Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Verlichtingsbranche in de schijnwerpers
25-01-2005
In opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), de Centrale
Branchevereniging Wonen (CBW) en Uneto-VNI is de markt voor
huishoudelijke verlichting in kaart gebracht. Nederland telt ruim
vijfduizend verkooppunten voor armaturen.
De totale markt (armaturen en lichtbronnen) wordt geraamd op ⬠505
miljoen (exclusief BTW). De consument vraagt enerzijds om kwaliteit,
service en informatie, maar kijkt ook sterk naar de prijs. Een kans
voor de branche als geheel is gelegen in het verhogen van de
aankoopfrequentie van verlichting. Dit kan onder andere door
verlichting meer als modeartikel te presenteren en af te stemmen op de
groeiende behoefte aan kwaliteit, service en goede voorlichting. Dit
biedt kansen voor verlichtingsspeciaalzaken en meubelzaken die kunnen
samenwerken om van elkaars specifieke vakkennis te profiteren. Dit
blijkt uit het onderzoek âDe verlichtingsbranche in de schijnwerpers:
structuuronderzoek naar de markt voor verlichtingsartikelenâ van het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Consumenten willen een compleet beeld
De consument kan in diverse branches armaturen en lichtbronnen kopen.
De belangrijkste verkoopkanalen zijn de verlichtingsspeciaalzaak, de
doe-het-zelfzaken en de detailhandel in woninginrichting. De
verschillende verkoopkanalen hebben elk hun eigen sterke punten.
Verlichtingsspeciaalzaken moeten zichzelf echt als speciaalzaak
profileren. Het assortiment moet onderscheidend zijn ten opzichte van
andere verkoopkanalen. Mogelijkheden zijn hier het in het assortiment
voeren van designverlichting en specifieke collecties. Hierdoor wordt
het specialisme bevestigd. Voor de woonwinkels liggen de kansen in het
gecombineerd presenteren van verlichting en meubels. Ondernemers
kunnen consumenten laten zien dat zij met het aanpassen van
verlichting het interieur met relatief weinig middelen kunnen
veranderen. Een presentatie van verlichtingsconcepten in winkels kan
de consument op weg helpen zich een voorstelling hiervan te maken.
Kansen voor ondernemers
Door in te haken op het modebewustzijn van consumenten en het bieden
van kwaliteit krijgen ondernemers in de verlichting- en wonenbranche
kansen. De consument heeft een groeiende behoefte aan kwaliteit,
service, informatie en een goede voorlichting. In de winkel kan een
totaalbeeld worden geboden aan de consument binnen een afgestemd
assortiment en winkelconcept. Op deze wijze is het mogelijk meer
traffic te genereren. Uiteraard gelden hierbij voorwaarden aan
bijvoorbeeld technisch inzicht, creatief omgaan met klanten,
klantenbinding en assortimentskeuzes.
Meer informatie
U kunt het rapport âDe verlichtingsbranche in de schijnwerpersâ voor
⬠15, - (excl. verzend- en administratiekosten) bestellen bij de
infodesk van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel; per email
bestel@hbd.nl, via internet , per fax naar HBD bestelservice 070-3385
711 of telefonisch bij de HBD-bestellijn 0800-023 0205 (gratis). Ook
kunt u het rapport gratis downloaden.
Volgende... Er zijn 29 gerelateerde artikelen Eerste pagina
>> Laatste pagina
> 1. Verlichtingsbranche in de schijnwerpers
2. Vernieuwde campagne âVolg je neus naar de warme bakkerâ maakt
optimaal gebruik van media
3. Aantal etnische ondernemers in detailhandel fors toegenomen
4. Volop kansen voor samenwerking in de bloemendetailhandel
5. Meer regie en vernieuwing gewenst bij ontwikkeling
woonboulevards
6. Piraterij leidt tot omzetdaling bij meer dan de helft van de
videotheken
7. HBD scriptieprijzen uitgereikt
8. âSmaak van vakmanschapâ is rode draad op 5e Dag van de warme
bakker
9. Mannen geven meer geld uit aan verzorgingsproducten
10. Speciaalzaak favoriet bij aankoop televisie
11. Nederlanders bezuinigen niet op huisdieren
---