AutoRai

Rallye Monte-Carlo: déjà-vu voor Peugeot

(26-1-2005)
Het is Peugeot Total niet gegund om een topresultaat neer te zetten in de traditionele openingswedstrijd van het World Rally Championship, de Rallye Monte-Carlo. Ook in de 73^e editie van de klassieker weerhield de pechduivel het team van een feestje.

Ditmaal gooiden toeschouwers roet in het eten, of liever gezegd sneeuw op de weg, waardoor Marcus Grönholm spinde, een wiel verspeelde en van de tweede naar de vijfde plaats duikelde. Zijn nieuwe teamgenoot Markko Märtin eindigde als vierde, waarmee de 307âs WRC het âMonteâ-resultaat van vorig jaar kopieerden. Ook Citroën had een déjà-vu: Sébastien Loeb won de wedstrijd, die werd gekenmerkt door spectaculaire ongevallen, voor de derde achtereenvolgende keer.

Het was weer zoân typerende Monte-Carlo met verraderlijke omstandigheden. Met droog en dan weer vochtig of kletsnat asfalt, met stukken besneeuwd of verijst wegdek en âoverstekendâ, modderig dooiwater. Het maakte de bandenkeuze er niet gemakkelijker op. De situatie werd nog onvoorspelbaarder door op sensatie beluste toeschouwers, die hier en daar grote plakken sneeuw op het wegdek schepten. Omdat de klassementsproeven over het algemeen het snelst te rijden waren op profielloze banden (slicks), kwamen de equipes meer dan eens voor gemene verrassingen te staan. Dat resulteerde in talloze slippartijen en spins, waarbij sommige equipes fikse schade opliepen.

Peugeot met Pirelli-banden
Marcus Grönholm en de van Ford overgekomen Markko Märtin omzeilden op de eerste dag van de Rallye Monte-Carlo alle problemen en vestigden zich in de top acht. Zonder te forceren zette de Fin daarbij de snelste tijd op de tweede proef en sloot de dag na vier proeven af in derde positie. De overstap van Peugeot van Michelin- op Pirelli-banden noopte beide rijders tot enige voorzichtigheid. âDe samenwerking met de Italiaanse bandenpartner is nog pril,â zei Peugeot Sport-directeur Corrado Provera, âen we moeten op elkaar inspelen en de werking van de uiteenlopende banden nog beter gaan begrijpen. Dat kost even tijd. Qua betrouwbaarheid van de auto hebben we in elk geval grote vorderingen gemaakt; dat is een belangrijke stap.â Beide autoâs bleven gedurende de gehele rally zonder problemen.

Zware crashes
Dag twee van de âMonteâ werd verstoord door twee afzonderlijke ongelukken, waarbij François Duval (van Ford overgestapt naar Citroën) en Armin Schwarz (Å koda) waren betrokken. Op de tweede proef van de dag, KP6, raakte Duval vlak voor de finish hard van de weg, waarop zijn Xsara de doorgang blokkeerde en de teamgenoot van de Belg, Sébastien Loeb, moest stoppen. Op KP7 crashte Schwarz op 4 km van de finish, waarbij de Duitser een schouder blesseerde. De officials zwaaiden gele vlaggen om de nakomende equipes te waarschuwen. Net als bij Duvals ongeluk resulteerde de commotie in normtijden voor een aantal rijders, onder wie Grönholm, omdat zij de proef niet op snelheid konden afmaken.

