Laatste wijziging 26 januari 2005
Publicaties - 26 januari 2005
nieuw! Uitreiking bedrijfshulpverlening-diploma aan sportverenigingen
nieuw! 250 zorgwoningen voor ouderen en gehandicapten in Brunssum
op 1 februari 2005
Hondenpoep hoort niet op straat! Pas-65 verdwijnt
Alles wat u wilde weten over Brunssum Brunssums project voorkomt
schooluitval
Brunssum gaat strenger handhaven
SOCIALE ZAKEN EN ZORG: Gemeentegids nu ook op internet
nieuw! Uitkeringen Sociale Zaken per 1 januari 2005 Gemeente
presenteert nieuwe welstandseisen
nieuw! Nieuwe cliëntenraad Brunssum geïnstalleerd Brunssum pakt
taalachterstand bij kinderen aan
nieuw! Eindejaarsuitkering voor minima van 65 jaar en ouder Gemeente
pakt overlast aan
Informatiepunt voor huursubsidie Spreekuren wethouders
Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg: WWZ Kompas Wijkatlas 2004 op
internet
BOUWEN IN BRUNSSUM: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Hou rekening met het Bouwstoffenbesluit Dualisme in de
gemeentepolitiek
Nieuwe Woningwet Inspreekuur voor burgers
Bouwen zonder vergunning?
Is mijn aan- of uitbouw vergunningsplichtig? MILIEU:
De behandeling van uw aanvraag bouwvergunning nieuw! Wanneer mag een
container aan de straat staan?
Commissie bewaakt het 'gezicht van Brunssum' nieuw! Bezorging
Afvalwijzer Rd4 2005
Vul uw bouwaanvraag goed in! Nieuwe openings- en sluitingstijden
milieuparken
Scheiden van afval? Goed voor uw beurs!
Inleveren asbest
Papier ophalen
VEILIGHEID: VERKEER/VERVOER:
U vindt veilig wonen belangrijk? nieuw! Tijdelijke afsluiting Karel
Doormanstraat
Brunssum wordt veiliger nieuw! Parkeernota gemeente Brunssum 2005
Gemeente Brunssum gaat strenger handhaven Gemeente ziet toe op
Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge Gemeente pakt
Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord Verkeersspreekuur
---
Wanneer mag een container aan de straat staan?
De gemeenteraad heeft onlangs een nieuwe Afvalstoffenverordening
vastgesteld. Hierin is van alles vastgelegd over afvalinzameling. Zo ook
wanneer een container aan de straat mag worden gezet om leeggemaakt te
worden.
De gemeenteraad heeft besloten dat vanaf zeven uur (19.00 uur) de
avond vóór het inzamelen de container aan de straat mag worden gezet.
Voor zeven uur 's avonds (19.00 uur) moet hij op de inzameldag weer
naar achteren of binnen gehaald zijn.
Het moment waarop u de container buiten mag zetten, is daarmee
vervroegd. Uit de praktijk blijkt dat dit voor veel mensen toch
gemakkelijker is. Aan de andere kant stelt de nieuwe verordening ook
dat de container op de ophaaldag 's avonds van de straat moet zijn weg
gehaald. De reden hiervoor is dat het aanzien van de straat niet te
lang bepaald mag worden door minicontainers die overal staan.
Denkt u er ook aan dat het deksel van de container altijd dicht moet
zijn en dat er niets naast de container mag worden aangeboden. Iets
aanbieden naast containers leidt ertoe dat de straat en buurt
verloedert. Dat moet u niet willen. Daarnaast kan het ook een flinke
boete opleveren en dat blijft toch zonde van het geld.
De nieuwe Afvalstoffenverordening van de gemeente Brunssum kunt u hier
raadplegen.
Uitreiking bedrijfshulpverlening-diploma aan sportverenigingen
Wethouder G. Gerards van de gemeente Brunssum heeft op dinsdag 25
januari 2005 aan 25 vrijwilligers van diverse sportverenigingen een
diploma BHV (bedrijfshulpverlening) uitgereikt.
