Mitsubishi op podium in Rally Monte Carlo
(25-1-2005)
Met een fantastische derde plaats voor asfaltspecialist Gilles Panizzi
en een keurige zevende voor de Finse Harri Rovanpera bewijst
Mitsubishi dat het dit rallyjaar weer een factor is waar de
concurrentie rekening mee zal moeten houden. De grondig herziene
Lancer WRC blijkt snel en betrouwbaar.
Het was al weer veel te lang geleden dat Mitsubishiâs WRC-team naar
een podiumplaats reed in een WRC-rally. Maar dankzij het maken van
duidelijke keuzes heeft het WRC-team van Mitsubishi Motors Motor
Sports de weg naar het succes weer gevonden. Zo werd niet meer
deelgenomen aan de laatste rallyâs van het seizoen 2004 teneinde extra
tijd te kunnen besteden aan de doorontwikkeling van de Lancer WRC, die
dankzij een reglementswijziging drie centimeter breder is dan de auto
van vorig jaar en die een volledig herziene wielophanging heeft om de
handelbaarheid te verbeteren. Ook is de responsiviteit van de
tweeliter turbomotor nogmaals verbeterd en heeft de Lancer nu een
semi-automatische versnellingsbak. Om de betrouwbaarheid te garanderen
geschiedt de koppelverdeling over de vier wielen nog steeds
mechanisch. Onder leiding van de nieuwe sportchef Isao Torii (die Sven
Quandt opvolgde) werd de hulp van testrijder Lasse Lampi opnieuw
ingeroepen en is de zeer ervaren Harri Rovanpera aangetrokken.
Gravelspecialist Rovanpera zal dit jaar tijdens alle rallyâs in actie
komen, terwijl Gilles Panizzi in de rallyâs op losse ondergrond zal
worden afgewisseld door âcoming manâ Gianluigi (âGigiâ) Galli.
Verraderlijke omstandigheden
Ook deze rally Monte Carlo deed weer van zich spreken door de
verraderlijke omstandigheden. Droog asfalt en verijsde dan wel
besneeuwde stukken weg wisselden elkaar af. De âicenotesâ bleken weer
eens van het allergrootste belang. Ook de bandenkeuze was uiteraard
cruciaal, maar hier bleek de nieuwe combinatie Mitsubishi-Pirelli
prima te werken. Beide Mitsubishi-rijders namen bovendien bewust niet
al te veel risico in het begin. Rovanpera houdt niet zo van de smalle
weggetjes in de Alpes Maritimes en âlocal heroâ Panizzi worstelde
vooral de eerste dag van de rally nogal met het HANS-systeem dat de
coureurs moet beschermen tegen nekletsel. Dag twee zat Panizzi
lekkerder in zijn vel en hij behoorde op een aantal proeven zelfs tot
de allersnelsten, terwijl ook Rovanpera zich in de top-10 nestelde.
Twee zware crashes bewezen het nut van het HANS-systeem en toonden aan
dat de âMonteâ een rijdersfout keihard afstraft. Panizzi en Rovanpera
veroorloofden zich gelukkig geen fouten, bleven geconcentreerd en
consistent tot het einde. Zodat eerstgenoemde het prachtige,
bemoedigende resultaat kon samenvatten met de ware woorden: âDit is
heel goed voor iedereen in het team.â
Uitslag 2004 FIA World Rally Championship, Rally Monte Carlo
1. Sébastien Loeb/Daniel Elena, Citroën Xsara WRC, 4 hr 13 min 0 sec
2. Toni Gardemeister/Jakke Honkanen, Ford Focus RS WRC04, 4 hr 16 min
03.9 sec
3. Gilles Panizzi/Hervé Panizzi, Mitsubishi Lancer WRC05, 4 hr 16 min
45.7 sec
4. Markko Märtin/Michael Park, Peugeot 307 WRC, 4 hr 18 min 33.3 sec
5. Marcus Grönholm/Timo Rautiainen, Peugeot 307 WRC 4 hr 20 min 39.4
sec
6. Manfred Stohl/Ilka Minor, Citroën Xsara WRC, 4 hr 21 min 14.5 sec
7. Harri Rovanperä/Risto Pietiläinen, Mitsubishi Lancer WRC05, 4 hr
21 min 34.9 sec
8. Roman Kresta/Jan Tomanek, Ford Focus RS WRC04, 4 hr 22 min 23.7 sec
9. Alexandre Bengué/Caroline Escudero, Skoda Fabia WRC, 4 hr 23 min
37.6 sec
10. Antony Warmbold/Damien Connelly, Ford Focus RS WRC04, 4 hr 28 min
14.7 sec
Stand rijdersklassement
Sébastien Loeb 10
Toni Gardemeister 8
Gilles Panizzi 6
Markko Märtin 5
Marcus Grönholm 4
Manfred Stohl 3
Harri Rovanperä 2
Roman Kresta 1
Stand constructeursklassement
Citroën 10
Ford 10
Mitsubishi 9
Peugeot 9
Skoda 1
AutoRai