Gemeente Geldrop-Mierlo
25 januari 2005
Nieuw afvalstoffenbeleid in Geldrop-Mierlo
Tarieven Geldrop, Mierlo gelijk getrokken
De voormalige gemeenteraden van Geldrop en Mierlo besloten voor de
fusie tot handhaving van de afzonderlijke tarieven in beide kernen in
2004. De tarieven werden alleen aangepast aan de gemiddelde
prijsstijging van de levensstandaard. In 2004 golden dus nog de oude
tarieven van Geldrop en Mierlo. In de praktijk betekende dit dat
burgers van dezelfde gemeente verschillende tarieven betaalden. In
Mierlo werd toen minder betaald voor afval dan in Geldrop.
Om te bereiken dat voor alle inwoners dezelfde tarieven worden
gehanteerd, heeft de gemeenteraad een werkgroep Afvalstoffenheffing
ingesteld. De werkgroep kreeg bij aanvang wel de opdracht mee dat alle
tarieven kostendekkend moeten zijn en dat het principe de vervuiler
betaalt van toepassing is op de hoogte van de Afvalstoffenheffing. Dit
betekent grofweg dat de inwoner die veel afval aanbiedt ook meer
betaalt dan diegene die minder afval aanbiedt. Zij hebben bovendien
bekeken of er besparingen mogelijk zijn, waardoor de tarieven wellicht
omlaag kunnen, danwel niet verder hoeven te stijgen.
DE VERVUILER BETAALT
De werkgroep heeft geconstateerd dat de tarieven van de voormalige
gemeente Mierlo niet kostendekkend waren. Dit betekent dat er vanuit
de algemene middelen van de gemeente, bedoeld voor onder meer
onderhoud, geld is toegevoegd aan de kosten van het inzamelen en
verwerken van huisvuil.
Om tegemoet te komen aan het principe de vervuiler betaalt en om de
algemene kosten te drukken is onder meer besloten om in Mierlo in
2004:
- te stoppen met het voor de eerste keer gratis op te halen van grof
huisvuil, en
- ook te stoppen met de gratis inzameling van grof snoeiafval.
De vervuiler betaalt. Dat is en blijft dus het uitgangspunt van beleid
voor de gehele gemeenteraad. Dan moet je ook durven kiezen voor minder
populaire maatregelen als het afschaffen van alle daarmee strijdige
gewoontes zoals het gratis ophalen van grofvuil of snoeihout in
Mierlo. De gemeenteraad wil graag de kosten daar neerleggen waar ze
gemaakt worden. Aan de andere kant vindt de gemeenteraad het van groot
belang om daar waar dat mogelijk is hergebruik te stimuleren, zoals
dat nu gebeurt bij glas en oud-papier.
BESPARINGEN
De Milieustraat aan het Emopad in Geldrop vormt één van de
belangrijkste kostenposten in de afvalstoffenheffing. Gelet op deze
kosten en het aantal bezoekers zou de gemeente het toegangstarief
moeten verviervoudigen om de milieustraat kostendekkend te krijgen.
Een verviervoudiging van de toegangstarieven is voor de burger niet
acceptabel, daarom heeft de gemeenteraad ervoor gekozen om de tarieven
met ingang van 1 januari 2005 te verdubbelen. Ook is besloten dat in
2005 een passensysteem wordt ingevoerd. Alleen inwoners van
Geldrop-Mierlo en Heeze-Leende krijgen een pas. Bezoekers zonder
toegangspas kunnen géén gebruik maken van de milieustraat in Geldrop.
Op basis van ervaringen van andere gemeenten, die al eerder een
dergelijk passensysteem hebben ingevoerd, is een besparing van 20% van
de kosten haalbaar.
