Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
25 januari 2005
PB05-007
Consumentenvertrouwen stijgt licht
Het consumentenvertrouwen is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in
januari 2005 uitgekomen op -26. Dit is 3 punten hoger dan in december 2004.
De verbetering van het vertrouwen volgt op vier achtereenvolgende maanden
van dalingen. De stijging in januari is vooral veroorzaakt doordat consumenten
minder negatief zijn geworden over de toekomst van de economie en van de
eigen financiën. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek van het
CBS.
Oordeel economisch klimaat iets minder slecht
Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat, voor seizoen
gecorrigeerd, is in januari 2005 iets verbeterd ten opzichte van een maand
eerder. Per saldo steeg het oordeel over het economisch klimaat met 2 punten
naar -35. Over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden zijn
consumenten minder negatief geworden. Over het klimaat in de afgelopen
twaalf maanden zijn ze echter negatiever geworden.
Consumenten minder negatief over eigen financiën
De koopbereidheid is, gecorrigeerd voor seizoeninvloeden, in januari
uitgekomen op -20. Dit is hoger dan in december vorig jaar. De
koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het
eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote
aankopen.
Consumenten zijn ten opzichte van december aanzienlijk minder negatief
geworden over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook het
oordeel over het doen van grote aankopen zoals meubels is, net als in
december, verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Over de eigen
financiën in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten voor de derde
ln....
achtereenvolgende maand niet van mening veranderd.
sbc.... tien werkdagen van de maand.
Technische toelichting
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste
w De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens
vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het
w consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van
huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen
w financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten
CBS Persbericht PB05-007 pagina 1 van 3
Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend
huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de
verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en
aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het
slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren
worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het
percentage pessimisten.
De berekening van de seizoeninvloeden wordt eenmaal per jaar
geactualiseerd. Dat is nu gebeurd op basis van de cijfers tot en met december
2004. Hierdoor zijn de seizoengecorrigeerde cijfers vanaf 2001 herzien en zijn
geringe afwijkingen van eerder gepubliceerde uitkomsten mogelijk.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO,
voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC
hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC-
berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar
in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en
diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De
EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest
recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.
Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2004 2005
Juli Augustus September Oktober November December Januari
Consumenten- -21 -20 -22 -25 -26 -29 -26
vertrouwen
Oordeel -25 -24 -24 -30 -32 -37 -35
economisch
klimaat
Economisch -51 -50 -47 -51 -53 -54 -58
klimaat afgelopen
jaar
Economisch 0 3 -1 -9 -11 -21 -12
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -18 -17 -20 -22 -22 -24 -20
Financiële -23 -25 -28 -26 -28 -28 -28
situatie afgelopen
jaar
Financiële -3 2 -4 -10 -9 -16 -8
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -29 -29 -28 -31 -31 -27 -24
grote aankopen
Bijgestelde cijfers zijn cursief weergegeven
Bron: CBS
CBS Persbericht PB05-007 pagina 2 van 3
Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden
(oorspronkelijke reeks)
2004 2005
Juli Augustus September Oktober November December Januari
Consumenten- -21 -18 -21 -27 -28 -32 -24
vertrouwen
Oordeel -25 -22 -23 -33 -35 -40 -31
economisch
klimaat
Economisch -52 -49 -45 -52 -54 -57 -52
klimaat afgelopen
jaar
Economisch 3 6 -2 -14 -16 -22 -10
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid -18 -16 -20 -24 -24 -26 -19
Financiële -23 -24 -29 -26 -29 -28 -27
situatie afgelopen
jaar
Financiële -5 3 -3 -12 -9 -15 -8
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor -25 -27 -28 -33 -33 -36 -23
grote aankopen
Bron: CBS
Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en
de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden)
40
30
20
10
0
-10
-20
-30
-40
-50
2000 2001 2002 2003 2004 2005
Consumentenvertrouwen (definitie CBS)
Consumentenvertrouwen (definitie EC)
Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB05-007 pagina 3 van 3
---- --
Centraal Bureau voor de Statistiek