Gemeente Borger-Odoorn


25-01-2005
GEMEENTEWERF BORGER-ODOORN GEREALISEERD BINNEN BESCHIKBARE BUDGET

De verbouwing van het gemeentehuis in Exloo werd enkele jaren geleden gerealiseerd binnen het daarvoor geraamde budget. Ook na het opmaken van de financiële afrekening voor de centrale werf, het afvalbrengpunt en de brandweerkazerne 2e Exloërmond blijkt dat het investeringsbudget niet geheel is gebruikt. Dit budget was (na btw correctie) 5.890.312.

In januari 2003 is met de bouw gestart. In het najaar van dat jaar was het afvalbrengpunt gereed en het gehele complex werd in april 2004 opgeleverd. De officiële opening vond plaats op 4 september 2004. De bouwtijd was vier maanden langer dan gepland. Dat had te maken met het slechte weer bij de start en het faillissement van de hoofdaannemer Simon Benus Bouw B.V.
Na de aanbesteding kon het budget al in positieve zin worden bijgesteld. De aanbesteding viel namelijk 706.399 mee. Het benodigde budget kwam daarmee op 5.183.913.

Na het opmaken van de eindafrekening blijkt dat voor realisering van het project 4.745.888 nodig is geweest. Nog eens een voordeel van 429.025.
Het voordeel van dat deel van de investering dat betrekking heeft op het afvalbrengpunt wordt ten gunste van de afvalbegroting gebracht. Het afvalbrengpunt wordt namelijk betaald uit de opbrengsten van de afvalstoffenheffing.
Van het totale voordeel is een bedrag van 378.096 ten gunste van de afvalbegroting gebracht. De rest ( 757.328) komt in de normale exploitatiebegroting.

De gemeenteraad wordt voorgesteld dit laatste bedrag te reserveren voor het nog resterende deel van het huisvestingsproject, te weten de realisering van de brandweerkazerne in Borger.