Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 26 januari 2005
Publicaties - 26 januari 2005
nieuw! Uitreiking bedrijfshulpverlening-diploma aan sportverenigingen nieuw! 250 zorgwoningen voor ouderen en gehandicapten in Brunssum op 1 februari 2005
Hondenpoep hoort niet op straat! Pas-65 verdwijnt Alles wat u wilde weten over Brunssum Brunssums project voorkomt schooluitval
Brunssum gaat strenger handhaven
SOCIALE ZAKEN EN ZORG: Gemeentegids nu ook op internet nieuw! Uitkeringen Sociale Zaken per 1 januari 2005 Gemeente presenteert nieuwe welstandseisen
nieuw! Nieuwe cliëntenraad Brunssum geïnstalleerd Brunssum pakt taalachterstand bij kinderen aan
nieuw! Eindejaarsuitkering voor minima van 65 jaar en ouder Gemeente pakt overlast aan
Informatiepunt voor huursubsidie Spreekuren wethouders Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas Wijkatlas 2004 op internet
BOUWEN IN BRUNSSUM: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK: Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit Dualisme in de gemeentepolitiek
Nieuwe Woningwet Inspreekuur voor burgers
Bouwen zonder vergunning?
Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig? MILIEU: De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning nieuw! Wanneer mag een container aan de straat staan?
Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum' nieuw! Bezorging Afvalwijzer Rd4 2005
Vul uw bouwaanvraag goed in! Nieuwe openings- en sluitingstijden milieuparken
Scheiden van afval? Goed voor uw beurs!
Inleveren asbest
Papier ophalen

VEILIGHEID: VERKEER/VERVOER:
U vindt veilig wonen belangrijk? nieuw! Tijdelijke afsluiting Karel Doormanstraat
Brunssum wordt veiliger nieuw! Parkeernota gemeente Brunssum 2005 Gemeente Brunssum gaat strenger handhaven Gemeente ziet toe op Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge Gemeente pakt Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord Verkeersspreekuur
---

Wanneer mag een container aan de straat staan?

De gemeenteraad heeft onlangs een nieuwe Afvalstoffenverordening vastgesteld. Hierin is van alles vastgelegd over afvalinzameling. Zo ook wanneer een container aan de straat mag worden gezet om leeggemaakt te worden.

De gemeenteraad heeft besloten dat vanaf zeven uur (19.00 uur) de avond vóór het inzamelen de container aan de straat mag worden gezet. Voor zeven uur 's avonds (19.00 uur) moet hij op de inzameldag weer naar achteren of binnen gehaald zijn.

Het moment waarop u de container buiten mag zetten, is daarmee vervroegd. Uit de praktijk blijkt dat dit voor veel mensen toch gemakkelijker is. Aan de andere kant stelt de nieuwe verordening ook dat de container op de ophaaldag 's avonds van de straat moet zijn weg gehaald. De reden hiervoor is dat het aanzien van de straat niet te lang bepaald mag worden door minicontainers die overal staan.

Denkt u er ook aan dat het deksel van de container altijd dicht moet zijn en dat er niets naast de container mag worden aangeboden. Iets aanbieden naast containers leidt ertoe dat de straat en buurt verloedert. Dat moet u niet willen. Daarnaast kan het ook een flinke boete opleveren en dat blijft toch zonde van het geld. De nieuwe Afvalstoffenverordening van de gemeente Brunssum kunt u hier raadplegen.
Uitreiking bedrijfshulpverlening-diploma aan sportverenigingen

Wethouder G. Gerards van de gemeente Brunssum heeft op dinsdag 25 januari 2005 aan 25 vrijwilligers van diverse sportverenigingen een diploma BHV (bedrijfshulpverlening) uitgereikt.

Sportverenigingen zijn verplicht om te beschikken over bedrijfshulpverleners (bhver). Een bhver biedt, bij ongevallen of brand, hulp in de periode tussen het tijdstip van het ontstaan van een incident en het arriveren van de professionele hulpverleners van brandweer, politie of ambulance. Ook zorgen zij voor alarmering van de professionele hulpverlening en het begeleiden en assisteren ervan.

