De nieuwe BMW 3 Serie
(26-1-2005)
Hoe verbeter je een automobiel die al dertig jaar als maatstaf in zijn
segment wordt beschouwd? Juist daarin is BMW geslaagd met de vijfde
generatie van de 3 Serie, die vanaf 5 maart 2005 bij de BMW dealers
staat.
Voor BMW is de 3 Serie in deze drie decennia meer geweest dan alleen
een succesvol model. Belangrijke technologische innovaties werden vaak
als eerste op grote schaal in de 3 Serie toegepast, die tot de komst
van de 1 Serie de basis modelreeks was van BMW. En een groot succes:
met meer dan drie miljoen geproduceerde exemplaren is bijna iedere
tweede BMW die van de band loopt een 3 Serie.
De nieuwe 3 Serie bewijst dat de BMW-ingenieurs niet alleen
vooruitgang hebben geboekt in technische details. De vijfde generatie
overtuigt nog veel meer door de voor bestuurder en passagiers
duidelijk merkbare innovaties op het gebied van motorentechnologie,
onderstel en comfort, drie gebieden waarop BMW altijd al toonaangevend
was.
Het resultaat van ruim drie jaar ontwikkelingswerk is een auto die de
lat in het premium middenklasse segment weer een stuk hoger legt.
Een harmonieus concept.
Daarmee bedoelt BMW de perfecte symbiose van een krachtige
aandrijving, een dynamisch onderstel, een stijve carrosserie die volop
ruimte biedt en optimaal rijcomfort voor alle inzittenden.
Afhankelijk van de modelreeks ligt de nadruk op een van deze
eigenschappen. Bij de sportieve 3 Serie overheersen net als bij
eerdere generaties de rijdynamische kwaliteiten.
Het concept van de 3 Serie is zo succesvol omdat BMW inziet dat de
overwegend sportief ingestelde 3 Serie rijder niet alleen sportief
onderweg wil zijn, maar ook een auto wenst die perfect is toegerust
voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, boodschappen doen of
vakantieritten. De nieuwe 3 Serie combineert deze ogenschijnlijk
tegenstrijdige eisen op formidabele wijze: hij biedt meer rijplezier
dan zijn voorganger, meer veiligheid en meer comfort.
Werelddebuut met vier nieuwe motoren.
Nog meer dan bij andere merken in het premium segment draait het bij
BMW om de aandrijving: achterwielaandrijving, krachtige, gecultiveerde
motoren, gecombineerd met dynamisch schakelende sporttransmissies zijn
het visitekaartje van BMW en de 3 Serie in het bijzonder geworden.
De 3 Serie wordt geïntroduceerd met drie benzinemotoren en een
dieselkrachtbron. Stuk voor stuk staan deze aggregaten bol van de
technologische innovaties. De BMW 320i beschikt als enige in serie
geproduceerde viercilinder over VALVETRONIC. Bij de zescilinders
lijnmotoren van de 330i en 325i wordt voor het eerst een motorblok van
magnesium toegepast, evenals VALVETRONIC. De 320d heeft common rail
technologie van de tweede generatie, meervoudige brandstofinjectie en
een turbocompressor met variabele turbine geometrie.
Zesversnellingsbak standaard.
Een krachtige motor komt pas goed tot zijn recht met een sportieve
transmissie, wederom een specialisme van BMW. Een handgeschakelde
zesversnellingsbak is standaard op alle uitvoeringen, als optie is een
zestraps-automaat met Steptronic verkrijgbaar.
Hightech voor een nog beter onderstel.
