RR2020: Ontwerp toekomst regio Rotterdam gereed
Dit is een persbericht van het Projectbureau RR2020
Meer kwaliteit, meer variatie en meer tempo
Meer kwaliteit, meer variatie en meer tempo, dat is de kern van
het Ontwerp van het Ruimtelijk Plan Regio Rotterdam 2020 (RR2020) dat
door Gedeputeerde Staten en het Dagelijks Bestuur van de stadsregio
Rotterdam is vastgesteld. Het RR2020 versterkt de economie, de
infrastructuur en de woonomgeving voor alle bewoners in de gehele
regio. Bovendien wordt flink geïnvesteerd in recreatie en worden de
natuur- en milieubelangen goed gewaarborgd. De verdere aanpak is
neergelegd in `Tien punten voor de regio Rotterdam', essentiële
opgaven voor alle betrokkenen in de regio.
Na voorlopige vaststelling door de regioraad krijgen de gemeenten in
de regio in de periode van maart tot juni de gelegenheid te reageren
op het ruimtelijk plan van de regio, voor burgers en maatschappelijke
organisaties is de maand april gereserveerd. Als rode draad door het
Ontwerp loopt de grote behoefte aan meer kwaliteit, variatie en tempo.
Meer kwaliteit betekent onder andere dat de leefbaarheid in deze
drukke en dichtbevolkte regio verbetert waarbij natuur en milieu een
belangrijke rol spelen. Meer variatie is nodig om bewoners en
bedrijven die nieuwe huisvesting zoeken meer keuzen te geven en aan de
regio te binden. Meer tempo is nodig omdat verbetering van wonen en
werken in de regio hoogst urgent is en niet meer aansluit bij de
snelle veranderingen in de bevolkingssamenstelling en de arbeidsmarkt.
Tien punten
Het RR2020 is een integraal plan waarin de provincie Zuid-Holland en
de stadsregio Rotterdam alle belangrijke thema's en ontwikkelingen in
samenhang hebben afgewogen. Het resultaat is een ambitieus plan over
de ontwikkeling van deze regio tot aan 2020.
De opgave voor de regio laat zich samenvatten in de `tien punten voor
de regio Rotterdam'. Deze bevatten de kern van de ruimtelijke
ontwikkelingsopgave: een krachtige ruimtelijk-economische
structuurversterking en een belangrijke kwaliteitsverbetering van het
woon- en leefmilieu. Veel staat er te gebeuren in de `Noordas', het
gebied tussen Vlaardingen en Zuidplaspolder. Nieuwe wegen (onder meer
de A4 en A13/A16) en nieuwe sporen richting Gouda en Delft. De
vervoersknooppunten worden intensief bebouwd, maar ook zijn er flinke
investeringen te verwachten in groengebieden. De Zuidflank van de
regio krijgt te maken met een verbetering van het landschap (met o.a.
`landelijk wonen' ) en uitbreiding van bedrijventerreinen langs
achterlandverbindingen.
Zekerheid
Het Rotterdamse centrum krijgt vele nieuwe impulsen en wordt beter
aangesloten op de belangrijkste OV-knooppunten in de regio (Alexander,
Noordrand, Schieveste, Vijfsluizen en Parkstad). Van geheel andere
aard is de ontwikkeling in de `B-driehoek'. Een hoogwaardig
glastuincomplex staat daar gepland met onder meer duurzame
teelttechnieken (GlasKasTeel). Belangrijke voorwaarde om zover te
komen is het bieden van langdurige zekerheid voor de tuinders.
De Rivierzones in de regio zijn `pareltjes aan het water'. Uitstekende
kansen voor bijzondere woningbouw of werkmilieus. Per situatie en
locatie moet goed worden gekeken naar de mogelijkheden en relaties
tussen infrastructuur en milieu. Een cruciaal project in dit verband
is ` Stadshavens', een grootscheepse verandering van het bestaande
gebied met kansen voor zowel `wonen' als haven- en industrie.
Trendbeuk
Als er ergens sprake is van de noodzaak tot meer tempo dan is dat wel
op het gebied van wonen. Er zijn teveel verouderde en verkeerde
woningen (`teveel flats, te weinig laagbouw') en de huidige sloop gaat
veel te langzaam voor de groeiende behoeften. Het Ontwerp RR2020
spreekt dan ook van noodzakelijke ` trendbreuk': Meer slopen, kleiner
aantal woningen per hectare maar intensieve bebouwing bij OV-punten.
De gewenste trendbreuk moet vooral ook de leefbaarheid in de (oude)
stadswijken vergroten.
Toetsing vooraf
Het milieu is een kwetsbaar aspect binnen een zo drukbevolkte regio
als die van Rotterdam-Rijnmond. Om die reden gaat het Ontwerp uit van
een zogenaamde `dubbele borging' van de kwaliteit. Ten eerste zijn
alle voorstellen vooraf getoetst op de kwaliteiten en bedreigingen en
ten tweede is een afgewogen aanpak per locatie ontwikkeld. Maatwerk
dat een garantie biedt voor een maximaal resultaat. Het milieu krijgt
ook op ander gebied een flinke impuls. De komende jaren komen er
enkele duizenden hectare natuur- en recreatiegebied bij. Voor enkele
honderden hectare hiervan is de financiering geregeld op korte
termijn. Dit soort gebieden wordt bovendien ook beter bereikbaar
gemaakt zodat ze ook aan de stedelingen een grotere bijdrage kunnen
leveren. Met de noodzaak om meer ruimte voor water te creëren is
eveneens rekening gehouden, zowel in de stad als in het landelijk
gebied komen hiervoor extra voorzieningen.
Stedenbaan
De komende jaren zal het verkeer alleen nog maar toenemen. Naast
investeringen in `asfalt' wordt ook ingezet op het beter benutten van
het openbaar vervoer door intensiever grondgebruik nabij stations en
concentratie van voorzieningen met veel publiek op OV-knooppunten. De
`Stedenbaan' is een voorbeeld van het beter benutten van de bestaande
spoorlijnen in de Zuidvleugel door meer treinen te laten rijden, meer
te bouwen nabij bestaande stations en het toevoegen van enkele nieuwe
stations.
Hoe verder
Het RR2020 is nu nog een `ontwerp-plan' Het is nog niet definitief
vastgesteld, maar is de wel de breedgedragen visie voor de komende
vijftien jaar van provincie Zuid-Holland en Stadsregio Rotterdam
gezamenlijk. Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland en het
Dagelijks Bestuur van de stadsregio Rotterdam zijn klaar met hun
huiswerk, vanaf begin maart zijn de burgers, maatschappelijke
instellingen en 18 gemeenten in de regio aan zet. Na eventuele
bijstellingen en aanpassingen wordt het plan (een combinatie van een
structuur- en streekplan) eind 2005 officieel vastgesteld.
Voor meer informatie www.rr2020.nl
Gemeente Maassluis