Gemeente Kerkrade
---
25.01.05: Z akkoord spoorbrug Locht
De gemeente Kerkrade en de Nederlandse Spoorwegen hebben een akkoord
bereikt ten aanzien van de spoorbrug nabij de Locht. Het akkoord in de
vorm van een schikking komt erop neer dat de Nederlandse Spoorwegen de
brug 'om niet' in eigendom geeft bij de gemeente Kerkrade. Ook is de
NS bereid gevonden om 50% van de noodzakelijke kosten voor het herstel
te betalen tot een maximum van EUR 300.000,--.
Met deze schikking wordt voorkomen dat via maandenlange of misschien
wel jarenlange procedures moet worden uitgevochten wie de kosten voor
zijn rekening zou moeten nemen. Dat zou namelijk betekenen dat de brug
al die tijd afgesloten blijft voor alle verkeer. De gemeente Kerkrade
wil dit koste wat kost voorkomen.
Historische waarde
Ofschoon de brug niet als officieel monument staat aangemerkt, kan er
wel een zekere historische waarde aan toe worden gekend. De brug ligt
al ruim 70 jaar op deze locatie en het is een van de laatste bruggen
van dit type, dat nog in gebruik is. Vandaar het besluit van de
gemeente Kerkrade om de bestaande brug te saneren en in zijn huidige
vorm voor gebruik geschikt te maken.
Aanpak
Bij de sanering dienen drie problemen te worden aangepakt: de schades
aan de staalconstructie, de problematiek rondom het houten rijdek en
er moet een versterking van de brug gerealiseerd worden, zodat
zwaardere verkeersbelasting mogelijk is. Eerst wordt het huidig
(houten) rijdek versterkt en vervolgens 'ingepakt' in een
kunststoffolie. Die folie (opgebouwd uit carboon en teflonvezels)
wordt via een epoxyhars aan het hout gebonden. Met een sterker rijdek
en een hogere belasting tot gevolg. Door het 'inpakken' van het rijdek
ontstaat een soort plaat die als een geheel gaat functioneren. De
problematiek van het huidige rijdek (vele kleine planken die
onafhankelijk van elkaar werken) wordt daarmee opgelost. Aanvullend
kan het asfaltdek worden vervangen door extra beplanking die met het
bestaande dek wordt ingepakt. Als rijvloer wordt de epoxyhars
ingestrooid met split. Dit zorgt enerzijds voor een gewichtsbesparing
en anderzijds voor een hogere maximaal toelaatbare belasting van de
brug. De staalconstructie kan plaatselijk gerepareerd worden door de
beschadigde onderdelen te vervangen. Tot slot wordt de hele
staalconstructie gestraald en opnieuw geconserveerd.
Naar verwachting starten eind maart de werkzaamheden aan de brug. Als
alles volgens planning verloopt, wordt de brug in juni weer
vrijgegeven voor het verkeer.