Gemeente Geldrop-Mierlo
25 januari 2005
Oplossingen slechte ontvangst televisiezenders Geldrop-Mierlo
Naar aanleiding van klachten uit Mierlo
De gemeente heeft van UPC-abonnees klachten ontvangen over de slechte
ontvangst van één of meerdere televisiezenders. Wij kunnen deze
klachten zelf echter niet verhelpen. Daarom wijzen we u in dit artikel
op de mogelijkheden die er zijn om de storingsklachten op te lossen.
Sinds september 2004 worden de radiozenders via de ether verspreid.
Dit gebeurt op eenzelfde frequentie als waarop de tv-zenders worden
verzonden. Het gevolg is, dat er storingen optreden van
televisiezenders bij UPC-abonnees die dichtbij een zendmast wonen. Hoe
dichter uw woning bij de zendmast ligt (in dit geval de zendmast in
Mierlo), hoe meer last u heeft van storende straling. De
UPC-bekabeling in de grond is hiertegen bestand. De bekabeling in
woningen (de huisinstallatie) is echter van mindere kwaliteit en is
daardoor gevoeliger voor de straling.
SERVICE
Volgens UPC bent u als abonnee in principe zelf verantwoordelijk voor
de kwaliteit van uw huisinstallatie. Als u klachten heeft, kunt u het
beste de bekabeling vervangen. UPC heeft wel aangegeven dat de kosten
voor het vervangen van de bekabeling niet door u betaald hoeven te
worden als u dichtbij de zendmast in Mierlo woont.
Als u last heeft van storende televisiezenders, kunt u de UPC
klantenservice bellen, telefoon 0900-1580 ( 0,10/minuut). Zij geven uw
klacht vervolgens door aan de Stichting Aanpak Interferentie (SAI),
die u gratis een set met nieuwe bekabeling toe kan sturen. Zij kan
eventueel ook zorgen voor een monteur.
Ook via de site www.upc.nl kunt u een gratis kabelset aanvragen. Deze
service geldt overigens alleen als UPC vast heeft gesteld dat u in het
storingsgebied woont. Mocht de storing na de aansluiting van de nieuwe
kabelset niet zijn opgelost, dan kunt u de UPC-klantenservice bellen.
AGENTSCHAP TELECOM
In 95% van de gevallen is de storing verholpen met een nieuwe
bekabeling. Als u er toch last van blijft houden, zou de slechte
ontvangst ook een gevolg kunnen zijn van storingen in het
etherverkeer.
Problemen of klachten kunnen telefonisch gemeld worden bij het
Agentschap Telecom, telefoon 0900-8991151. Wendt u zich wel alleen tot
dit agentschap als de SAI niet voor een oplossing kan zorgen.