Wennen aan proporties
Door het uitvallen van de tweede Citroën promoveerde Grönholm naar de tweede positie achter Loeb in de leidende Xsara, terwijl Märtin de zesde plaats innam. De rijder uit Estland voelde zich gaandeweg steeds meer vertrouwd met de Peugeot, al zei hij: âWaar ik nog aan moet wennen, zijn de afmetingen van de 307 WRC. Dat is belangrijk bij het aanvallen van de bochten, het zetten van de auto en het dwars uitkomen van de bochten. Geen sinecure op deze smalle weggetjes, want je wilt iedere centimeter benutten en de speelruimte is zo beperkt.â

Op drie wielen
Net als op de eerste en tweede dag van de rally won Marcus Grönholm in het laatste traject een proef, âmaar,â zei hij, âik reed op het behouden van de tweede plaats, niets meer en niets minder. Dat zou gezien de afgelopen jaren ons beste resultaat in Monte-Carlo zijn.â

Het lot besliste anders. Op de drienalaatste proef, over de roemruchte Col de Turini, werd de Fin verrast door op het vochtige asfalt gekiepte sneeuw. âHet was in een krappe bocht naar rechts. We gleden tegen de rotspartij, waardoor de voorwielophanging een klap kreeg en een voorwiel afbrak.â Grönholm wist de 307 op de weg te houden en had het geluk dat de politie hem na de proef op drie wielen liet doorrijden naar het servicepark in Monaco. Daar verrichtten de monteurs een klein wondertje, door de wielophanging in een mum van tijd te herstellen, zodat de Fin zijn rally kon vervolgen. Dit kon niet worden gezegd van onder meer het Subaru-team, dat met Petter Solberg en nieuwe recruut Stéphane Sarrazin geheel van WK-punten verstoken bleef. In de eerste WRC-krachtmeting van 2005 brachten alleen Ford, Mitsubishi en Peugeot de twee voor WK-punten genomineerde autoâs aan de eindstreep.

Derde 307 in Zweden
In de tweede WRC-ronde, de Rally van Zweden, die medio februari wordt verreden, hoopt Peugeot Total op sneeuw en ijs. Onder volmaakt winterse omstandigheden moeten Marcus Grönholm en Markko Märtin geacht worden het beste uit de 307 WRC te halen. Zij krijgen rugdekking van de Zweedse belofte Daniel Carlsson, die een derde 307 WRC zal besturen. Deze wordt ingezet door het trouwe Peugeot âsatellietâ-team Bozian Racing.

Uitslag Rallye Monte-Carlo:

1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara

2. Gardemeister/Honkanen (SF/SF), Ford Focus
3. Panizzi/Panizzi (F/F), Mitsubishi Lancer
4. Märtin/Park (EE/GB), Peugeot 307

5. Grönholm/Rautiainen (SF/SF), Peugeot 307
6. Stohl/Minor (A/A), Citroën Xsara

7. Rovanperä/Pietiläinen (SF/SF), Mitsubishi Lancer
8. Kresta/Tomanek (CZ/CZ), Ford Focus

Stand wereldkampioenschap rijders:

1. Sébastien Loeb, 10 punten

2. Toni Gardemeister, 8

3. Gilles Panizzi, 6

4. Markko Märtin, 5

5. Marcus Grönholm, 4

6. Manfred Stohl, 3

7. Harri Rovanperä, 2

8. Roman Kresta, 1

Stand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Citroën, 10 punten

2. Ford, 10

3. Mitsubishi, 9

4. Peugeot, 9

5. Å koda, 1

Volgende wedstrijd: Rally van Zweden, 11-13 februari 2005.

WRC-kalender
2005
21-23 januari, Monte-Carlo Rally, Loeb/Elena (F/MC) Citroën Xsara 11-13 februari Rally van Zweden
11-13 maart, Rally van Mexico
8-10 april, Rally van Nieuw-Zeeland
29 april-1 mei, Rally van Italië
13-15 mei, Rally van Cyprus
3-5 juni, Rally van Turkije
24-26 juni, Acropolis Rally (Griekenland)
15-17 juli, Rally van Argentinië
5-7 augustus, Rally van Finland
26-28 augustus, Duitsland Rally
16-18 september, Wales Rally GB (Groot-Brittannië) 30 sept.-2 oktober, Rally van Japan
21-23 oktober, Ronde van Corsica (Frankrijk)
28-30 oktober, Catalonië Rally (Spanje)
11-13 november, Rally van Australië

