48 Miljoen weggebruikers in de regio gecontrol
eerd.
Utrecht 25-01-2005 - In het jaar 2004 controleerde de Politie Utrecht
van ongeveer 48 miljoen weggebruikers of zij zich op gemeentelijke of
provinciale wegen aan de snelheidslimiet hielden, stopten voor het
rode verkeerslicht (met gemotoriseerd voertuig), een autogordel
droegen, een bromfietshelm droegen en of zij niet onder invloed van
alcohol aan het verkeer deelnamen. Eén op de 119 gecontroleerde
weggebruikers (in totaal 404.220) kreeg een bekeuring omdat zich niet
aan deze regels hielden.
Bureau Verkeer Onder Controle
Bovengenoemde controles zijn gebaseerd op de vijf speerpunten die de
meeste verkeersongevallen veroorzaken. Het in 1999 speciaal hiervoor
opgerichte Bureau Verkeer Onder Controle (BVOC) van de Politie Utrecht
is verantwoordelijk voor ongeveer 75% van het totale aantal snelheid-,
gordel-, helm-, rood licht- en alcoholboetes van de Politie Utrecht.
De meeste weggebruikers zijn overigens gecontroleerd en bekeurd toen
zij langs een flitspaal of radarauto reden. Twaalf bestuurders raakten
hun rijbewijs aan de medewerkers van het BVOC kwijt omdat zij met meer
dan 50 km/uur de snelheidslimiet overschreden en 87 verdachten moesten
hun rijbewijs inleveren omdat zij met meer dan 570 ug/l alcohol aan
het verkeer deelnamen.
Meer veiligheid
Het Bureau Verkeer Onder Controle werd opgericht met als taak extra
verkeershandhaving op de genoemde vijf verkeersspeerpunten in de regio
Utrecht. Niet om weggebruikers meer te plagen met bekeuringen, maar om
het verkeer veiliger te maken. Want door intensief toezicht en dus de
kans op een bekeuring, passen vele weggebruikers hun weggedrag
positief aan.
Werkwijze
Bij alcoholcontroles worden willekeurige weggebruikers aan een
blaastest op straat onderworpen. Met name de motorsurveillanten
controleren bromfietsers. Gordelcontroles vinden vooral onopvallend
plaats door een waarnemer die de overtreders doorgeeft aan opvallende
collegas enkele honderden meters verderop. De snelheidscontroles
worden uitgevoerd met behulp van een videowagen (ook voor controle
agressief rijgedrag), radarautos, een flitsaanhanger, laserguns en
flitspalen. Dit laatste middel controleert ook bestuurders die het
rode verkeerslicht negeren.
Nieuwe methode
In 2005 breidt het BVOC de rood licht controles uit door
politiewaarnemers bij verkeerslichten te laten controleren. Als de
weggebruiker door rood rijdt, zal hij/zij verderop op een veilige plek
worden staande gehouden en de bekeuring van 95 uitgereikt krijgen.
Meer informatie
Iedere week wordt een aantal controles vooraf aangekondigd op de
website van de Politie Utrecht. Ook is op www.politie.nl/utrecht onder
het kopje specials meer informatie over de projecten van het Bureau
Verkeer Onder Controle te vinden.