Verder heeft de gemeenteraad aan het college de opdracht gegeven om de
volgende zaken te onderzoeken op kostenbesparing:
a. Het opzetten van een retourshop-systeem (inzameling kunststof
flacons, drankkartons en blik) in Geldrop met als doel de kosten te
beperken door efficiency-maatregelen.
b. Het verder optimaliseren van het huis aan huis-inzamelsysteem voor
restafval en GFT.
c. Het aanbieden van gelijke containermaat-mogelijkheden voor de
gehele gemeente Geldrop-Mierlo.
d. Het nader onderzoeken van het functioneren van kringloopcentrum Het
Goed, bezien wat de gevolgen zijn van kostenreductie en zonodig
onderzoeken of andere deze functie willen en kunnen overnemen tegen
lagere of geen kosten.
TARIEF VOOR INWONERS VERANTWOORD
Het kostendekkende voorstel van de werkgroep Afvalstoffenbeleid komt
neer op een voor de gemiddelde inwoner verantwoord tarief. Zo betaalt
een gemiddeld gezin of een eenpersoonshuishouden in vergelijking met
enkele jaren geleden minder. Daar komt bij dat er sinds de invoering
van het Diftarsysteem én het daarbij behorende flankerende beleid,
voor de burger volop mogelijkheden zijn om het aantal aanbiedingen van
afval te beperken.
Ten slotte moet de zogenaamde reserve afvalstoffenheffingstarief
voorkomen dat er te grote schommelingen zijn in het
afvalstoffenheffingstarief. Het is immers onmogelijk om exact in te
schatten hoeveel kosten er gemaakt worden en wat de inkomsten zullen
zijn. Als een burger minder vaak een container aanbiedt dan verwacht,
heeft dit consequenties voor de kostendekking. Andersom is natuurlijk
ook het geval, waardoor er geld overblijft. De reserve een soort van
schommelfonds is dus bedoeld om meevallers in te storten en anderzijds
om tegenvallers op te vangen.
TARIEVEN (MILIEUSTRAAT)
De tarieven zijn zodanig afgestemd dat het voor u loont als u
verschillende afvalstromen correct aanbiedt. Het vastrecht bedraagt
per perceel per belastingjaar: 110,40. Naast dit vaste bedrag betaalt
u de volgende bedragen als u van een bepaalde dienst gebruik maakt:
- 1,15 (Afvalemmer van 25 liter, bestemd voor gft-afval)
- 1,25 (Afvalemmer van 25 liter, bestemd voor restafval)
- 3,40 (minicontainer van 80 liter, bestemd voor gft-afval)
- 3,75 (minicontainer van 80 liter, bestemd voor restafval)
- 5,60 (minicontainer van 140 liter, bestemd voor gft-afval)
- 6,15 (minicontainer van 140 liter, bestemd voor restafval)
- 9,10 (minicontainer van 240 liter, bestemd voor gft-afval)
- 10,15 (minicontainer van 240 liter, bestemd voor restafval)
- gebruik ondergrondse container per keer: 2,00
- aan huis inzamelen van maximaal 2 m³ grove huishoudelijke
afvalstoffen exclusief tuinafval en bouw- en sloopafval: 40,00 per
aanvraag;
- omwisselen van een container door een container van een ander
volume: 20,00 per aanvraag
- het op aanvraag vervangen van de toegangspas voor de ondergrondse
container per keer: 15,00
Bij de milieustraat gelden de volgende tarieven:
- wit- en bruingoed, kadavers kleine huisdieren, asbest tot 35m²,
afgewerkte olie (max. 5 liter), klein chemisch afval, glas,
papier/karton, textiel, schoeisel, ijzer/metalen, banden van een
personenauto (maximaal 4 stuks): 0,00
- niet-chemisch verontreinigde grond, blad / gras, snoeihout, maximaal
2 vuilniszakken of een daaraan gelijke hoeveelheid (80 liter),
grof-restafval en bouw- en sloopafval tot maximaal 1m³:
- als u deze te voet of per fiets(kar) aanbiedt: 4,00;
- als u deze per auto aanbiedt: 10,00
- bouw- en sloopafval (vanaf 1m³ tot 2m³): 22,00