Ministerie van Justitie

Persbericht

Glen Mills school nog volop in ontwikkeling
25 januari 2005

De Glen Mills School, een inrichting voor delinquente jongeren in Wezep, heeft een unieke aanpak die nog volop in ontwikkeling is. Dat concludeert onderzoeksbureau DSP-groep dat in opdracht van het ministerie van Justitie een programma-evaluatie heeft uitgevoerd. Het uitgevoerde onderzoek bij Glen Mills is een zogenaamde programma-evaluatie. Zon evaluatie is geen onderzoek naar de effecten van het programma bij jongeren, bijvoorbeeld wat betreft recidive. De onderzoekers hebben wel bekeken of de factoren die effectief blijken te zijn in programma's voor jongeren met anti-sociaal gedrag in het programma van Glen Mills aanwezig zijn.

In de aanpak van jeugdige delinquenten zijn negentien factoren aan te wijzen die van invloed zijn op de effectiviteit van programmas. Dit blijkt uit eerder onderzoek in binnen- en buitenland. Van deze negentien factoren zijn bij Glen Mills er vijf in sterke mate aanwezig. De selectieprocedure bij Glen Mills is heel zorgvuldig. Duidelijk is aangeven onder welke voorwaarden en omstandigheden jongeren wel en niet kunnen deelnemen. Glen Mills biedt ruime scholingsmogelijkheden en geeft jongeren de kans om praktische en sociale vaardigheden te leren. Het programma sluit aan bij de levensstijl en capaciteiten van de jongeren. Het functioneren van het personeel wordt systematisch beoordeeld.

Daarnaast zijn negen factoren in redelijke mate aanwezig, zoals heldere doelstellingen, wetenschappelijke onderbouwing, nazorg en effectiviteitonderzoek. De onderzoekers concluderen dat vijf factoren in geringe mate aanwezig zijn. Daaronder valt het gebruik maken van het gezinssysteem en het aansluiten bij die eigenschappen en kenmerken van een jongeren die hebben geleid tot delinquent gedrag.

De conclusie van de onderzoekers dat Glen Mills nog in een ontwikkelingsstadium verkeert, onderschrijft de school. De komende tijd wordt dan ook verder gewerkt aan de onderbouwing en nadere invulling van het programma. Op stapel staan het werken met het gezinssysteem, het creëren van oefenmogelijkheden voor aangeleerde vaardigheden en verbetering van het netwerk van samenwerkingspartners in het nazorgtraject.

Justitie bezette in 2004 circa 70 plaatsen bij Glen Mills. Die plaatsen werden ingenomen door jongeren met een PIJ-maatregel (plaatsing in een inrichting voor jeugdigen), jongeren op wie een OTS (ondertoezichtstelling) van toepassing is en jongeren die veroordeeld zijn tot een voorwaardelijke jeugddetentie gecombineerd met de verplichting om aan Glen Mills mee te doen. Na vertrek uit de Glen Mills School krijgt een jongere gedurende anderhalf jaar nabegeleiding om te helpen zo goed mogelijk in de maatschappij te integreren.