Ingezonden persbericht
PERSBERICHT WEEK 4
STATUS VOORBIJ
Hedendaags hedonisme deel 3
Pakken van Armani vliegen de deur uit. H&M verkoopt Lagerfeld en de Aldi golfclubs en kunst. Statussymbolen zijn al lang niet meer voorbehouden aan de allerrijksten. De welvaart is toegenomen, de luxe gedemocratiseerd. Wat betekent dat voor de statussymbolen? Hoe kan de elite zich nu nog onderscheiden? Utrechts debatcentrum TUMULT organiseert op dinsdag 25 januari 2005 een debat in het Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht. Aanvang 20.00 uur. Entree ¤3,50/CJP&U-pas ¤2. Vrij toegang met bon uit de Volkskrant.
(Info en reserveringen: 030-2332430/www.tumultdebat.nl)
Onder leiding van Suzanne Weusten, adjunct-hoofdredacteur de Volkskrant, discussiëren: Justien Marseille, trendanalist en directeur KoMa BV, The Future Institute, Pieter Pekelharing, filosoof Universiteit van Amsterdam, Bas Haring, filosoof Universiteit Leiden, schrijver en tv-presentator, en Yves Gijrath, directeur-eigenaar Gijrath Media Groep, uitgever van o.a. Miljonair.
Albert Heijn, van oorsprong een protestantse kruidenier, at vroeger tussen de middag brood en dronk daar melk bij. Nu geeft de supermarkt culinaire kookcursussen en geeft het lijfblad Allerhande adviezen over tafeletiquette en goede wijn. Luxe producten zijn voor steeds meer Nederlanders bereikbaar geworden En er lijkt geen gène meer te zijn om te laten zien wat je hebt. De nieuwe glamourgolf in Nederland uit zich ook in tv-programma's die ons laten weten hoe je een miljonair kunt trouwen of jezelf in een schoonheidskoningin kunt omtoveren. Wat zijn de gevolgen van de democratisering van statussymbolen? Zijn we de status voorbij? Of gaan we ons nu op een andere, minder materiële, manier onderscheiden?
TUMULT & de Volkskrant