Sportverenigingen zijn verplicht om te beschikken over
bedrijfshulpverleners (bhver). Een bhver biedt, bij ongevallen of
brand, hulp in de periode tussen het tijdstip van het ontstaan van een
incident en het arriveren van de professionele hulpverleners van
brandweer, politie of ambulance. Ook zorgen zij voor alarmering van de
professionele hulpverlening en het begeleiden en assisteren ervan.
Nog niet alle sportverenigingen beschikken over eigen bhvers. Vandaar
dat SportpuntParkstad alle vrijwilligers binnen verenigingen in
Brunssum, Onderbanken en Simpelveld de mogelijkheid heeft geboden om
deel te nemen aan een cursus Bedrijfshulpverlener. De cursus vond
plaats in december 2004, gedurende vier dagdelen, en werd verzorgd
door Acaleph uit Geleen. Het examen werd afgenomen door het Nederlands
Bureau Brandweerexamens.
Het diploma BHV bestaat uit de certificaten Levensreddende eerste hulp
en Brandbestrijding en ontruiming. Deze zijn op dinsdag 25 januari
2005 door wethouder Gerards uitgereikt aan de 25 nieuwe bhvers.
---
Tijdelijke afsluiting Karel Doormanstraat
Op zondag 30 januari 2005 zal de Karel Doormanstraat gedurende enkele
uren voor al het verkeer zijn afgesloten tussen de Kruisbergstraat en
de Tollistraat. De afsluiting vindt plaats vanwege het rooien van een
boom.
De rooiwerkzaamheden beginnen s och tendom10.00uur.Aanhetbegin
van de middag zijndewerkzaamhedenafgerond.Gedurendedeafsluiting
zal het verkeer vanuit Hoensbroek via de Kruisbergstraat worden
omgeleid. Verkeer vanuit het Bodemplein wordt omgeleid via de
Haansberg.
---
Ondertekening convenant op 26 januari 2005
250 zorgwoningen voor ouderen en gehandicapten in Brunssum
De gemeente, woningcorporaties, en ouderen- en
gehandicaptenorganisaties werken samen om in Brunssum 250 zorgwoningen
te bouwen. Dit zijn woningen op maat gemaakt voor mensen die zorg
nodig hebben (ouderen, gehandicapten) maar die nog wel min of meer
zelfstandig kunnen en willen blijven wonen. Om te komen tot een zo
goed mogelijke afstemming tussen vraag naar en aanbod van wonen,
welzijn en zorg, hebben de betrokken partijen op woensdag 26 januari
2005 een convenant ondertekend. In dat convenant spreken de partijen
af om samen op te trekken teneinde de doelen van het Masterplan Wonen,
Welzijn en Zorg te realiseren.
Nederland vergrijst. Het aantal ouderen -en daarmee het aantal mensen
dat behoefte heeft aan zorg- neemt de komende jaren sterk toe, ook in
Brunssum. De gemeente wil stimuleren dat mensen zo lang mogelijk
zelfstandig kunnen blijven wonen. Dat kan door het bouwen van
aangepaste woningen op korte afstand van centrale punten waar
medische, therapeutische en verpleegzorg wordt geboden. Het
uiteindelijke doel is dat de zorg in alle wijken van Brunssum
bereikbaar is voor iedereen, ongeacht de mate van zorg die hij/zij
nodig heeft.
Masterplan
Om die ambitie te verwezenlijken, stelde de gemeenteraad van Brunssum
op 23 maart 2004 het Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg vast. Dit
masterplan is een soort totaalplan waarin de gemeente vooruit kijkt
naar toekomstige ontwikkelingen (de vergrijzing) en aangeeft welke
acties nodig zijn (tot op het niveau van de wijken) om goed op die
ontwikkelingen in te springen: welke (toekomstige) zorgbehoefte is er
in een wijk, welke zorgwoningen zijn nodig, waar moeten ze komen,
welke soort zorg en welzijn moeten ze bieden, hoe moeten die
georganiseerd worden, wat zijn de mogelijkheden, et cetera.
Het masterplan is het resultaat van intensief en interactief overleg
tussen de gemeente en een groot aantal partijen uit die
verantwoordelijk zijn voor wonen, welzijn en zorg in Brunssum. Daartoe
behoren woningcorporaties, zorgaanbieders en welzijnsorganisaties.
Speerpunten
Een aanpak die in het masterplan wordt voorgesteld, is het inrichten
van wijkservice-gebieden in de wijken. Elk gebied kent een centraal
punt waar mensen terecht kunnen voor zorg en dienstverlening. De
mensen die het meest hulpbehoevend zijn, wonen in een straal van 200
meter rondom dit centrale punt, mensen die zelfstandiger kunnen
functioneren wonen op iets grotere afstand. In het centrale punt
kunnen overigens ook algemene diensten worden ondergebracht die andere
gebruikers trekken (bijvoorbeeld een kapper, of kinderopvang), dit om
maatschappelijk isolement van de hulpbehoevende gebruikers te
voorkomen.
Het masterplan heeft ook consequenties voor het woningbouwprogramma
voor Brunssum: de nadruk zal liggen op de bouw van zorgwoningen,
levensloopbestendige woningen en clusterwoningen, en op het realiseren
van (kleinschalige psycho-geriatrische) zorg bij die woningen. In
totaal moeten er ongeveer 250 van die woningen komen. Een aantal
daarvan is reeds gerealiseerd, zoals bij het Woonzorgcentrum
Emmastaete en aan de Gregoriuslaan. Andere zorgwoning-projecten zijn
momenteel in uitvoering, onder meer in Brunssum-Noord.
Uitvoering
De uitvoering van het masterplan delegeren de betrokken partijen aan
de Regiegroep Ouderenbeleid Brunssum. Deze Regiegroep speelt sinds
drie jaar een centrale rol in de ontwikkeling van ouderenbeleid in de
gemeente Brunssum en in de bewaking van de voortgang daarvan. In de
Regiegroep zijn alle belangrijke instellingen voor ouderen, zorg en
maatschappelijk werk van de gemeente Brunssum vertegenwoordigd.
Daardoor is het mogelijk om te komen tot een samenhangend, integraal
ouderenbeleid waarin de diverse belangen, deskundigheden, en
ervaringen vroegtijdig en maximaal worden meegenomen.
In de Regiegroep zijn de volgende instanties vertegenwoordigd:
Woningcorporatie Weller, woningcorporatie Wonen Zuid, Thuiszorg
Oostelijk Zuid-Limburg, Centrum voor Maatschappelijk Werk en
Welzijnswerk, de Centrale van Ouderenbonden, Huisartsen organisatie,
Ouderenzorg: Gezondheidsdienst Oostelijk Zuid-Limburg,
Gehandicaptenraad Brunssum, Seniorenraad Brunssum, Christelijke
Zorgorganisatie, Zorgcentrum Huize Louise, Ouderenwelzijn Brunssum, en
de gemeente Brunssum. Deze partijen hebben op 26 januari 2005 ook het
convenant Masterplan Wonen, Welzijn en Zorg ondertekend.
---
In de tweede week van januari 2005 verschijnt de Begrotingskrant 2005 van de
gemeente. In deze krant leest u over een groot aantal ontwikkelingen in onze
gemeente voor het komende jaar. Nieuwbouwprojecten, verkeersmaatregelen,
investeringen in veiligheid, de bouw van voorzieningen voor jongeren en
ouderen, sport en cultuur, onderwijs en wijken: de Begrotingskrant 2005
geeft u een overzicht van de ambities van Brunssum op deze en vele andere
terreinen.
De Begrotingskrant 2005 is huis-aan-huis in heel Brunssum verspreid. Heeft u
de krant niet ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente, telefoon (045)
527 86 33.
Het eerste concept van de Parkeernota gemeente Brunssum 2005 ligt momenteel
ter inzage. Deze nota bevat de inspraakgevoelige onderdelen van het
parkeerbeleid. Inmiddels is de nota volledig en is het eindconcept gereed.
Het exemplaar dat nu ter inzage ligt, zal door dit eindconcept
vervangen worden en ligt voor eenieder nog tot en met 23 februari 2005
tijdens de openingsuren ter inzage in het Bestuurscentrum. Ook ligt
een exemplaar in de openbare bibliotheek.
Wilt u een toelichting op de plannen, dan dient u vooraf een afspraak
te maken. Bel daarvoor met het volgende telefoonnummer: (045) 527 84
02.