Nog niet alle sportverenigingen beschikken over eigen bhvers. Vandaar dat SportpuntParkstad alle vrijwilligers binnen verenigingen in Brunssum, Onderbanken en Simpelveld de mogelijkheid heeft geboden om deel te nemen aan een cursus Bedrijfshulpverlener. De cursus vond plaats in december 2004, gedurende vier dagdelen, en werd verzorgd door Acaleph uit Geleen. Het examen werd afgenomen door het Nederlands Bureau Brandweerexamens.

Het diploma BHV bestaat uit de certificaten Levensreddende eerste hulp en Brandbestrijding en ontruiming. Deze zijn op dinsdag 25 januari 2005 door wethouder Gerards uitgereikt aan de 25 nieuwe bhvers.
---

Tijdelijke afsluiting Karel Doormanstraat

Op zondag 30 januari 2005 zal de Karel Doormanstraat gedurende enkele uren voor al het verkeer zijn afgesloten tussen de Kruisbergstraat en de Tollistraat. De afsluiting vindt plaats vanwege het rooien van een boom.

De rooiwerkzaamheden beginnen s och tendom10.00uur.Aanhetbegin van de middag zijndewerkzaamhedenafgerond.Gedurendedeafsluiting zal het verkeer vanuit Hoensbroek via de Kruisbergstraat worden omgeleid. Verkeer vanuit het Bodemplein wordt omgeleid via de Haansberg.

---

Ondertekening convenant op 26 januari 2005
250 zorgwoningen voor ouderen en gehandicapten in Brunssum

De gemeente, woningcorporaties, en ouderen- en
gehandicaptenorganisaties werken samen om in Brunssum 250 zorgwoningen te bouwen. Dit zijn woningen op maat gemaakt voor mensen die zorg nodig hebben (ouderen, gehandicapten) maar die nog wel min of meer zelfstandig kunnen en willen blijven wonen. Om te komen tot een zo goed mogelijke afstemming tussen vraag naar en aanbod van wonen, welzijn en zorg, hebben de betrokken partijen op woensdag 26 januari 2005 een convenant ondertekend. In dat convenant spreken de partijen af om samen op te trekken teneinde de doelen van het Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg te realiseren.

Nederland vergrijst. Het aantal ouderen -en daarmee het aantal mensen dat behoefte heeft aan zorg- neemt de komende jaren sterk toe, ook in Brunssum. De gemeente wil stimuleren dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Dat kan door het bouwen van aangepaste woningen op korte afstand van centrale punten waar medische, therapeutische en verpleegzorg wordt geboden. Het uiteindelijke doel is dat de zorg in alle wijken van Brunssum bereikbaar is voor iedereen, ongeacht de mate van zorg die hij/zij nodig heeft.

Masterplan
Om die ambitie te verwezenlijken, stelde de gemeenteraad van Brunssum op 23 maart 2004 het Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg vast. Dit masterplan is een soort totaalplan waarin de gemeente vooruit kijkt naar toekomstige ontwikkelingen (de vergrijzing) en aangeeft welke acties nodig zijn (tot op het niveau van de wijken) om goed op die ontwikkelingen in te springen: welke (toekomstige) zorgbehoefte is er in een wijk, welke zorgwoningen zijn nodig, waar moeten ze komen, welke soort zorg en welzijn moeten ze bieden, hoe moeten die georganiseerd worden, wat zijn de mogelijkheden, et cetera.

Het masterplan is het resultaat van intensief en interactief overleg tussen de gemeente en een groot aantal partijen uit die verantwoordelijk zijn voor wonen, welzijn en zorg in Brunssum. Daartoe behoren woningcorporaties, zorgaanbieders en welzijnsorganisaties.