Op het gebied van rijdynamiek overtreft de nieuwe 3 Serie zelfs zijn
voorganger, die al als maatstaf in zijn klasse werd gezien. De nieuwe
five-link achteras, de vooras met dubbele onderste draaipunten, en het
optionele Active Front Steering zijn afkomstig uit hogere segmenten en
geperfectioneerd voor de 3 Serie. Het resultaat is een auto die zelfs
in de moeilijkste situaties als op rails rijdt en bijzonder veel
rijplezier biedt, ja zelfs verslavend is. Dat is tevens te danken aan
de nieuwste generatie van het onderstelregelsysteem DSC, dat op de
zescilindermodellen is uitgebreid met een aantal nieuwe functies,
zoals het droogremmen van de remschijven op nat wegdek voor een
optimale vertraging.
De carrosserie: lichter, stijver en veiliger.
Niet alleen door staal te vervangen door aluminium, maar ook door
gebruik te maken van nieuw ontwikkelde staalsoorten en
staalvervormingstechnologieën is de carrosserie van de 3 Serie maar
liefst 25 procent stijver, sterker en toch lichter dan die van zijn
voorganger. Hiervoor grepen de BMW-ingenieurs zelfs terug op een
eeuwenoude bouwtechniek: zwaarbelaste delen worden met elkaar
verbonden door spanten. De hogere stijfheid gaat het torderen van de
auto tegen, hetgeen de rijdynamiek ten goede komt. Een sterker
koetswerk betekent bovendien meer passieve veiligheid.
Zijdelingse aanrijding: de veiligste 3 Serie ooit.
Bij de veiligheidsstructuur van de nieuwe BMW 3 Serie is aan alle
voorwaarden voldaan om bij de Europese botsproeven van EuroNCAP de
beste resultaten te bereiken. Als een van de eerste autos voldoet hij
bovendien aan de laatste, extreem zware Amerikaanse normen voor
zijdelingse aanrijdingen. Bij deze test botst een massa van 1,3 ton
met 50 km/h op het voorportier, de achilleshiel van elke auto. Tevens
worden botsingen gesimuleerd met hoge terreinwagens, die een auto
boven de beschermende dorpel raken, en aanrijdingen van achter met een
snelheid van 80 km/h. De 3 Serie doorstaat deze beproeving met glans.
Gegroeid voor meer rijstabiliteit, passieve veiligheid en comfort.
De buiten- en binnenafmetingen van de nieuwe BMW 3 Serie zijn
gegroeid, evenals de wielbasis, waardoor achterpassagiers profiteren
van meer beenruimte. Het interieur groeide ook in de breedte. De extra
centimeters dragen tevens bij aan het ruimtelijke gevoel dat het
interieur biedt.
Functies voor rijder en bijrijder op harmonieuze wijze geïntegreerd.
Het dashboard van de nieuwe 3 Serie is minder dan voorheen uitsluitend
op de bestuurder gericht. Functies die niet uitsluitend aan de
bestuurder zijn voorbehouden, zoals radio, navigatiesysteem, iDrive,
bevinden zich in de comfortzone midden op het dashboard, en zijn voor
beide voorste inzittenden goed bereikbaar. De instrumenten voor de
bestuurder zijn traditiegetrouw als in een cockpit om de bestuurder
gegroepeerd in de rijderszone, zodat de aandacht bij de weg kan
blijven.
Dankzij het doordachte interieurdesign is een grote hoeveelheid
comfortfuncties beschikbaar, die toch intuïtief en gemakkelijk te
bedienen zijn. De nieuwe 3 Serie biedt zoveel praktische,
comfortverhogende hulpmiddelen, dat hij de concurrentie met autos uit
hogere segmenten moeiteloos aan kan.
Dynamisch elegant exterieurdesign.
De designtaal van de nieuwe BMW 3 Serie versterkt de onderscheidende,
zelfbewuste uitstraling. Met zijn moderne ontwerp presenteert de
nieuwe 3 Serie zich als een dynamisch elegante sedan. Hij belichaamt
in perfecte harmonie de merkwaarden van BMW: aantrekkingskracht,
individualiteit, exclusiviteit. En dat op een niveau dat nooit eerder
in de 80-jarige historie van het merk werd bereikt.
AutoRai