WRC-teams 2005
De officiële (fabrieks)teams in het WRC kunnen diverse equipes inschrijven. De equipes die in aanmerking komen voor wereldkampioenschapspunten bij de constructeurs, dienen echter van tevoren door de fabrikanten te worden genomineerd. Voor het rijderswereldkampioenschap kan elke WRC-equipe punten scoren. Vooralsnog zijn de officiële teamsamenstellingen voor de zestien rallyâs (twee meer dan vorig jaar) als volgt:

Citroën Total Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC)
François Duval/Stéphane Prevot (B/B)

BP Ford World Rally Team Tony Gardemeister/Jakke Honkanen (SF/SF)

Roman Kresta/Jan Tomanek (CS/CS)

Anthony Warmbold/Damien Connelly (D/IRL)

Subaru World Rally Team Petter Solberg/Philip Mills (N/GB)

Stéphane Sarrazin/Jacques-Julien Renucci (F/F)

Peugeot Total Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (SF/SF)

Markko Märtin/Michael Park (EE/GB)

Mitsubishi Motors Motor Sports Harri Rovanperä/Risto Pietiläinen (SF/SF)

Gilles Panizzi/Hervé Panizzi (F/F)

Å koda Motorsport Armin Schwarz/Klaus Wicha (D/D)

Alexandre Bengué/Caroline Escudero (F/F)

Talent uit Estland
De nieuwe teamgenoot van tweevoudig wereldkampioen Marcus Grönholm is Markko Märtin. Dit talent uit Tartu (Estland) wordt op 10 november 2005 dertig jaar, op WRC-niveau een relatief jonge leeftijd. Niettemin heeft Märtin al ruime ervaring op het hoogste plan van de rallysport. Sinds 2001 is hij fabrieksrijder, het eerste jaar bij Subaru en daarna bij Ford. Met dat merk won hij in 2003 de Acropolis Rally en de Rally van Finland, en vorig jaar zegevierde hij in Mexico, op Corsica en in Catalonië. Märtin, die vorig jaar als derde eindigde in het wereldkampioenschap, is dus een echte allrounder, die goed uit de voeten kan op zowel asfalt als gravel. Ook aan sneeuw en ijs heeft hij geen hekel, getuige zijn vierde plaats in de Rally van Zweden in 2003 en de tweede plaats in de Rallye Monte-Carlo van vorig jaar. Sinds 2000 is de Brit Michael Park Märtins vaste bijrijder.

Peugeot 307 WRC, techniek in kort bestek
Motor: XU7JP4, 1.997 cm3, lichtmetalen 16-kleps 4-cilinder turbo, dwarsgeplaatst voorin.
Vermogen: (reglementair maximum) 300 pk, bij 5.250 t/min. Koppel: 580 Nm, bij 3.500 t/min.
Transmissie en aandrijving: Hewland 5 versnellingen, gekoppeld aan uiteinde motor door drievoudige-plaatkoppeling (koolstofvezel); variabele 4-wielaandrijving; actieve, elektronisch geregelde differentieels voor, centraal en achter.
Wielophanging: onafhankelijk; McPherson voor/achter; Peugeot-schokdempers.
Remmen: zelfventilerende 8-zuiger schijfremmen (achter: 4 zuigers), ø 370 mm (gravel: 4 zuigers voor/achter, schijven ø 295 mm). Stuurinrichting: tandheugel; bekrachtigd.
Wielen: O.Z. 8 x 18â (asfalt); 7 x 15â (gravel). Banden: Michelin 20 x 65 x 18â (asfalt); 17 x 65 x 15â (gravel). Wielbasis: 2.610 mm.
Carrosserie l x b x h: 4.344 x 1.800 x 1.370 mm. Gewicht: 1.230 kg; carrosserie 320 kg (reglementair minimum). Inhoud brandstoftank: 90 l.