Ingezonden persbericht


34th International Film Festival Rotterdam
26 januari - 6 februari 2005

PERSBERICHT 24 november 2004


- Anri Sala is Artist in Focus op IFFR 2005


- Exploding Cinema met exposities en films gewijd aan geluid


- Screen Test expositie verenigt Andy Warhol, Sylvia Kristel en Alfred Hitchcock

Voor het terugkerende programmaonderdeel Artist in Focus heeft het International Film Festival Rotterdam (26 januari - 6 februari 2005) Anri Sala geselecteerd. Het festival presenteert nieuwe en oudere videowerken van de Franse, uit Albanië afkomstige kunstenaar deels in Museum Boijmans Van Beuningen en deels in het filmprogramma. De editie 2005 van Exploding Cinema zal gewijd zijn aan geluid in relatie tot film. Met als ondertitel 'Sound Check', omvat dit IFFR programmadeel films, diverse tentoonstellingen, live events en debatten. Actuele, verhalende videokunst is ook op andere punten in het festivalprogramma opgenomen zoals in 'Screen Tests' in het Nederlands Fotomuseum: een expositie die door middel van diverse (audio)visuele media het effect van film of foto op het menselijk gelaat laat zien. Op deze tentoonstelling is onder meer werk te zien van Andy Warhol en Manon de Boer. De exposities in het kader van IFFR 2005 (ook in TENT., Witte de With, V2_ en Off Corso) worden geopend op donderdag 27 januari 2005. Enkele zijn ook na het festival nog te bezichtigen.

Voor het eerst zal het oeuvre van Anri Sala, dat al op diverse continenten in hoog aangeschreven kunstinstellingen te zien was, vertoond en geëxposeerd worden in de contekst van een internationaal filmfestival. Tijdens eerdere IFFR-afleveringen werden Dominique Gonzalez-Foerster en Isaac Julien verkozen tot Artist in Focus. IFFR 2005 brengt een hommage aan Sala in nauwe samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen. Hier zullen deels nieuwe en deels eerder door Sala gemaakte installaties een plek krijgen. Daarnaast zijn Sala's videodocumentaires, videoportretten, korte films en foto's te zien in meerdere festivalprogramma's.

Exploding Cinema zelf is ditmaal gewijd aan geluid als belangrijk instrument voor audivisuele kunstenaars en filmmakers. IFFR programmeur Edwin Carels brengt in deze festivalsectie filmprogramma's, exposities en debatten bijeen. Hij concentreert zich op vernieuwende verschijningsvormen van geluid in relatie tot en als bron van inspiratie voor diverse beeldmedia. De groepstentoonstelling 'murmur' in TENT. wordt een stille geluidsshow waar de meer subtiele geluiden kunnen worden gehoord en gezien. In het filmprogramma zijn onder meer te zien: speelfilms (5 van Abbas Kiarostami en UNE VISITE AU LOUVRE van Jean-Marie Straub & Danièle Huillet), vele korte(re) films: Matt Hulse's Audible Picture Show; een experimenteel geluidswerk met film van Jonas Mekas, mini-opera's op animatiefilm van de Estse kunstenaar Matti Kutt, conceptuele videoclips van Tony Cokes en de symfonische korte films van Kirsten Winter.

In het Exploding Cinema: Sound Check-programma zijn verder opgenomen: 'Testing, Testing' (dagelijkse serie presentaties in Witte de With door kunstenaars en filmmakers), de installatie SCIENCE FRICTION JAZZ in V2_ (met onder meer geluidsartiest Francisco Lopez) en 'DVdrome' (presentatie van een nieuw genre dvd's met daarop vernieuwende combinaties van geluid, muziek en beeld). Ook vinden binnen Exploding Cinema de wereldpremières plaats van vijf korte IFFR-opdrachtfilms allen gemaakt met dezelfde soundtrack van componist David Shea; dit in het kader van het samenwerkingsproject ZIEN KIJKEN FILMEN van het IFFR en de Provincie Zuid-Holland.

Buiten Exploding Cinema biedt het IFFR eveneens een ruime keuze aan beeldkunst. Zo vindt in het Nederlandse Fotomuseum de expositie 'Screen Tests' plaats. Het thema van Screen Tests is het effect van de film- of fotocamera op het menselijk gelaat. Een keuze uit de meer dan 400, onlangs gerestaureerde screen tests van Andy Warhol, de godfather van het genre, vormt de ouverture van een groepsexpositie van kunstenaars geïnspireerd door hetzelfde idee. Zij maken daarvoor gebruik van 16 of 35 mm film, video, fotografie of diashows. Verwacht worden een korte film en documentaire van Manon de Boer over en met Sylvia Kristel (ooit actief in de Emmanuelle-softporno, later theateractrice, schrijfster en kunstenares) en het nieuwe project van Johan Grimonprez over look-alikes van Alfred Hitchcock.

