolgen. Dit kon
niet worden gezegd van onder meer het Subaru-team, dat met Petter
Solberg en nieuwe recruut Stéphane Sarrazin geheel van WK-punten
verstoken bleef. In de eerste WRC-krachtmeting van 2005 brachten
alleen Ford, Mitsubishi en Peugeot de twee voor WK-punten genomineerde
autoâs aan de eindstreep.
Derde 307 in Zweden
In de tweede WRC-ronde, de Rally van Zweden, die medio februari wordt
verreden, hoopt Peugeot Total op sneeuw en ijs. Onder volmaakt
winterse omstandigheden moeten Marcus Grönholm en Markko Märtin
geacht worden het beste uit de 307 WRC te halen. Zij krijgen
rugdekking van de Zweedse belofte Daniel Carlsson, die een derde 307
WRC zal besturen. Deze wordt ingezet door het trouwe Peugeot
âsatellietâ-team Bozian Racing.
Uitslag Rallye Monte-Carlo:
1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara
2. Gardemeister/Honkanen (SF/SF), Ford Focus
3. Panizzi/Panizzi (F/F), Mitsubishi Lancer
4. Märtin/Park (EE/GB), Peugeot 307
5. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
6. Stohl/Minor (A/A), Citroën Xsara
7. Rovanperä/Pietiläinen (SF/SF), Mitsubishi Lancer
8. Kresta/Tomanek (CZ/CZ), Ford Focus
Stand wereldkampioenschap rijders:
1. Sébastien Loeb, 10 punten
2. Toni Gardemeister, 8
3. Gilles Panizzi, 6
4. Markko Märtin, 5
5. Marcus Grönholm, 4
6. Manfred Stohl, 3
7. Harri Rovanperä, 2
8. Roman Kresta, 1
Stand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën, 10 punten
2. Ford, 10
3. Mitsubishi, 9
4. Peugeot, 9
5. Å koda, 1
Volgende wedstrijd: Rally van Zweden, 11-13 februari 2005.
WRC-kalender
2005
21-23 januari, Monte-Carlo Rally, Loeb/Elena (F/MC) Citroën Xsara
11-13 februari Rally van Zweden
11-13 maart, Rally van Mexico
8-10 april, Rally van Nieuw-Zeeland
29 april-1 mei, Rally van Italië
13-15 mei, Rally van Cyprus
3-5 juni, Rally van Turkije
24-26 juni, Acropolis Rally (Griekenland)
15-17 juli, Rally van Argentinië
5-7 augustus, Rally van Finland
26-28 augustus, Duitsland Rally
16-18 september, Wales Rally GB (Groot-Brittannië)
30 sept.-2 oktober, Rally van Japan
21-23 oktober, Ronde van Corsica (Frankrijk)
28-30 oktober, Catalonië Rally (Spanje)
11-13 november, Rally van Australië
WRC-teams 2005
De officiële (fabrieks)teams in het WRC kunnen diverse equipes
inschrijven. De equipes die in aanmerking komen voor
wereldkampioenschapspunten bij de constructeurs, dienen echter van
tevoren door de fabrikanten te worden genomineerd. Voor het
rijderswereldkampioenschap kan elke WRC-equipe punten scoren.
Vooralsnog zijn de officiële teamsamenstellingen voor de zestien
rallyâs (twee meer dan vorig jaar) als volgt:
Citroën Total Sébastien
Loeb/Daniel Elena (F/MC)
François
Duval/Stéphane Prevot (B/B)
BP Ford World Rally Team Tony Gardemeister/Jakke
Honkanen (SF/SF)
Roman
Kresta/Jan Tomanek (CS/CS)
Anthony
Warmbold/Damien Connelly (D/IRL)
Subaru World Rally Team Petter Solberg/Philip Mills
(N/GB)
Stéphane
Sarrazin/Jacques-Julien Renucci (F/F)
Peugeot Total Marcus
Grönholm/Timo Rautiainen (SF/SF)
Markko
Märtin/Michael Park (EE/GB)
Mitsubishi Motors Motor Sports Harri Rovanperä/Risto
Pietiläinen (SF/SF)
Gilles
Panizzi/Hervé Panizzi (F/F)
Å koda Motorsport Armin Schwarz/Klaus
Wicha (D/D)
Alexandre
Bengué/Caroline Escudero (F/F)
Talent uit Estland
De nieuwe teamgenoot van tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm is
Markko Märtin. Dit talent uit Tartu (Estland) wordt op 10 november
2005 dertig jaar, op WRC-niveau een relatief jonge leeftijd. Niettemin
heeft Märtin al ruime ervaring op het hoogste plan van de rallysport.
Sinds 2001 is hij fabrieksrijder, het eerste jaar bij Subaru en daarna
bij Ford. Met dat merk won hij in 2003 de Acropolis Rally en de Rally
van Finland, en vorig jaar zegevierde hij in Mexico, op Corsica en in
Catalonië. Märtin, die vorig jaar als derde eindigde in het
wereldkampioenschap, is dus een echte allrounder, die goed uit de
voeten kan op zowel asfalt als gravel. Ook aan sneeuw en ijs heeft hij
geen hekel, getuige zijn vierde plaats in de Rally van Zweden in 2003
en de tweede plaats in de Rallye Monte-Carlo van vorig jaar. Sinds
2000 is de Brit Michael Park Märtins vaste bijrijder.
Peugeot 307 WRC, techniek in kort bestek
Motor: XU7JP4, 1.997 cm3, lichtmetalen 16-kleps 4-cilinder turbo,
dwarsgeplaatst voorin.
Vermogen: (reglementair maximum) 300 pk, bij 5.250 t/min.
Koppel: 580 Nm, bij 3.500 t/min.
Transmissie en aandrijving: Hewland 5 versnellingen, gekoppeld aan
uiteinde motor door drievoudige-plaatkoppeling (koolstofvezel);
variabele 4-wielaandrijving; actieve, elektronisch geregelde
differentieels voor, centraal en achter.
Wielophanging: onafhankelijk; McPherson voor/achter;
Peugeot-schokdempers.
Remmen: zelfventilerende 8-zuiger schijfremmen (achter: 4 zuigers), ø
370 mm (gravel: 4 zuigers voor/achter, schijven ø 295 mm).
Stuurinrichting: tandheugel; bekrachtigd.
Wielen: O.Z. 8 x 18â (asfalt); 7 x 15â (gravel).
Banden: Michelin 20 x 65 x 18â (asfalt); 17 x 65 x 15â (gravel).
Wielbasis: 2.610 mm.
Carrosserie l x b x h: 4.344 x 1.800 x 1.370 mm.
Gewicht: 1.230 kg; carrosserie 320 kg (reglementair minimum).
Inhoud brandstoftank: 90 l.
AutoRai