Zienswijzen ten aanzien van de Parkeernota kunt u tot en met 23
februari kenbaar maken aan Burgemeester en wethouders.
Raadsvergadering op 1 februari 2005
De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 1 februari 2005
om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze vergadering zal
door de Lokale Omroep (LOO) rechtstreeks op televisie worden uitgezonden op
kanaal 50+ (704,25 Mhz). Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de
tribune in de raadzaal.
De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter
inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de
bibliotheek en in d'r Brikke-oave.
Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen:
Bestuursopdracht BMV-Zuid
De basisschool Langeberg wordt al enkele jaren geconfronteerd met
ruimtegebrek. Op 27 mei 2003 heeft de gemeenteraad uitbreiding van de
basisschool goedgekeurd. Daarbij werd aangegeven dat ook gekeken zou worden
naar mogelijkheden om in de toekomst de school te integreren met een Brede
Maatschappelijke Voorziening (BMV). Een BMV is een gebouw waar verschillende
maatschappelijke functies in gehuisvest worden, bijvoorbeeld onderwijs,
kinderopvang en sportfaciliteiten. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan
met het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie voor het ontwikkelen van een
dergelijke BMV in en rondom basisschool Langeberg.
Spoedvoorziening riolering basisschool Fatima
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan het vergoeden van noodzakelijke
kosten voor het herstellen van de riolering van het schoolgebouw van
basisschool Fatima, tot een maximumbedrag van 6.000 euro.
Verordening Woonwagenrechten 2005
De gemeente kan bewoners van woonwagens, die weigeren een huurcontract
af te sluiten of die geen huur willen betalen, een belastingaanslag
opleggen voor het hebben van een standplaats met een woonwagen op een
woonwagencentrum. In de Verordening woonwagenrechten 2005 wordt aan de
raad voorgesteld om de tarieven te verhogen met 3 procent, ingaande
per 1 februari 2005.
Bezwaarschrift
Projectontwikkelingsmaatschappij Heuvelland BV en aannemersbedrijf
Jongen BV hebben een bezwaarschrift ingediend tegen een besluit van de
gemeenteraad van Brunssum van 7 juni 2004 om woonvlek I van het
Emmaterrein te hersaneren volgens BEVER. De raad wordt gevraagd het
bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren.
Ringwegen Parkstad Limburg
Parkstad Limburg moet beter bereikbaar worden, zowel voor verkeer van
buiten als voor verkeer binnen de regio. Momenteel is het wegennet
sterk versnipperd. Vandaar dat al jaren wordt gedacht aan een
structuur van hoofdwegen, een binnen- en een buitenring, die het
doorgaande verkeer om de Parkstad-gemeenten heenleidt.
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met een kaderstellende notitie
ringwegen Parkstad Limburg waarin de realisatie van de ringwegen is
vastgelegd. Ook wordt de raad gevraagd akkoord te gaan met het
beschikbaar stellen van financiële middelen voor de aanleg van de
wegen. Het Brunssumse aandeel bedraagt bijna 9,7 miljoen euro, op een
totale investering van 163 miljoen euro.
Overdracht gemeentelijk woningbezit
Woningcorporatie Weller exploiteert momenteel een aantal woningen
waarover met de gemeente Brunssum in het verleden is overeengekomen
dat deze woningen in de toekomst (tussen 2007 en 2011) weer aan de
gemeente overgedragen zullen worden. De raad wordt nu gevraagd akkoord
te gaan met het openbreken van deze overeenkomst uit het verleden en
de woningen 224 in totaal aan Weller te verkopen voor een
overeengekomen bedrag van 14,7 miljoen euro. Door deze transactie
kunnen de huurders van deze woningen gebruik maken van een aanbod van
Weller om de woningen eventueel te kopen.
Gemeentelijke bijdrage giro 555
De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het doneren van 1 euro per
inwoner voor de slachtoffers van de zeebeving-ramp in Azië. Het
bedrag, 30.000 euro, zal overgemaakt worden op giro 555.
Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30
tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om
tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over
een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de
vergadering van 1 februari 2005, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 28
januari, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 573 57
34, of per e-mail: harrie.van.de.roer@brunssum.nl).
Gemeente Brunssum