(einde persbericht)

Noten aan de redactie:

- in bijlage (zie hieronder): achtergrondinformatie over het IFFR beleid ten aanzien de presentatie van filmgerelateerde kunst.
- meer informatie, beeldmateriaal en interviews: IFFR Press Office, Bert-Jan Zoet of Gert-Jan Bleeker, tel +31.10.8909090 of press@filmfestivalrotterdam.com
- IFFR 2005 persaccreditatie-aanvragen: zie www.filmfestivalrotterdam.com of via Willemijn Steentjes, tel +31.10.890.90.90 of press@filmfestivalrotterdam.com

Bijlage bij IFFR persbericht dd. 22 november 2004:

Terugblik en positie van filmgerelateerde kunst in het IFFR programma

Het IFFR, opgericht in 1972 en gewijd aan de vertoning en actieve ondersteuning van onafhankelijke en experimentele filmkunst van over de hele wereld, blijft zich ontwikkelen. Dankzij een selectieve programmering en drie karakteristieke onderdelen behoudt het festival tot op de dag van vandaag zijn vooruitstrevende en vernieuwende karakter en tevens zijn internationale 'frontrunner'-positie: het Hubert Bals Fonds, de CineMart en het festivalonderdeel Exploding Cinema.

Respectievelijk in 1983 en 1988 verrijkte het IFFR het festival met de CineMart (een coproductiemarkt voor filmprojecten met een laag tot middelgroot budget) en met het Hubert Bals Fonds (voor bijdragen aan filmmakers in ontwikkelingslanden). Rond het midden van de jaren negentig was het IFFR een van de eerste festivals die de grote mogelijkheden en gevolgen van de digitale revolutie signaleerde en een ruime plek gaf in zijn programma. Het IFFR introduceerde toen Exploding Cinema, een festivalprogramma dat de snel opkomende cross-overs tussen film en zowel beeldende als podiumkunsten in kaart bracht.

Een grote variatie aan actuele exposities van hedendaagse videokunst, live performances waarin bewegend beeld of film, beeldcultuur of e-culture een rol spelen is inmiddels onlosmakelijk onderdeel geworden van het festivalprogramma. In alle secties zijn vormen van filmgerelateerde kunst terug te vinden. Sinds twee festivaledities, kiest het IFFR daarom naast de Filmmakers in Focus ook een Artist in Focus. Deze Focus neemt doorgaans de vorm aan van een solotentoonstelling plus filmvertoningen. Zo werden in 2003 Dominique Gonzalez-Foerster en in 2004 Isaac Julien gekozen tot Artist in Focus. TIjdens IFFR 2005 is de beurt aan Anri Sala. In het filmprogramma worden al sinds jaren (digitale) videofilms opgenomen of, zoals in de VPRO Tiger Awards Competitie van 2003, hetproject BODY SONG van Simon Pummell, bestaande uit een speelfilm en een daarmee verbonden website.

Ondertussen is Exploding Cinema van gedaante veranderd. Sinds drie jaar concentreert dit programma zich op een bepaald en specifiek aspect van beeldcultuur. Zo pionierde het programma in 2003 terug naar de fundamentele energiepuls als inspiratie voor beeldkunst en werd in 2004 het werk getoond van kunstenaars die op eigen wijze werken met computer- en online games. Exploding Cinema omvat telkens een groepsexpositie, vertoningen van filmgerelateerd werk, optredens en presentaties van op het festival aanwezige kunstenaars, musici of filmmakers. Tijdens IFFR 2005 richt Exploding Cinema zich op geluid zoals dat momenteel vernieuwende kunstenaars inspireert in (hun) film en videowerken.

De plek die film- en videogeraleteerde kunst op organische wijze in het festivalprogramma inneemt is mede de verdienste van de bereidheid tot samenwerking en voortgaande dialoog vanuit de Rotterdamse culturele instellingen Museum Boijmans Van Beuningen, Witte de With, TENT., het Nederlands Fotomuseum, V2_, Rotterdamse Schouwburg en Off Corso. Van eminent belang is tevens de ondersteuning van de gemeente Rotterdam, de Mondriaan Stichting, het VSB Fonds en HGIS.

(einde bijlage bij IFFR persbericht dd. 22 november 2004)

Meer informatie: zie www.filmfestivalrotterdam.com


- - - - - - - - - - - - - - - - - -
International Film Festival Rotterdam
Press Department:
Bert-Jan Zoet, Press Officer
Gert-Jan Bleeker, Assistent Press Officer
Willemijn Steentjes, Press Accreditations
Jeppe Kleyngeld, Press Office Intern

P.O. Box 21696
3001 AR ROTTERDAM
The Netherlands

tel + 31 10 890 90 90
fax + 31 10 890 90 91
email press@filmfestivalrotterdam.com
http://www.filmfestivalrotterdam.com

IFFR 2005: Wed, Jan. 26 - Sun, Febr. 6, 2005

---
Message created at: Wed, 24 Nov 2004 13:02:58 +0100 Message sent by: press@filmfestivalrotterdam.com Message served by: Filmfestivalrotterdam.com, the Netherlands ---