Speerpunten
Een aanpak die in het masterplan wordt voorgesteld, is het inrichten van wijkservice-gebieden in de wijken. Elk gebied kent een centraal punt waar mensen terecht kunnen voor zorg en dienstverlening. De mensen die het meest hulpbehoevend zijn, wonen in een straal van 200 meter rondom dit centrale punt, mensen die zelfstandiger kunnen functioneren wonen op iets grotere afstand. In het centrale punt kunnen overigens ook algemene diensten worden ondergebracht die andere gebruikers trekken (bijvoorbeeld een kapper, of kinderopvang), dit om maatschappelijk isolement van de hulpbehoevende gebruikers te voorkomen.

Het masterplan heeft ook consequenties voor het woningbouwprogramma voor Brunssum: de nadruk zal liggen op de bouw van zorgwoningen, levensloopbestendige woningen en clusterwoningen, en op het realiseren van (kleinschalige psycho-geriatrische) zorg bij die woningen. In totaal moeten er ongeveer 250 van die woningen komen. Een aantal daarvan is reeds gerealiseerd, zoals bij het Woonzorgcentrum Emmastaete en aan de Gregoriuslaan. Andere zorgwoning-projecten zijn momenteel in uitvoering, onder meer in Brunssum-Noord.

Uitvoering
De uitvoering van het masterplan delegeren de betrokken partijen aan de Regiegroep Ouderenbeleid Brunssum. Deze Regiegroep speelt sinds drie jaar een centrale rol in de ontwikkeling van ouderenbeleid in de gemeente Brunssum en in de bewaking van de voortgang daarvan. In de Regiegroep zijn alle belangrijke instellingen voor ouderen, zorg en maatschappelijk werk van de gemeente Brunssum vertegenwoordigd. Daardoor is het mogelijk om te komen tot een samenhangend, integraal ouderenbeleid waarin de diverse belangen, deskundigheden, en ervaringen vroegtijdig en maximaal worden meegenomen.

In de Regiegroep zijn de volgende instanties vertegenwoordigd: Woningcorporatie Weller, woningcorporatie Wonen Zuid, Thuiszorg Oostelijk Zuid-Limburg, Centrum voor Maatschappelijk Werk en Welzijnswerk, de Centrale van Ouderenbonden, Huisartsen organisatie, Ouderenzorg: Gezondheidsdienst Oostelijk Zuid-Limburg, Gehandicaptenraad Brunssum, Seniorenraad Brunssum, Christelijke Zorgorganisatie, Zorgcentrum Huize Louise, Ouderenwelzijn Brunssum, en de gemeente Brunssum. Deze partijen hebben op 26 januari 2005 ook het convenant Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg ondertekend.
---
In de tweede week van januari 2005 verschijnt de Begrotingskrant 2005 van de gemeente. In deze krant leest u over een groot aantal ontwikkelingen in onze gemeente voor het komende jaar. Nieuwbouwprojecten, verkeersmaatregelen, investeringen in veiligheid, de bouw van voorzieningen voor jongeren en ouderen, sport en cultuur, onderwijs en wijken: de Begrotingskrant 2005 geeft u een overzicht van de ambities van Brunssum op deze en vele andere terreinen.
De Begrotingskrant 2005 is huis-aan-huis in heel Brunssum verspreid. Heeft u de krant niet ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente, telefoon (045) 527 86 33.
Het eerste concept van de Parkeernota gemeente Brunssum 2005 ligt momenteel ter inzage. Deze nota bevat de inspraakgevoelige onderdelen van het parkeerbeleid. Inmiddels is de nota volledig en is het eindconcept gereed.

Het exemplaar dat nu ter inzage ligt, zal door dit eindconcept vervangen worden en ligt voor eenieder nog tot en met 23 februari 2005 tijdens de openingsuren ter inzage in het Bestuurscentrum. Ook ligt een exemplaar in de openbare bibliotheek.

