GroenLinks

Peijs moet niet klagen maar doorpakken

25 januari 2005

Minister Peijs (Verkeer) heeft onlangs uitgehaald naar regelgeving die natuur, milieu en mensen moet beschermen tegen onder andere luchtvervuiling. Zij moet niet klagen maar de milieuproblemen voortvarend aanpakken.

'Zo kan ik geen weg meer aanleggen', aldus Peijs. Voor GroenLinks is het maar de vraag hoe erg dat is. Maar de minister wil toch bouwen en stelt daarom de 'lastige' wetten ter discussie. GroenLinks wil dat de minister zich onverkort uitspreekt voor de bescherming van natuur, milieu en mens. Het verlagen van de maximumsnelheid op de snelweg is bijvoorbeeld een milieuvriendelijke én goedkoop alternatief voor nieuwe of bredere wegen.

Wijnand Duyvendak stelde hierover de volgende kamervragen.


1. Klopt het dat u hebt "uitgehaald" naar Europese regelgeving ten aanzien van natuur en milieu*?


2. Kunt u uitleggen wat u bedoelt met de bewering dat bepaalde Europese richtlijnen, zoals de Vogelrichtlijn, Nitraatrichtlijn en de richtlijnen voor luchtkwaliteit, zo breed en abstract geformuleerd zijn dat ze onverwachte gevolgen hebben die voor sommige landen verstrekkend zijn?


3. Welke landen doelt u op? Is Nederland ook zo'n land?


4. Klopt het dat u meent dat u als gevolg van genoemde regelgeving "uitgebouwd" bent, geen weg meer kan aanleggen en Nederland op slot zit?


5. Zo ja, kiest u er dan voor om daadwerkelijk alle wegprojecten uit uw begroting en het MIT te schrappen en de middelen voor andere doeleinden aan te wenden?


6. Als u hiertoe niet bereid bent, betekent het dan u bij de Europese Unie zal aandringen op herziening van de Vogelrichtlijn, Nitraatrichtlijn en/of richtlijnen ten aanzien van luchtkwaliteit? Hoeveel steun heeft u hiervoor bij uw Europese collega's?


7. Kunt u, het liefst met concrete voorbeelden, aangeven hoe het kan dat de Nitraatrichtlijn en de Vogelrichtlijn ervoor zorgen dat er geen weg meer aangelegd kan worden? Of hebben deze richtlijnen geen gevolgen voor weginfrastructuurprojecten die onder uw verantwoordelijkheid vallen?


8. Bent u van mening dat genoemde richtlijnen leiden tot te veel aan bescherming van kwetsbare waarden? Zo ja, kunnen we binnenkort concrete maatregelen van het kabinet verwachten die gericht zijn op het herzien van de Nitraatrichtlijn en de Vogelrichtlijn? Welke zijn dat dan?


9. Komt u met uw uitspraken terug op de afspraak in het regeerakkoord, waarin staat dat Nederland in de Europese Unie zal pleiten voor scherpe normstelling voor milieu?


10. Bent u met mij van mening dat herziening van de richtlijnen niet aan de orde is wanneer dit betekent dat de natuur, milieu en volksgezondheid minder beschermd zullen worden? Sluit u hiermee uit dat deze doelen op de helling gaan?


11. Bent u bereid maatregelen, zoals het verlagen van de maximumsnelheid, te nemen om de milieuproblemen die door het verkeer worden veroorzaakt aan te pakken, zodat alsnog aan de richtlijnen kan worden voldaan?

«