| |
|Datum |Kenmerk | |26 januari 2005 |P-5 |Buitenshuis eten neemt toe
Het buiten-de-deur eten zal de komende jaren een aanzienlijke groei vertonen. Deze stijging vloeit voort uit de veranderde eetgewoontes van de Nederlanders. Zelf een uitgebreide maaltijd bereiden gebeurt alleen nog maar in het weekeinde. De hoeveelheid vrije tijd per individu neemt voorlopig niet toe. Een andere belangrijke factor voor de groei vormt de jeugd. Zij zijn opgevoed met snacken en "grazen". Deze generaties zullen hun eetgedrag zeker niet aanpassen en blijven trouwe gasten van de out-of-home markt. De strijd gaat met name om het aanbieden van de avondmaaltijd door onder andere de horeca, maar ook door sterk concurrerende aanbieders als de supermarkt, het benzinestation en nieuwe concepten. Eetcafés spelen hier al sterk op in door het verzorgen van niet al te ingewikkelde maaltijden (casual dining). Dit is één van de resultaten afkomstig uit het deelsectoronderzoek Eetcafés in Nederland van het bedrijfschap Horeca en Catering, dat vandaag gepresenteerd werd tijdens de vakbeurs BBB in het MECC Maastricht.
In de beginjaren was de opkomst van het concept eetcafé explosief. Sinds 1999 zijn er nog eens 140 eetcafés bij gekomen en komt het aantal uit op ongeveer 2250. Dit aantal zal naar verwachting nog een kleine stijging laten zien tot 2.300 bedrijven in 2010. De formule verkeert in de verzadigingsfase van de levenscyclus. De omzet van de eetcafés komt in 2004 uit op E 615 mln. (excl.btw). Op grond van de stijgende vraag naar "eenvoudige" maaltijden komt de totale omzet in 2010 uit op circa E 770 mln (excl. btw). Momenteel dragen de eetcafés circa 30% bij aan de totale omzet van de deelsector café-/barbedrijven, terwijl het aantal eetcafés ongeveer 20% van het aantal bedrijven uitmaakt. De gemiddelde omzet van een eetcafé bedraagt in 2004 ongeveer E 270.000 (ex. btw) en valt in de categorie middelgrote tot grote horecabedrijven.
Qua besteding is de grootste publieksgroep gasten ouder dan 50 jaar vaak gecombineerd met een hogere opleiding en een bovenmodaal inkomen. De stijging van het aantal éénpersoonshuishoudens en de toename van het aantal 50-plussers bieden potentiële kansen voor de eetcafés. Wel moet beseft worden dat de overstap van een wijk- of buurtcafé naar een eetcafé forse investeringen in keukenapparatuur en personeel vergt. De omzet moet een forse sprong naar boven maken om deze investering terug te verdienen.
Noot voor de redactie (