Partij voor de Dieren
Versatel continueert uitzending duif-commercial: PvdD dient klacht in
bij Reclame Code Commissie
25-01-2005
Amsterdam 24 januari â De dieronvriendelijke commercial van
Versatel, waarin een duif tegen een gesloten raam wordt
doodgegooid, roept bij veel Nederlanders grote afkeer op. Via de
website van de PvdD, www.partijvoordedieren.nl, zijn binnen twee
dagen meer dan 500 protestmails verstuurd aan het bedrijf. Eerder
heeft de Partij voor de Dieren er bij de directie van Versatel op
aangedrongen de uitzending van de smakeloze spot te staken. De
commercial wordt echter nog steeds op de Nederlandse televisie
vertoond. De PvdD dient vandaag een klacht in bij de Reclame Code
Commissie.
Mr Marianne Thieme, voorzitter van de Partij voor de Dieren: âDe
beelden die worden vertoond zijn smakeloos en dieronvriendelijk. De
spot etaleert een houding van volledige respectloosheid jegens
dieren, die klaarblijkelijk slechts fungeren als âdingenâ in plaats
van de levende wezens met gevoel die ze in werkelijkheid zijn. Er
gaat, kortom, een verkeerde en zeer ongewenste receptwerking vanuit
jegens bijvoorbeeld kinderen. Het gegeven dat met een reeds dode
duif is gewerkt, doet hier niets aan af. Kinderen die het voorbeeld
navolgen zullen zeker niet dezelfde voorzorg in acht nemenâ.
In een standaardantwoord op de protestmails stelt Versatel dat zij
de Dierenbescherming vooraf op de hoogte heeft gebracht van deze
commercial. Het bedrijf verzuimt echter te melden dat de
Dierenbescherming afkeurend heeft gereageerd op het gebruik van
dieren in de tv-spot. Door deze informatie achterwege te laten,
verschuilt Versatel zich achter de onterechte suggestie dat de
Dierenbescherming haar goedkeuring zou hebben gegeven. De Partij
voor de Dieren vindt het stuitend dat een bedrijf als Versatel deze
valse afleidingsmanoevre meent te kunnen inzetten als reactie
richting mensen die hun ongenoegen over de commercial kenbaar
hebben gemaakt.