Wilt u een toelichting op de plannen, dan dient u vooraf een afspraak te maken. Bel daarvoor met het volgende telefoonnummer: (045) 527 84 02.
Zienswijzen ten aanzien van de Parkeernota kunt u tot en met 23 februari kenbaar maken aan Burgemeester en wethouders. Raadsvergadering op 1 februari 2005 De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 1 februari 2005 om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze vergadering zal door de Lokale Omroep (LOO) rechtstreeks op televisie worden uitgezonden op kanaal 50+ (704,25 Mhz). Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de tribune in de raadzaal.

De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de bibliotheek en in d'r Brikke-oave.

Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen:

Bestuursopdracht BMV-Zuid
De basisschool Langeberg wordt al enkele jaren geconfronteerd met ruimtegebrek. Op 27 mei 2003 heeft de gemeenteraad uitbreiding van de basisschool goedgekeurd. Daarbij werd aangegeven dat ook gekeken zou worden naar mogelijkheden om in de toekomst de school te integreren met een Brede Maatschappelijke Voorziening (BMV). Een BMV is een gebouw waar verschillende maatschappelijke functies in gehuisvest worden, bijvoorbeeld onderwijs, kinderopvang en sportfaciliteiten. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor het ontwikkelen van een dergelijke BMV in en rondom basisschool Langeberg.

Spoedvoorziening riolering basisschool Fatima
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan het vergoeden van noodzakelijke kosten voor het herstellen van de riolering van het schoolgebouw van basisschool Fatima, tot een maximumbedrag van 6.000 euro.

Verordening Woonwagenrechten 2005
De gemeente kan bewoners van woonwagens, die weigeren een huurcontract af te sluiten of die geen huur willen betalen, een belastingaanslag opleggen voor het hebben van een standplaats met een woonwagen op een woonwagencentrum. In de Verordening woonwagenrechten 2005 wordt aan de raad voorgesteld om de tarieven te verhogen met 3 procent, ingaande per 1 februari 2005.

Bezwaarschrift
Projectontwikkelingsmaatschappij Heuvelland BV en aannemersbedrijf Jongen BV hebben een bezwaarschrift ingediend tegen een besluit van de gemeenteraad van Brunssum van 7 juni 2004 om woonvlek I van het Emmaterrein te hersaneren volgens BEVER. De raad wordt gevraagd het bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren.

Ringwegen Parkstad Limburg
Parkstad Limburg moet beter bereikbaar worden, zowel voor verkeer van buiten als voor verkeer binnen de regio. Momenteel is het wegennet sterk versnipperd. Vandaar dat al jaren wordt gedacht aan een structuur van hoofdwegen, een binnen- en een buitenring, die het doorgaande verkeer om de Parkstad-gemeenten heenleidt.

De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met een kaderstellende notitie ringwegen Parkstad Limburg waarin de realisatie van de ringwegen is vastgelegd. Ook wordt de raad gevraagd akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de aanleg van de wegen. Het Brunssumse aandeel bedraagt bijna 9,7 miljoen euro, op een totale investering van 163 miljoen euro.

Overdracht gemeentelijk woningbezit
Woningcorporatie Weller exploiteert momenteel een aantal woningen waarover met de gemeente Brunssum in het verleden is overeengekomen dat deze woningen in de toekomst (tussen 2007 en 2011) weer aan de gemeente overgedragen zullen worden. De raad wordt nu gevraagd akkoord te gaan met het openbreken van deze overeenkomst uit het verleden en de woningen 224 in totaal aan Weller te verkopen voor een overeengekomen bedrag van 14,7 miljoen euro. Door deze transactie kunnen de huurders van deze woningen gebruik maken van een aanbod van Weller om de woningen eventueel te kopen.

Gemeentelijke bijdrage giro 555
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het doneren van 1 euro per inwoner voor de slachtoffers van de zeebeving-ramp in Azië. Het bedrag, 30.000 euro, zal overgemaakt worden op giro 555.

Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30 tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over een onderwerp dat op de agenda staat.

Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de vergadering van 1 februari 2005, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 28 januari, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 573 57 34, of per e-mail: harrie.van.de.roer@brunssum.nl).