Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Utrecht, 25 januari
Fietsersbond wil behoud spoorwegovergangen voor fietsers
Slalomhekken veilige oplossing
De Fietsersbond maakt zich grote zorgen over de dreigende sluiting van
honderden spoorwegovergangen. De Kadernota Railveiligheid die donderdag in
de Tweede Kamer wordt besproken biedt geen enkele garantie op behoud van
de vele snelle oversteekjes voor fietsers en voetgangers. Eerder stelden
de Tweede Kamer en minister Peijs dat er wat sluiting van overwegen
betreft een nieuwe koers moest worden gevolgd. Maar behalve de opmerking
'dat overbodige barrières voor het langzaam verkeer voorkomen moeten
worden', is de Kadernota Railveiligheid uiterst vaag over de verdere
besluitvorming. De Fietsersbond vraagt de Tweede Kamer concrete eisen te
stellen aan de criteria voor sluiting van overwegen en controle uit te
oefenen op de verdere uitvoering.
De Fietsersbond heeft de afgelopen jaren flink aan de bel getrokken om te
zorgen dat het roer bij Pro Rail om ging. Hierdoor is het beleid van ' De
beste overweg is geen overweg' van de baan. Maar omdat dit beleid in de
Nota Railveiligheid niet expliciet los wordt gelaten en de criteria voor
sluiting zeer vaag zijn geformuleerd, blijft de bond vrezen dat Pro Rail
zijn eigen afwegingen maakt. Het sluiten van overwegen gaat ten koste van
het plezier dat vele fietsers en voetgangers beleven aan het maken van een
ommetje van huis naar het buitengebied of een klein tochtje in de natuur.
Veiligheidswinst valt er ook nauwelijks te boeken, omdat fietsers moeten
omrijden vaak via gevaarlijker en drukkere routes. De Fietsersbond pleit
daarom voor een "Open houden tenzij beleid", waarbij een sterke controle
door Tweede Kamer of andere commissie noodzakelijk is. Vele zogenaamd
gevaarlijke overwegen zijn bijvoorbeeld met slalomhekken wel goed veilig
te maken voor fietsers en voetgangers.
---