Nr. 10
26 februari 2004
Vervoer op Maat introduceert Terugbelservice
Klanten die gebruik maken van Vervoer op Maat (VoM) kunnen voortaan gebruik maken van de Terugbelservice. Wethouder Lucas Bolsius (Sociale Zaken, Wijken en Buitenruimte) geeft hiervoor op woensdag 26 januari het startschot. De volautomatische terugbelservice zorgt ervoor dat de klant die dat wenst, ca. zeven minuten voordat het VoM voertuig arriveert, gebeld wordt met het verzoek zich gereed te maken voor vertrek. Klanten kunnen hierdoor voortaan thuis of elders binnen wachten op hun vervoer.
Bij het boeken van de rit dient de klant het telefoonnummer waarop deze gebeld moet worden op te geven. Dus ook dat van het te bezoeken adres. Indien de klant beschikt over een mobiele telefoon kan men zelfs gebeld worden in openbare gelegenheden zoals winkelcentra, dierentuin, etc. Alle ca 29.000 klanten zijn per brief geïnformeerd over deze nieuwe service.
De Rotterdamse Mobiliteit Centrale RMC, die belast is met de uitvoering van het VoM zoekt met haar geavanceerde planningssystemen voortdurend naar de meest efficiënte ritcombinaties. Zonder Terugbelservice moet de klant altijd minimaal een kwartier vóór de vraagtijd klaar staan voor vertrek en kan tot maximaal een kwartier ná de gevraagde tijd wordt opgehaald. Maximaal 30 minuten wachten in de hal van een flatgebouw of bij een afspreekpunt bij een winkelcentrum, is zeker bij slechte weersomstandigheden geen pretje. De Terugbelservice levert hiermee een duidelijke kwaliteitsverbetering op in het Vervoer op Maat systeem.
Vervoer op Maat (VoM) is een collectief vraagafhankelijk vervoersysteem voor ouderen en gehandicapten in de gemeente Rotterdam. Het systeem is in 1994opgezet bij de komst van de Wet Voorzieningen Gehandicapten. Het voorziet in vervoer voor diegenen die geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaarvervoer. Op dit moment maken jaarlijks ca 1 mln. passagiers gebruik van het Vervoer op Maat.
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam