Gemeente Borger-Odoorn
25-01-2005
GEMEENTEWERF BORGER-ODOORN GEREALISEERD BINNEN BESCHIKBARE BUDGET
De verbouwing van het gemeentehuis in Exloo werd enkele jaren geleden
gerealiseerd binnen het daarvoor geraamde budget. Ook na het opmaken
van de financiële afrekening voor de centrale werf, het afvalbrengpunt
en de brandweerkazerne 2e Exloërmond blijkt dat het investeringsbudget
niet geheel is gebruikt. Dit budget was (na btw correctie) 5.890.312.
In januari 2003 is met de bouw gestart. In het najaar van dat jaar was
het afvalbrengpunt gereed en het gehele complex werd in april 2004
opgeleverd. De officiële opening vond plaats op 4 september 2004.
De bouwtijd was vier maanden langer dan gepland. Dat had te maken met
het slechte weer bij de start en het faillissement van de
hoofdaannemer Simon Benus Bouw B.V.
Na de aanbesteding kon het budget al in positieve zin worden
bijgesteld. De aanbesteding viel namelijk 706.399 mee. Het benodigde
budget kwam daarmee op 5.183.913.
Na het opmaken van de eindafrekening blijkt dat voor realisering van
het project 4.745.888 nodig is geweest. Nog eens een voordeel van
429.025.
Het voordeel van dat deel van de investering dat betrekking heeft op
het afvalbrengpunt wordt ten gunste van de afvalbegroting gebracht.
Het afvalbrengpunt wordt namelijk betaald uit de opbrengsten van de
afvalstoffenheffing.
Van het totale voordeel is een bedrag van 378.096 ten gunste van de
afvalbegroting gebracht. De rest ( 757.328) komt in de normale
exploitatiebegroting.
De gemeenteraad wordt voorgesteld dit laatste bedrag te reserveren
voor het nog resterende deel van het huisvestingsproject, te weten de
realisering van de brandweerkazerne in Borger.